IPPB3/423-991/09-2/JG - Obowiązki podatkowe płatnika dotyczące niepodzielonego zysku z tytułu aktualizacji wyceny nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-991/09-2/JG Obowiązki podatkowe płatnika dotyczące niepodzielonego zysku z tytułu aktualizacji wyceny nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków podatkowych płatnika dotyczących niepodzielonego zysku z tytułu aktualizacji wyceny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków podatkowych płatnika dotyczących niepodzielonego zysku z tytułu aktualizacji wyceny nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa w branży deweloperskiej i specjalizuje się w budowie i sprzedaży domów oraz mieszkań. Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy jest Wspólnik, który posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy; udziały te zostały przez niego nabyte w kwietniu 2008 r.

Obecnie planowane jest przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę komandytowo-akcyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku planowanego przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę komandytowo-akcyjną niepodzielony zysk z tytułu aktualizacji wyceny nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy CIT i tym samym czy w związku z przekształceniem, Wnioskodawca - w odniesieniu do niepodzielonych zysków z tytułu aktualizacji wyceny - będzie zobowiązany do pobrania podatku jako płatnik podatku dochodowego z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych.

Stanowisko Spółki.

Katalog dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych zawarty w art. 10, traktowany jest na gruncie ustawy CIT, jako odrębna kategoria przychodów opodatkowana w sposób zryczałtowany. Zgodnie z przepisem ust. 1 pkt 8 powołanego artykułu zalicza się do niej wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Co do zasady, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy CIT dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem w wysokości 19 %. Do rozliczenia tego podatku zobowiązany jest Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego. Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 6 ustawy CIT, w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, spółka powstała w wyniku przekształcenia (następca prawny Wnioskodawcy) jest zobowiązana jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek w wysokości 19% na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby jej wspólników.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych w postaci wartości niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe, zastosowanie będzie mogło znaleźć zwolnienie, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.

Co do zasady, jak zostało wskazane powyżej dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terenie Polski są opodatkowane podatkiem dochodowym w wysokości 19 % uzyskanego przychodu. Jednakże zgodnie z art. 22 ust. 4 powołanego przepisu zwalnia się od podatku te dochody (przychody), jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski,

2.

uzyskującym przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest m.in. spółka podlegająca w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka uzyskująca przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów w kapitale spółki wypłacającej te przychody.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy CIT, omawiane zwolnienie może zostać zastosowane w przypadku, gdy spółka otrzymująca przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiada udziały w spółce wypłacającej te przychody nieprzerwanie przez okres 2 lat.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że warunki zwolnienia, zawarte w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT odnoszą się także do dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, które ze swojej natury nie podlegają faktycznej wypłacie, np. przeznaczenie zysku na podwyższenie kapitału zakładowego czy zysk niepodzielony, z którego dochód, zgodnie z przepisem art. 10 usta 1 pkt 8 Ustawy CIT, osiągany jest w momencie przekształcenia. Zatem dla możliwości zastosowania omawianego zwolnienia nie musi dochodzić do faktycznej wypłaty. Za powyższą argumentacją przemawia także treść art. 5 Dyrektywy 90/435/EEC w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich z dnia 23 lipca 1990 r., Dz. U. UE L z 1990 r. Nr 225, poz. 6 (dalej: "Dyrektywa"), przewidującego zwolnienie tych dochodów z podatku u źródła. W wersji angielskojęzycznej Dyrektywy użyty został czasownik "to distribute", który powinien być tłumaczony jako: dzielić, rozdzielać, rozprowadzać. Jego znaczenie jest zatem szerokie, a niezawężone do słowa "wypłata". Tym samym należy uznać, że zakres znaczeniowy słowa "distribute" obejmuje również niepodzielone zyski na moment przekształcenia.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przy założeniu spełnienia warunku posiadania odpowiedniej liczby udziałów Wnioskodawcy przez Wspólnika przez nieprzerwany okres dwóch lat, w sytuacji przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę komandytowo-akcyjną, na dzień planowanego przekształcenia przychód z tytułu niepodzielonego zysku korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy CIT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany z tego tytułu do pobrania jako płatnik i wpłaty podatku dochodowego w wysokości 19% na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl