IPPB3/4510-231/15-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-231/15-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

* w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego - jest prawidłowe,

* w zakresie obowiązków płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego oraz obowiązków płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Udziałowcami A. Sp. z o.o, są dwie osoby fizyczne oraz osoba prawna - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna. W 2014 r. część udziałów w spółce A. objęła spółka komandytowo-akcyjna, wnosząc wkład pieniężny o wartości wyższej niż nominalna wartość udziałów. Nadwyżka nad wartością nominalną udziałów (agio) została ujęta w księgach spółki, jako kapitał zapasowy. W styczniu 2015 r. podwyższono kapitał zakładowy spółki A. emitując nowe udziały w trybie art. 260 Kodeksu spółek handlowych. Nowe udziały zostały pokryte kapitałem zapasowym - dokonano przeniesienia kapitału zapasowego na kapitał zakładowy. Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych nowe udziały przysługują dotychczasowym udziałowcom i nie wymagają objęcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy zwiększenie kapitału zakładowego spółki A. poprzez emisję nowych udziałów pokrytych z kapitału zapasowego jest operację neutralną dla spółki z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych.

2. Czy w momencie emisji nowych udziałów (pokrytych wartością kapitału zapasowego) i przekazania ich udziałowcom, powstał po stronie udziałowców przychód do opodatkowania. Czy spółka A. była zobowiązana pobrać zaliczki na podatek z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 11 ustawy o CIT, nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, dopłaty wnoszone do spółki na podstawie odrębnych przepisów oraz kwoty i wartości stanowiące nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów, otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy.

W analizowanym stanie faktycznym doszło do podwyższenia kapitału zakładowego, ale wspólnicy, którzy otrzymali nowe udziały, nie dokonywali żadnych wpłat na poczet kapitałów. W chwili zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego, nastąpi przesunięcie części kapitału zapasowego na kapitał zakładowy. Kapitał zapasowy w spółce powstał jako nadwyżka wartości wniesionego wkładu pieniężnego nad nominalną wartością wydanych udziałów na dzień tej operacji, tj. w 2014 r. W styczniu 2015 r. nastąpiło jedynie konwersja jednego rodzaju kapitału na inny, co ma odzwierciedlenie w wartości kapitału zakładowego i skutkuje zmianą wpisu do KRS. Po stronie spółki A. nie nastąpiło żadne przysporzenie, tym samym nie można mówić o powstaniu przychodu podlegającego opodatkowaniu. Transakcja podwyższenie kapitału zakładowego, na podstawie art. 260 k.s.h. jest neutralna z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Potwierdzenie powyższego stanowiska znajdujemy m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 lipca 2012 r., sygn. ILPB3/423-124/12-3/EK.

Ad. 2.

Podwyższenie kapitału zakładowego w spółce A. nastąpiło w trybie art. 260 k.s.h. Zgodnie z art. 260 § 2, nowe udziały przysługują wspólnikom w stosunku do ich dotychczasowych udziałów i nie wymagają objęcia (tekst jedn.: wspólnicy nie składają oświadczeń o objęciu udziałów i uczestniczą w podwyższeniu nawet jeśli głosowali przeciwko uchwale bądź nie brali udziału w głosowaniu).

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów takiej spółki. Dokładnie taka sama regulacja znajduje się w ustawie o PIT w art. 24 ust. 5 pkt 4.

W analizowanym stanie faktycznym należy odpowiedzieć na pytanie, czy po stronie udziałowców powstał dochód faktycznie uzyskany.

Zasadniczo wartość podwyższanego kapitału zakładowego może odzwierciedlać pełną wartość wnoszonego przez udziałowców wkładu lub tylko jego część. Jeśli wartość wkładu jest wyższa od wartości nominalnej nowych udziałów, to powstaje agio emisyjne, odnoszone na kapitał zapasowy.

W momencie objęcie udziałów za gotówkę, po stronie udziałowca nie powstaje przychód do opodatkowania, przychód ten również nie powstaje, jeśli wartość wnoszonego aportu jest wyższa od wartości nominalnej obejmowanych udziałów. Czy zatem jeśli udziałowiec otrzymuje udziały na podstawie art. 260 k.s.h., powstaje u niego faktyczny dochód z udziałów. Zdaniem Spółki taki dochód nie powstanie. Opodatkowaniu podwyższenia kapitału zakładowego z zysku towarzyszy bowiem uznanie, że środki przekazane na kapitał zakładowy stanowią wydatek wspólnika na objęcie udziałów. Takie podejście jest zgodne z koncepcją uznania, że w takiej sytuacji dochodzi do "wypłaty" dywidendy, która jest przekazywana przez wspólnika jako wkład do spółki. Fakt, iż źródło finansowania podwyższenia kapitału pochodzi z puli dywidendowej - przeznaczonej co do zasady do wypłaty na rzecz wspólników - uzasadnia jego traktowanie jako wydatku wspólnika. Tym samym opodatkowaniu podwyższenia kapitału towarzyszy podwyższenie poziomu kosztu, który będzie rozpoznany przy sprzedaży objętych w ten sposób udziałów.

W przypadku pokrycia wydanych udziałów z agio emisyjnego, trudno byłoby uznać, że podwyższenie kapitału zostało pokryte ze środków należnych wspólnikom. Dlatego nie jest zasadne uwzględnianie kwot przekazanych na kapitał zakładowy z agio. Taka kwalifikacja dodatkowo uzasadniałaby (bazując na wykładni celowościowej) uznanie, że podwyższenie kapitału zakładowego z kapitałów, które nie zostały utworzone z zysków, nie powinno rodzić skutków podatkowych dla wspólników. W przeciwnym razie doszłoby bowiem do swoistego rodzaju podwójnego opodatkowania - po raz pierwszy przy podwyższeniu kapitału, natomiast po raz drugi w związku z brakiem możliwości rozpoznania jako kosztu uzyskania przychodów ze sprzedaży tych udziałów, kwot przeznaczonych na podwyższenie kapitału z innych kapitałów.

Podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki, które nie pochodzą z wypracowanych zysków (a z agio emisyjnego) nie rodzi skutków podatkowych dla udziałowców. Do opodatkowania dochodzi natomiast na moment zbycia udziałów, poprzez brak możliwości rozpoznania wydatków poniesionych na udziały objęte w taki sposób.

Na moment podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z agio emisyjnego, wspólnicy nie dokonują na rzecz spółki żadnych wpłat, nie otrzymują również żadnych dodatkowych świadczeń.

Artykuł 26 ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że osoby prawne dokonujące wypłat należności m.in. wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (z tytułu udziału w zyskach osób prawnych) są obowiązane jako płatnicy pobrać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy. Podobna regulacja znajduje się w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

W analizowanym stanie faktycznym nie dochodzi do wypłaty żadnych świadczeń na rzecz udziałowców. W związku z tym spółka A. nie jest obowiązana jako płatnik, potrącić zaliczek na poczet podatku od dochodu z udziału w zyskach osoby prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego (pytanie nr 1) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym (pytanie nr 2) uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady podwyższania kapitału zakładowego spółek z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 257-262 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.). Zgodnie z art. 257 § 2 Kodeksu spółek handlowych, podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością może nastąpić poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych. W myśl art. 260 § 1 Kodeksu spółek handlowych, uchwałą wspólników o zmianie umowy spółki można podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki z kapitału zapasowego lub kapitałów (funduszy) rezerwowych utworzonych z zysku spółki (podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki). Podwyższenie kapitału zakładowego spółki może być również przeprowadzone ze środków pochodzących z agio emisyjnego, innych źródeł oraz wypracowanego zysku nie powoduje powstania zobowiązania podatkowego u udziałowców.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni.

Z przytoczonego przepisu wprost wynika, że dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego stanowi dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Ustawa podatkowa nie uzależnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od rodzaju środków, z jakich dokonano podwyższenia. Każde podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki rodzi po stronie udziałowca dochód do opodatkowania. Oznacza to, że przekazanie części kapitału zapasowego na kapitał zakładowy - przy czym podatkowo nie jest istotne w jaki sposób kapitał zapasowy został utworzony - powoduje powstanie, u podatnika będącego udziałowcem spółki, dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Należy zauważyć, że ustawodawca formułuje definicję dochodu z udziału w zyskach osób prawnych poprzez wskazanie, że jest to "dochód faktycznie uzyskany", który swoim zakresem pojęciowym obejmuje także "dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego" oraz "dochód stanowiący równowartość kwot przekazywanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej". Przy czym wyrażenie "dochód faktycznie uzyskany z tego udziału" należy rozumieć w ten sposób, że jest to dochód należny udziałowcowi a nie dochód przyszły. Nie można przy tym uznać, że dochód ten ma swe źródło w uzyskanym przez udziałowca zysku, lecz wynika z samego faktu posiadania przez niego akcji (udziałów) samej spółki. Takie ustalenie potwierdza traktowanie przez ustawodawcę w powołanym przepisie, na równi z dochodem udziałowców, także środków własnych spółki przekazanych na kapitał zakładowy lub akcyjny z innych kapitałów spółki. Następstwem przekazania tych środków jest podwyższenie wartości wymienionych kapitałów, a więc wartości nominalnej udziałów. Stanowi to niewątpliwie formę pośredniej partycypacji udziałowców w zysku spółki, na co zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały z dnia 19 lipca 1996 r., sygn. III CZP 79/96 oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 stycznia 2005 r., sygn. FSK 1065/04. Ustawodawca nie pozostawia więc miejsca na wątpliwości w zakresie ustalenia, czy "kwoty przekazane na kapitał zakładowy z innych kapitałów" stanowią dochód z udziału w zyskach, lecz wprost nazywa dochód z równowartości tych kwot "dochodem z udziału w zyskach faktycznie uzyskanym".

Analizowany art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawy podatkowej nie ogranicza opodatkowania przeniesienia środków z kapitału zapasowego lub rezerwowego na kapitał zakładowy jedynie do środków tych kapitałów pochodzących z zysku spółki. Gdyby ustawodawca zamierzał to uczynić, powinien takie ograniczenie w sposób jednoznaczny przewidzieć w cytowanym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tymczasem tego nie uczynił, co w sposób oczywisty oznacza, że dokonanie omawianej operacji poddano opodatkowaniu bez względu na to, z jakich środków pochodzą środki kapitału zapasowego lub rezerwowego spółki (z zysku czy tez np. z agio emisyjnego).

W konsekwencji, każde podwyższenie kapitału zakładowego spółki z jej środków finansowych zgromadzonych na kapitale zapasowym, czy też rezerwowym, bez względu na źródło pochodzenia tych środków (tekst jedn.: bez względu na to, czy pochodzą one z wypracowanych w latach poprzednich zysków spółki, agio, czy z innych środków niepochodzących z wypracowanego zysku), rodzi po stronie udziałowców dochód do opodatkowania. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 15 listopada 2011 r. (sygn. III SA/Wa 447/11)"ustawodawca nie wprowadził (...) żadnych ograniczeń opodatkowania dochodu wspólników uzyskanego w związku z zasileniem kapitału zakładowego środkami pochodzącymi z kapitałów rezerwowego i zapasowego z uwagi na źródło środków, z jakich kapitały te zostały utworzone".

W orzecznictwie sądów administracyjnych reprezentowane jest stanowisko, zgodnie z którym również środki pochodzące z agio emisyjnego przekazywane na kapitał zakładowy spółki stanowią dla wspólników dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 stycznia 2005 r. o sygn. FSK 1065/04 orzekł, że "Każde podwyższenie kapitału akcyjnego ze środków własnych spółki powoduje powstanie obowiązku podatkowego po stronie akcjonariuszy. Nie jest przy tym istotne, w jaki sposób został utworzony kapitał zapasowy, tj. czy pochodzi on z agio emisyjnego, czy z wypracowanego przez spółkę zysku". NSA w przytoczonym orzeczeniu ocenił również w odniesieniu do dochodu (przychodu) z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, iż "nie można (...) uznać, że dochód ten ma swe źródło w uzyskanym przez akcjonariusza zysku lecz wynika z samego faktu posiadania przez niego akcji (udziałów) danej spółki ". Podobnej oceny dokonał m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 13 września 2007 r. o sygn. I SA/Sz 29/07 ("powołany przepis ustawy nie ogranicza opodatkowania przeniesienia środków z kapitału zapasowego lub rezerwowego na kapitał zakładowy jedynie do środków tych kapitałów pochodzących z zysku spółki", w związku z czym "brak jest podstaw do wyłączenia z zakresu tego pojęcia przekazanych z kapitału zapasowego na kapitał zakładowy środków zgromadzonych z ustalenia parytetu wymiany akcji ponad wartość nominalną").

Jak stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego zobowiązana jest spółka, u której nastąpiło podwyższenie tego kapitału, stosownie do art. 26 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (...).

W myśl art. 26 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w razie przeznaczenia dochodu na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego, płatnicy, o których mowa w ust. 1, pobierają podatek w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego, a w przypadku braku wymogu rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego - od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu tego kapitału, a w spółdzielniach - od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu funduszu udziałowego. W tym przypadku podatnikom nie przysługuje uprawnienie do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 1a.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 3 płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b i 2d pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 (...) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (...).

Należy zwrócić uwagę, iż przy spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 4 ww. ustawy, przewidziane jest zwolnienie z opodatkowania CIT dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

I tak, w myśl art. 22 ust. 4, 4a i 4d ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd w Polsce;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w Polsce lub w innym państwie członkowskim UE lub w innym należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka uzyskująca omawiane dochody (przychody) nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

4.

spółka uzyskująca takie dochody (przychody) posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej te należności przez okres minimum dwóch lat;

5.

posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności.

Dodatkowo, jak wynika z art. 22 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania przez spółkę uzyskującą dochód (przychód) z udziałów w kapitale spółki wypłacającej w wysokości co najmniej 10% upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). Jednak w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów w wymaganej wysokości co najmniej 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka uzyskująca dochody (przychody) zobowiązana będzie do zapłaty od tych dochodów (przychodów) podatku w wysokości 19% wraz z odsetkami za zwłokę.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami są osoby fizyczne i osoba prawna - spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna. W 2014 r. część udziałów w spółce A. objęła spółka komandytowo-akcyjna, wnosząc wkład pieniężny o wartości wyższej niż nominalna wartość udziałów. Nadwyżka nad wartością nominalną udziałów (agio) została ujęta w księgach spółki, jako kapitał zapasowy. W styczniu 2015 r. podwyższono kapitał zakładowy spółki A. emitując nowe udziały w trybie art. 260 Kodeksu spółek handlowych. Nowe udziały zostały pokryte kapitałem zapasowym - dokonano przeniesienia kapitału zapasowego na kapitał zakładowy. Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych nowe udziały przysługują dotychczasowym udziałowcom i nie wymagają objęcia.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 4 oraz art. 26 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na Wnioskodawcy, co do zasady, będą ciążyć obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym poprzez ustanowienie nowych udziałów, które zostaną objęte przez dotychczasowego udziałowca będącego osobą prawną, i w związku z powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 za nieprawidłowe.

Należy mieć jednak na uwadze, iż w przypadku gdy będą zachodziły przesłanki określone w przepisie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powyżej wskazany dochód będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym i wówczas Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl