IPPB3/4510-511/15-4/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-511/15-4/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2015 r. (data wpływu 3 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2015 r. (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 sierpnia 2015 r. nr IPPB3/4510-511/15-2/DP (doręczone 13 sierpnia 2015 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania majątku po likwidacji spółki komandytowej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania majątku po likwidacji spółki komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni będzie komplementariuszem spółki komandytowej z siedzibą w Polsce, która powstanie z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej z siedzibą w Polsce, w której Wnioskodawczyni jest komplementariuszem i akcjonariuszem. Spółka komandytowo-akcyjna w momencie przekształcenia będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawczyni została komplementariuszem w momencie zawiązania spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za wkład pieniężny. Wnioskodawczyni objęła wszystkie posiadane akcje spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Planowana jest likwidacja spółki komandytowej. Wnioskodawczyni przewiduje, że na moment zakończenia likwidacji, majątkiem spółki komandytowej będą środki pieniężne, wierzytelności zarachowane jako przychód należny lub wierzytelności z tytułu udzielonych pożyczek.

W odpowiedzi na wezwanie z 11 sierpnia 2015 r. nr IPPB3/4510-511/15-2/DP pełnomocnik Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśnił, że spółka komandytowo-akcyjna, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem nie posiadała przez cały okres swojego funkcjonowania statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, a na moment przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę komandytową oraz w momencie likwidacji spółki komandytowej w spółce tej nie pozostaną niewypłacone zyski wypracowane w okresie, w którym spółka komandytowo-akcyjna nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawczyni nie wyklucza jednak sytuacji, że może być odwrotnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawczyni uzyska dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych od otrzymanego majątku likwidowanej spółki komandytowej, to jest środków pieniężnych, wierzytelności zarachowanych jako przychód należny lub wierzytelności z tytułu udzielonych pożyczek.

2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, proszę o wskazanie sposobu ustalenie wyżej wymienionego dochodu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wartość otrzymanego majątku likwidowanej spółki komandytowej będzie przychodem, który korzysta ze zwolnienia określonego w art. 12 ust. 4 pkt 3a i ust. 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni wartość otrzymanego majątku likwidowanej spółki komandytowej będzie przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia określonego w art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a i ust. 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzasadnieniem dla zastosowania tych przepisów jest okoliczność, iż są to przepisy szczególne odnoszące się do przychodów otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Powyższe rozstrzygnięcie organu podatkowego dotyczy opisu zdarzenia przyszłego i uzasadnienia Wnioskodawczyni w zakresie w jakim uzyska ona majątek pozostały po likwidacji spółki komandytowej nie obejmujący zysków wypracowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną w okresie, w którym spółka ta nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Udzielenie odpowiedzi w pozostałym zakresie wymaga bowiem zajęcia przez Wnioskodawczynię jednoznacznego stanowiska w kwestii, czy zyski wypracowane przez spółkę komandytowo-akcyjną (w okresie w którym nie była ona podatnikiem podatku CIT) będą wchodziły w skład majątku pozostałego po likwidacji spółki komandytowej. Zawarcie w uzupełnieniu do wniosku stwierdzenia, że zyski takie nie będą występowały w spółce komandytowej na moment jej likwidacji, lecz "Wnioskodawczyni nie może jednak wykluczyć sytuacji, że będzie odwrotnie", nie jest w tym zakresie wystarczające. Przyjęcie takiego stwierdzenia, jako alternatywnego opisu zdarzenia przyszłego, nie jest również możliwe ze względu na rezultat takiego rozstrzygnięcia. W takiej sytuacji doszłoby bowiem do wydania interpretacji warunkowej, która mogłaby zawierać dwa różne rozstrzygnięcia w zakresie jednego opisu zdarzenia przyszłego. Sama Wnioskodawczyni zadeklarowała we wniosku, że dotyczy on jednego zdarzenia przyszłego, a w uzupełnieniu wniosku nie zmieniła tej deklaracji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl