IPPB4/415-1057/12-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-1057/12-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia 30 września 2012 r. Wnioskodawczyni była stażystką w firmie. Staż ten odbywał się w ramach realizacji projektu pt. "Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.1.1: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego stażu Wnioskodawczyni otrzymywała stypendium stażowe, które wypłacane było w ramach ww. Projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Stypendium było wypłacane w okresie od września do listopada 2012 r. Staż odbywał się na podstawie zawartej umowy trójstronnej o staż pomiędzy zakładem pracy (A.), uczelnią i Wnioskodawczynią, jako stażystką. Jako stażystka, Wnioskodawczyni zadeklarowała wolę udziału w projekcie z warunkami przewidzianymi w umowie o dofinansowanie ww. Projektu zawartej dn. 5 maja 2009 r. przez Uczelnię z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, reprezentowanym przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Wdrożeń i Innowacji oraz Zastępcę Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów. Oferta stażowa była ogłoszona wszystkim studentom uczelni. Niemniej jednak rekrutacja do otrzymania miejsca stażowego była przeprowadzona na bardzo wysokim poziomie. Dlatego też możliwość odbywania stażu w roku 2012 miało tylko 16 najlepszych studentów spełniający ścisłe kryteria i wysokie wymagania komisji rekrutacyjnej.

Interpretacja Instytucji Zarządzającej PO KL poinformowała uczelnię, że na mocy zmienionego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektu PO KL jako pomoc, tj. w tym stypendia, są wolne od podatku dochodowego do osób fizycznych. Poza tym Zastępca Dyrektora Departamentu Wdrożeń i Innowacji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego wystąpiła z pismem z dnia 19 marca 2010 r. z prośbą o interpretację w tej sprawie do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym i uzyskała następującą odpowiedź: "w odpowiedzi na pismo pragnę poinformować, iż na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jako pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium stażowe uzyskane w okresie 0I.07.2012 r. - 30 września 2012 r. i finansowane ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 116 z późn. zm.) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, istnieje możliwość zwolnienia Jej jako stażystki z opodatkowania stypendium stażowego, gdyż stypendium to ma posłużyć jako pomoc w dalszym kształceniu. Ponadto zgodnie z interpretacją Instytucji Zarządzającej PO KL i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako pomoc, w tym stypendia, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Co więcej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów określonych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie innych przepisów ordynacji podatkowej ustawodawca zaniechał poboru podatku.

W opinii Wnioskodawczyni, takim szczególnym przepisem jest art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu zwolnieniem objęte zostały także środki pieniężne otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego przy udziale środków europejskich w rozumieniu przewidzianych przez ustawę z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Powyższa ustawa do środków europejskich zalicza m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego. Zwolnienie obejmuje uczestnika danego projektu, któremu w ramach realizacji udzielono pomocy - w wypadku Projektu, w którym uczestniczyła Wnioskodawczyni, pomoc taką otrzymywali studenci Szkoły zakwalifikowani do udziału w przedmiotowym stażu.

W świetle zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawionego wyżej stanu prawnego otrzymane stypendium stażowe współfinansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie przywoływanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega zwolnieniu z tegoż podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z wniosku wynika, iż od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia 30 września 2012 r. Wnioskodawczyni odbywała staż w ramach realizacji projektu pt. "Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wnioskodawczyni otrzymywała stypendium stażowe, które wypłacane było w ramach ww. Projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Staż odbywał się na podstawie zawartej umowy trójstronnej o staż pomiędzy zakładem pracy, uczelnią i Wnioskodawczynią, jako stażystką.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie - jak wynika z treści wniosku - uczestnikiem przedmiotowego projektu jest Wnioskodawczyni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacone Wnioskodawczyni (tekst jedn.: uczestnikowi projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendium - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawczynię pisma Ministerstwa Rozwoju Regionalnego należy stwierdzić, iż dotyczyło ono indywidualnej sprawie osoby, która się o nie ubiegała i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl