IPPB3/4510-737/16-2/DP - CIT w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wydanych w związku z przejęciem spółki komandytowo-akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-737/16-2/DP CIT w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wydanych w związku z przejęciem spółki komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wydanych w związku z przejęciem spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wydanych w związku z przejęciem spółki komandytowo-akcyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej jako: "Wnioskodawca", "Spółka") jest spółką akcyjną podlegającą opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie udzielania kredytów i pożyczek na podstawie ustawy o kredycie konsumenckim.

Spółka jest jedynym akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej jako: "SKA").

Planowane jest przeprowadzenie połączenia SKA ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: "Spółka przejmująca"), w której Wnioskodawca posiada 100% udziałów. Połączenie zostanie przeprowadzone w drodze przejęcia SKA przez Spółkę przejmującą na podstawie z art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm., dalej jako: "k.s.h."), a więc poprzez przeniesienie całego majątku SKA do majątku Spółki przejmującej w zamian za udziały, które Spółka przejmująca wyda wspólnikom SKA, w tym Wnioskodawcy. Połączenie nie będzie się wiązało z przyznaniem Wnioskodawcy dopłat gotówkowych, o których mowa w art. 492 § 2 k.s.h.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z otrzymaniem udziałów w Spółce przejmującej wskutek połączenia spółek, tj. przejęcia SKA przez Spółkę przejmującą, Wnioskodawca jako akcjonariusz SKA uzyska przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT, Wnioskodawca w związku z otrzymaniem udziałów w Spółce przejmującej, nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm., dalej jako: "ustawa o CIT").

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 491 § 1 k.s.h. spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Ze względu na treść przytoczonych powyżej przepisów połączenie spółek zostanie przeprowadzone w drodze przejęcia SKA przez Spółkę przejmującą w trybie przeniesienia całego majątku SKA na Spółkę przejmującą w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym, które Spółka przejmująca wyda wspólnikom SKA (w tym Wnioskodawcy będącym akcjonariuszem SKA) - stosownie do art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h.

Odnosząc się do skutków podatkowych otrzymania udziałów w Spółce przejmującej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie spowoduje to powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o CIT, a zatem będzie dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodów, wskazując jedynie otwarty katalog przysporzeń stanowiących przychody podatkowe. Jednocześnie, w ustawie enumeratywnie wyliczone są zdarzenia, których zaistnienie nie skutkuje powstaniem przychodów podatkowych (wyłączenia).

Zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się, w przypadku połączenia, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt 6, przychodu wspólnika spółki przejmowanej stanowiącego wartość nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną. Art. 10 ust. 1 pkt 6 dotyczy wyłącznie podziału spółek, w związku z czym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Dodatkowo, jeżeli wartość majątku SKA przewyższyłaby wartość nominalną udziałów, które Spółka przejmująca wyda Wnioskodawcy, to w Spółce przejmującej powstanie tzw. agio. Instytucja agio została opisana w przepisach k.s.h. Zgodnie z treścią ark 154 § 3 k.s.h. udziały nie mogą być obejmowane poniżej ich wartości nominalnej. Jeżeli udział jest obejmowany po cenie wyższej od wartości nominalnej, nadwyżkę przelewa się na kapitał zapasowy. Uregulowania prawno-podatkowe w zakresie agio znalazły swoje odzwierciedlenie w przepisach art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT, zgodnie z którym, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeśli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad nominalną wartość udziałów (akcji), otrzymanych po ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy. Zatem, w momencie, gdy wartość majątku SKA przewyższy wartość udziałów, które Spółka przejmująca wyda Wnioskodawcy i nadwyżka ta zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki przejmującej, to tym samym nie powstanie u Wnioskodawcy przychód do opodatkowania.

Należy zatem stwierdzić, że w kontekście przytoczonych powyżej przepisów (art. 12 ust. 4 pkt 11 i 12 ustawy o CIT), wartość wydanych Wnioskodawcy udziałów Spółki przejmującej nie będzie stanowić przychodu na gruncie ustawy o CIT, a zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu - pod tym warunkiem że w razie powstania agio nadwyżka ta zostanie przekazana na kapitał zapasowy. Przychód po stronie Wnioskodawcy może wystąpić dopiero na skutek ewentualnego późniejszego zbycia nabytych w ten sposób udziałów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl