IPPB3/423-998/14-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-998/14-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 23 września 2014 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wysokości kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia akcji nabytych w ramach wymiany udziałów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, I. Sp. z o..o ("Wnioskodawca)) jest podatnikiem podatku CIT. Wnioskodawca otrzyma w drodze aportu akcje spółki akcyjnej, także będącej polskim rezydentem podatkowym ("Spółka"). Aportu dokona akcjonariusz Spółki, będący osobą fizyczną ("Akcjonariusz").

Akcje Spółki zostaną wniesione przez Akcjonariusza do Wnioskodawcy po ich wartości rynkowej. Planuje się, iż w wyniku aportu cala wartość rynkowa akcji zostanie odniesiona na kapitał zakładowy Wnioskodawcy. W zamian za aport Wnioskodawca przekaże Akcjonariuszowi udziały własne w podwyższonym kapitale zakładowym (bez dopłat w gotówce). W rezultacie przedmiotowego aportu, Wnioskodawca uzyska bezwzględną większość praw głosu w Spółce. Rozważana transakcja stanowić będzie zatem transakcję "wymiany udziałów", o której mowa w art. 12 ust. 4d Ustawy CIT.

W przyszłości Wnioskodawca może podjąć decyzję o odpłatnym zbyciu akcji Spółki, które zostały przez niego nabyte w ramach wyżej opisanej transakcji wymiany udziałów. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę akcji Spółki, które zostały przez Wnioskodawcę nabyte w ramach wyżej opisanej transakcji wymiany udziałów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku odpłatnego zbycia akcji Spółki Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztów uzyskania przychodu w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Wnioskodawcy wydanych Akcjonariuszowi w zamian za aport akcji Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odpłatnego zbycia akcji Spółki, nabytych przez Wnioskodawcę w ramach transakcji wymiany udziałów, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztów uzyskania przychodu w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Wnioskodawcy wydanych Akcjonariuszowi w zamian za wniesione przez Akcjonariusza aportem akcje Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 8e przedmiotowej ustawy wskazuje, iż nie uważa się za koszt uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów; wydatki te - w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów (akcji) wydanych wspólnikom spółki, której udziały (akcie) są nabywane, powiększonych o zapłatę w gotówce, o której mowa w art. 12 ust. 4d - są jednak kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji).

W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, planowane nabycie przez Wnioskodawcę akcji Spółki dokonane zostanie w ramach transakcji, o której mowa w art. 12 ust. 4d Ustawy CIT (tekst jedn.: wymiany udziałów).

Zestawienie powyższej regulacji z opisanym zdarzeniem przyszłym prowadzi zatem do wniosku, iż w momencie odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę akcji Spółki koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy powinien zostać ustalony w wysokości wartości nominalnej udziałów Wnioskodawcy wydanych Akcjonariuszowi (osobie fizycznej) w zamian za otrzymane w ramach wymiany udziałów akcje Spółki.

Niezależnie od literalnej wykładni powyższych przepisów, na takie ich rozumienie wskazuje również wykładnia autentyczna przepisu art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy CIT. Przedmiotowy przepis wprowadzony został ustawą z dnia 25 listopada 2010 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz, 1478) i wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. W odniesieniu do przedmiotowego przepisu, w treści Założeń Ministerstwa Finansów z dnia 19 maja 2010 r. do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, iż nałeży zatem wprowadzić przepis określający wysokość kosztów uzyskania przychodu u spółki nabywającej udziały (akcje), w drodze wymiany udziałów, na poziomie wartości nominalnej wydanych przez nią udziałów (akcji) skorygowanej o wartość ewentualnej zapłaty w gotówce. Koszty te będą uwzględnianie przy obliczaniu podstawy opodatkowania dopiero w przypadku odpłatnego zbycia nabytych za nie udziałów (akcji)."

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno wykładnia literalna, jak i autentyczna art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy CIT prowadzą do wniosku, że w przypadku odpłatnego zbycia akcji Spółki, nabytych przez Wnioskodawcę w ramach transakcji wymiany udziałów, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Wnioskodawcy wydanych Akcjonariuszowi w zamian za aport w postaci akcji Spółki.

Powyżej przedstawione stanowisko zostało potwierdzone m.in. w następujących pismach organów podatkowych w interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 r. (sygn. ILPB3/423-58/14- 2/KS), z dnia 17 lutego 2014 r. (sygn. ILPB3/423-555/13-2/KS), z dnia 29 stycznia 2014 r. (sygn. ILPB4/423-433/13-2/ŁM), z dnia 28 stycznia 2014 r. (sygn. ILPB3/423-523/13- 2/JG), z dnia 3 grudnia 2013 r. (sygn. ILPB3/423-412/13-3/PR) z dnia 31 grudnia 2012 r. (sygn. ILPB3/423-411/12-2/JG),oraz

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 marca 2014 r. (sygn. IBPB1/2/423- 1680/13/SD), z dnia 19 marca 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1678/13/AP), z dnia 27 grudnia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1239/12/AP), z dnia 8 lipca 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423- 364/13/MO), z dnia 20 kwietnia 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-122/1I/SD) oraz z dnia 9 czerwca 2011 r. (sygn. IBPB1/2/423-324/11/JD),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 grudnia 2013 r. (sygn. IPTPB3/423-448/13-2/PM),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 marca 2014 r. (sygn. IPPB3/423-1029/13-4/MS1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl