IPPB3/4510-79/15-4/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-79/15-4/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 2 lutego 2014 r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 15 kwietnia 2015 r., (data doręczenia: 18 kwietnia 2015 r.) nr IPPB3/4510-79/15-2/EŻ, data wpływu: 24 kwietnia 2015 r. w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych z otrzymanych partycypacji jako zwrot poniesionych wydatków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: TBS lub Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego osób prawnych (dalej: p.d.o.p.) oraz podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). TBS działa w oparciu o Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2013.1030, dalej: k.s.h.) oraz ustawę z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. 2013.255, dalej: u.n.f.p.b.m.), Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego przedmiotem działalności Spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. 2014.851.; dalej: upodp) dochody uzyskane przez TBS z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku.

TBS zamierza rozpocząć procesy inwestycyjne polegające na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z miejscami postojowymi w garażu podziemnym z przeznaczeniem na wynajem, inwestycja będzie finansowana w części ze środków pochodzących z kredytu bądź emisji obligacji oraz wpłaty przez gminę partycypacji bezzwrotnej w kosztach budowy lokali mieszkalnych na podstawie art. 29 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Partycypacja bezzwrotna będzie wpłacona przez gminę po uprzednim poniesieniu przez TBS wydatków na wybudowanie budynków mieszkalnych wielorodzinnych. W tym celu zostanie sporządzona umowa partycypacji w kosztach budowy między stronami, która będzie określała zasady i harmonogram zwrotu wydatków poniesionych przez spółkę za realizację procesu inwestycyjnego.

Partycypacja wpłacona przez gminę będzie bezzwrotną wpłatą na rzecz TBS, nie będzie podlegała zwrotowi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane w przyszłości na podstawie art. 29 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego partycypacje bezzwrotne w kosztach budowy lokali mieszkalnych od gminy będą stanowiły przychód podatkowy dla Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, partycypacja bezzwrotna w kosztach budowy lokali mieszkalnych otrzymana w przyszłości przez TBS od gminy nie będzie stanowiła przychodu podatkowego dla Spółki, ponieważ stanowi zwrócony wydatek niezaliczony do kosztów uzyskania przychodów. TBS otrzyma środki pieniężne od gminy dopiero po poniesieniu i udokumentowaniu poniesionych wydatków na budowę budynku.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o p.d.o.p. do przychodu nie zalicza się: zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Spółka dokonując w przyszłości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (wybudowanych lokali mieszkalnych) nie będzie zaliczała dokonanych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z powyższym w TBS nie wystąpi przychód podatkowy z tytułu otrzymania bezzwrotnych partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych.

Reasumując, opisana w stanie faktycznym sytuacja, w której gmina w oparciu o umowę zawartą zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego dokonuje na rzecz TBS zwrotu poniesionych przez TBS wydatków (niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów) na realizację inwestycji, wypełnia dyspozycję art. 12 ust. 4 pkt 6a uopop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl