IPPB3/4510-542/15-4/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-542/15-4/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2015 r. (data wpływu 15 czerwca 2015 r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 31 sierpnia 2015 r., (data doręczenia: 3 września 2015 r.) nr IPPB3/4510-542/15-2/EŻ, data wpływu: 14 września 2015 r.w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania przychodu dla Nowej Spółki powstałej w wyniku połączenia spółki komandytowo-akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tym samym podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.Spółka komandytowo-akcyjna (dalej SKA), której akcjonariuszem jest wnioskodawca zostanie połączoną z inną spółką z o.o. (dalej sp. z o.o.), której wspólnikiem jest również Wnioskodawca. Połączenie ww. spółek nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki tzw. łączenie się przez zawiązanie nowej spółki (Spółka powstała w wyniku połączenia SKA i sp. z o.o. w dalszej części nazwana jest Nową Spółką).

Wnioskodawca na dzień połączenia może być jedynym akcjonariuszem SKA lub jednym z akcjonariuszy spółki SKA. W przypadku sp. z o.o. na dzień połączenia Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem sp. z o.o.

Na moment połączenia w spółce komandytowo-akcyjnej będzie kapitał zapasowy utworzony w związku z powstaniem agio w wyniku wniesienia aportu do SKA, w kapitale zapasowym mogą także być zyski z lat ubiegłych lub z roku bieżącego.

W celu wydania nowych udziałów wspólnikom (m.in. Wnioskodawcy) Nowej Spółki w Nowej Spółce zostanie utworzony kapitał zakładowy. Kapitał zakładowy Nowej Spółki zostanie pokryty z majątku spółek łączących się i udziały wydane przez Nowo Spółkę zostaną objęte przez dotychczasowych wspólników Spółek łączących się. W wyniku połączenia majątek spółek łączących się może zostać przekazany w części na kapitał zakładowy, a w części na kapitał zapasowy (agio) lub w całości na kapitał zakładowy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka komandytowo-akcyjna na dzień połączenia będzie traktowana jako podatnik, do której stosuje się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Połączenie obu spółek odbywa się wyłącznie z przyczyn ekonomicznych, wynikających przede wszystkim z potrzeb ograniczenia kosztów związanych z funkcjonowaniem obydwu spółek i rozwojem działalności gospodarczej poprzez zcentralizowanie działalności w jednym podmiocie. Połączenie dwóch spółek poprzez zawiązanie Nowej Spółki pozwoli w szczególności na ograniczenie kosztów administracyjnych obu spółek, zarządzania oraz obsługi finansowo - księgowej. Łączenie dwóch spółek w jedną ma na celu centralizację działalności w jednym podmiocie co przyczyni się również do istotnego wzmocnienia potencjału gospodarczego Nowej Spółki powstałej w wyniku połączenia dwóch spółek.

W uzupełnieniu na wezwanie tutejszego Organu, Wnioskodawca podał dane identyfikacyjne "Nowej Spółki", o której mowa we wniosku, tj. D. spółka z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy połączenie dwóch spółek tj. spółki komandytowo-akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez zawiązanie Nowej Spółki spowoduje powstanie przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych dla spółki nowo zawiązanej powstałej w wyniku połączenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane połączenie spółki z o.o. z S.K.A., w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, nie spowoduje po stronie Nowej Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dochody (przychody) z tytułu łączenia spółek będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych należą do kategorii dochodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 10 ustawy o CIT. Wynika to z treści art. 10 ust. 1 ustawy, według którego dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym kategorie wymienione przykładowo w ustawie o CIT. Tym samym, warunkiem powstania dochodu (przychodu) jest jego faktyczne otrzymanie z tytułu posiadanych udziałów lub akcji w innej spółce.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, przy połączeniu lub podziale spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT stanowi wyraźnie, że dla spółki Nowo zawiązanej dochodu nie stanowi nadwyżka wartości otrzymanego spółek przejmowanych ponad wartość nominalną udziałów przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek przejmowanych. Z przywołanego przepisu wynika, że w sytuacji gdy w wyniku połączenia dojdzie do powstania Nowej spółki, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalna wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej nie stanowi dochodu (przychodu) dla spółki przejmującej. Tym samym, połączenie spółek kapitałowych stanowi co do zasady czynność neutralną na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje od tej zasady dwa odstępstwa uregulowane w art. 10 ust. 2 pkt 2 oraz art. 10 ust. 4, które stanowią lex specialis w stosunku do art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

W zakresie kwoty pozostałej po nadwyżce, zastosowanie znajdzie reguła wskazana w art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się m.in. przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Majątek, który zostanie przekazana na pokrycie kapitału zakładowego Nowej Spółki nie podlega opodatkowaniu w Nowej Spółce w oparciu o niniejszy przepis.

W świetle wyżej wskazanych wyjątków od zasady ogólnej wyrażonej w art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, połączenie spółek skutkuje powstaniem obowiązku rozpoznania dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji, gdy:

1.

spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej udział w wysokości mniejszej niż 10% (na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT);

2.

połączenie spółek nie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych (na podstawie art. 10 ust. 4 tej ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy art. 10 ust. 2 mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tekst jedn.: mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na łączenie się spółek poprzez zawiązanie Nowej Spółki oraz tego, że obie te spółki są spółkami z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT), w świetle przedstawionych celów planowanego połączenia, planowana transakcja nie będzie oznaczała dla Nowej Spółki obowiązku rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przechodząc do analizy wyżej wskazanych wyjątków od neutralności podatkowej połączenia spółek na gruncie ustawy o CIT, w pierwszej kolejności należy zbadać regulację wskazaną w art. 10 ust. 2 pkt 2. Zgodnie z tym przepisem, dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Z literalnej, a więc mającej podstawowe znaczenie w prawie podatkowym wykładni wynika, że przepis ten znajduje zastosowanie tylko wtedy, kiedy spółka przejmująca posiada udziały (akcje) w spółce przejmowanej oraz jednocześnie udziały (akcje) te są mniejsze niż 10% kapitału zakładowego spółki przejmowanej. Oznacza to, że art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT dotyczy jedynie szczególnej sytuacji, w której pomiędzy spółką przejmującą, a spółką przejmowaną istnieje więź kapitałowa, z której wynika, iż spółka przejmująca jest mniejszościowym udziałowcem spółki przejmowanej, posiadającym mniej niż 10% jej udziałów. A contrario - gdy taka więź nie wystąpi, albo gdy połączenie spółek nastąpi poprzez zawiązanie Nowej Spółki jak w opisanym zdarzeniu przyszłym przepis powyższy nie będzie miał zastosowania. Sytuacja, w której połączenie nastąpi poprzez zawiązanie Nowej spółki, w ogóle nie została objęta zakresem art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można uznać w drodze wykładni rozszerzającej, iż przepisy przewidujące powstanie obowiązku podatkowego mogą mieć zastosowanie w przypadkach, które nie zostały w sposób wyraźny wskazane w ich treści. W związku z tym, wszelkie wyjątki od generalnej zasady zawartej w art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą połączenie spółek kapitałowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, powinny być interpretowane w sposób ścisły i literalny. Art. 10 ust. 2 pkt 2 powinien być uznany za normę o charakterze szczególnym

Wnioskodawca pragnie dodatkowo wskazać, że wprowadzenie i obowiązywanie ww. regulacji w polskim systemie prawnym jest efektem implementacji postanowień Dyrektywy Rady 90/434/EWG z 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich. Z dyrektywy tej płynie postulat zapewnienia neutralności podatkowej w przypadku łączenia i podziału spółek kapitałowych.

Podsumowując, nadwyżka wartości otrzymanego przez Nową Spółkę majątku S.K.A. i sp. z o.o. (Spółek Przejmowanych) nie stanowi przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W odniesieniu natomiast do kwoty pozostałej po nadwyżce, zastosowanie znajdzie przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, według którego do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z 10 listopada 2014 r., nr IBPBl/2/423-1002/14/CzP oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 kwietnia 2013 r., nr ILPB4/423-9/13-2/DS, a także w poglądach nauki prawa podatkowego.

Przechodząc do analizy drugiego z wskazanych w ustawie o CIT wyjątku od zasady neutralności podatkowej połączenia spółek, według którego (art. 10 ust. 4 ustawy o CIT), przepisów art. 10 ust. 2 pkt 1 oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania należy uznać, że wyjątek ten również nie znajdzie zastosowania w opisywanym zdarzeniu przyszłym. Należy dodać, że przepisy ustawy o CIT nie definiują zawartego w tym przepisie pojęcia "uzasadnionych przyczyn ekonomicznych".

Planowane połączenie sp. z o.o. z S.K.A. i zawiązanie Nowej Spółki ma mieć miejsce wyłącznie z powodów gospodarczych, związanych przede wszystkim z potrzebą rozwoju prowadzonej przez spółki działalności gospodarczej oraz ograniczenia zbędnych kosztów działalności (administracyjnych, zarządzania, księgowych), ponoszonych przez S.K.A. i sp. z o.o. jako dwa odrębne podmioty. Tym samym, planowane połączenie Sp. z o.o. z S.K.A. należy uznać za uzasadnione ekonomicznie. Należy również przywołać tezę zawartą w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (d. Europejski Trybunał Sprawiedliwości), zgodnie z którą "za uzasadniony cei gospodarczy można uznać operację połączenia spółek mającą przynieść różnorodne korzyści, wśród których mogą znajdować się względy o charakterze podatkowym, pod warunkiem iż nie są one przeważające dla decyzji o przeprowadzeniu operacji" (tak np. wyrok w sprawie 0126/10 Foggia - Sociedade Gestora de Participaęoes Sociais SA przeciwko Secretario de Estado dos Assuntos Fiscais).

Reasumując, planowane połączenie sp. zoo z S.K.A. poprzez zawiązanie Nowej Spółki, w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, nie spowoduje po stronie Nowej Spółki powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, transakcja te jest zatem dla Nowej Spółki neutralna podatkowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851), przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego spółki nie stanowią przychodu podatkowego.

Ponadto, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 11 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli wniesienie ich następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Na potrzeby stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółka - oznacza to spółkę będącą podatnikiem (art. 4a pkt 21 tej ustawy).

Jak wynika z powyższych przepisów kwoty i wartości otrzymane przez spółkę - przekazane na kapitał zakładowy oraz kapitał zapasowy (tzw. agio) nie stanowią przychodu podatkowego.

Jednocześnie jednak zasady opodatkowania zysków (dochodów) spółki przejmującej czy nowo zawiązanej, w przypadku połączenia spółek, ustawodawca określił odrębnie w art. 10 ust. 2 (i dalsze) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwalifikując te dochody do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 ww. ustawy, przy połączeniu lub podziale spółek:

1.

dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;

2.

dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 15 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Na potrzeby stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółka - oznacza to spółkę będącą podatnikiem (art. 4a pkt 21 u.p.d.o.p.).

Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

1.

o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo

2.

o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3.

o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Analizowane w niniejszej sprawie regulacje (art. 10 ust. 2-6), dotyczące neutralnego charakteru połączeń spółek na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, zostały wprowadzone przez polskiego ustawodawcę w celu inkorporacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami Członkowskimi. Zawarte we wskazanej dyrektywie unormowania zostały przeniesione do obowiązującej od 15 grudnia 2009 r. Dyrektywy Rady 2009/133/WE z 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego (wydanej w celu ujednolicenia postanowień Dyrektywy Rady 90/434/EWG).

Co do ogólnej zasady, jak wynika z art. 10 ust. 2 połączenie spółek dla spółki przejmującej lub nowo powstałej jest neutralne podatkowo.

Polski ustawodawca przewidział jednak (zgodnie z zapisami Dyrektywy Rady) w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej, w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka-matka jest spółką przejmującą, a spółka - córka przejmowaną, a więź ta jest relatywnie słaba. Przepis ten znajdzie bowiem zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji gdy spółka przejmująca/nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla Nowej Spółki (spółki Nowo zawiązanej) wartość majątku spółek w wyniku połączenia, w tym ewentualna nadwyżka wartości majątku spółek łączących się, otrzymanego przez Nową Spółkę, ponad nominalną wartością udziałów wydanych wspólnikom łączonych spółek, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania.

Przy czym zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Stwierdzenie więc, iż przedstawione w zdarzeniu przyszłym połączenie, zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tutejszego organu podatkowego, bowiem zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Zauważyć należy przy tym, że uregulowane w art. 14b-h ustawy - Ordynacja podatkowa - postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych - jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których to prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje art. 14b-nast. ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Nie można więc wykluczyć, w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Należy jednocześnie wskazać, iż podatnik stosując przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl