IPPB3/423-97/11-4/MS - Możliwość ujęcia w kosztach podatkowych roku 2007 opłaty z tytułu wieczystego użytkowania dotyczącej lat 1997-2007.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-97/11-4/MS Możliwość ujęcia w kosztach podatkowych roku 2007 opłaty z tytułu wieczystego użytkowania dotyczącej lat 1997-2007.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów w szczególności możliwości ujęcia w kosztach podatkowych roku 2007 (w pełnej wysokości) opłaty z tytułu wieczystego użytkowania dotyczącej lat 1997-2007, uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) na wezwanie z dnia 5 kwietnia 2011 r. Nr IPPB3/423-39/11-2/MS (data doręczenia 7 kwietnia 2011 r.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów w szczególności możliwości ujęcia w kosztach podatkowych roku 2007 (w pełnej wysokości) opłaty z tytułu wieczystego użytkowania dotyczącej lat 1997-2007.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka P. została założona w roku 1995 i wpisana w rejestrze handlowym. Spółka została założona przez osobę fizyczną. W tym też roku na podstawie umowy z dnia 18 sierpnia 1995 r., spółka nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntu przy ulicy W. w W. Po zakupie tego gruntu reprezentanci spółki - zarząd spółki nie prowadził żadnej działalności gospodarczej. Wystąpiło niejako "uśpienie" spółki. Zarząd Spółki nie wykonywał swoich obowiązków. Nie zarejestrował spółki do Urzędu Skarbowego nie dokonał aktualizacji spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W grudniu 2005 r. Spółka F. zakupiła udziały od udziałowca - osoby fizycznej i zdecydowała się o rozwinięciu działalności gospodarczej. W tym też celu spółka dokonała przerejestrowania z 25 stycznia 2006 r. z Rejestru Handlowego do KRS i ponownie aktywowała spółkę jednocześnie ustanawiając nowego członka zarządu. W celu pełnego prowadzenia działalności spółka w lutym 2007 r. złożyła formularz NIP-2 w celu uzyskania numeru NIP. W 27 lutego 2007 r. spółka uzyskała decyzje w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej.

Nowy Zarząd w celu prawidłowego prowadzenia działalność postanowił uregulować wszelkie zaległości i długi powstałe od dnia założenia spółki tj. od roku 1995 rok. W tym celu we wrześniu 2007 spółka P. zapłaciła opłatę wieczystego użytkowania z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości położonej przy ul. W. w W. Opłata ta dotyczyła lat 1997 -2007. Spółka dokonała dwóch przelewów: pierwszy w dniu 14 września 2007 r. na kwotę 886 292,40 PLN i drugi w dniu 25 września 2007 w wysokości 25 411,20 PLN. W sumie zapłacona kwota wyniosła 911 703,60. PLN. Do chwili obecnej Spółka nie prowadzi działalności budowlanej ani developerskiej na tym gruncie.

Spółka z ostrożności podatkowej (wejście w życie nowych przepisów), nie zaliczyła tego wydatku w pełnej wysokości do kosztów podatkowych w roku 2007 r.. Zaliczyła tylko do kosztów podatkowych koszt wieczystego użytkowania dotyczącego roku 2007. W księgach rachunkowych cały koszt 911 703,60 został ujęty jako koszt roku 2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka postępuje prawidłowo jeżeli skoryguje zeznania roczne i zaliczy koszt opłaty wieczystego użytkowania do kosztów uzyskania przychodu w roku 2007 w pełnej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych pełną kwotą jaką zapłaciła, to jest 911 703,60 PLN. Uwzględnienie tego kosztu w roku 2007 (roku poniesienia kosztu), może się odbyć poprzez korektę zeznań podatkowych za rok 2007 i następnych. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 15 ust. 4d i 4e koszty uzyskania przychodów, inne niż bezpośrednio związane z przychodami, czyli koszty pośrednie, są potrącane w dacie ich poniesienia, czyli w dniu na który ujęto koszt w księgach rachunkowych, tj. w opisanym stanie we wrześniu 2007 r..

Pismem z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP - 18 kwietnia 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 5 kwietnia 2011 r. Nr IPPB3/423-39/11-2/MS Spółka wyjaśniła, iż:

1.

Wydatki poniesione na opłatę wieczystego użytkowania były i są wydatkami niezbędnymi i koniecznymi w celu uniknięcia dodatkowych kosztów odsetek karnych i kosztów egzekucyjnych dla Spółki, wydatki te są niezależne od prowadzenia działalności budowlanej na posiadanej nieruchomości. Wydatki te wynikają z faktu posiadania nieruchomości i należy klasyfikować je jako element kosztów stałych, które Spółka jest obowiązana ponosić w związku z posiadanym przez Spółkę majątkiem.

Ponieważ przychód z działalności Spółki planowany jest w terminie późniejszym wydatki te niewątpliwie były związane z ogólną działalnością spółki oraz zabezpieczeniem źródła przychodu jaki ma przynieść sprzedaż lub wynajem lokali użytkowych.

2.

Spółka w latach 2007 - 2010 rozpoczęła przygotowania projektowe i administracyjne w celu uzyskania warunków i szczegółowych zasad zagospodarowania terenu położonego przy ul, W. oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków biurowo - usługowych z garażem podziemnym. W tym celu w 2007 r. zwróciła się do pracowni architektonicznej RIN w celu przedstawienia analizy chłonności działki, oraz zwróciła się z prośbą o wystąpienie i sporządzenie dokumentacji w celu wystąpienia o warunki zabudowy. W dniu 19 czerwca 2009 r. Spółka uzyskała decyzję wydaną przez Prezydenta Miasta ustalającą takie warunki zgodnie z wnioskiem.

W okresie 2007 - 2010 spółka nie uzyskała przychodu z działalności budowlanej, jedyny przychód jaki uzyskała to przychód z odsetek bankowych od posiadanych środków na rachunku bankowym. Spółka planuje uzyskać w latach przyszłych przychód ze sprzedaży lub wynajmu pomieszczeń w planowanym budynku.

3.

Ponieważ na przełomie 2008 i 2009 r. nastąpiło załamanie gospodarcze i finansowe na rynku nieruchomości, a przez to zostały ograniczone usługi banków w zakresie produktów finansowania (kredytów) budowy nieruchomości komercyjnych, Spółka nie podjęła planowanej budowy budynku usługowego. Spółka planuje rozpocząć budowę w możliwie najdogodniejszym terminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl