IPPB3/423-952/09-2/AG - Zmiana formy prawnej spółki i konsekwencje tego przekształcenia dla zakładu spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-952/09-2/AG Zmiana formy prawnej spółki i konsekwencje tego przekształcenia dla zakładu spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka D. z siedzibą w Niemczech (dalej: "Spółka") należy do międzynarodowej grupy B. (dalej: "Grupa B."). Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w Niemczech w formie niemieckiego odpowiednika spółki akcyjnej. Spółka posiada osobowość prawną.

Grupa B. rozważa obecnie międzynarodową restrukturyzację obejmującą między innymi jej działalność w Polsce. W ramach restrukturyzacji, planowane jest przekształcenie Spółki w spółkę europejską z siedzibą w Niemczech, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej, (Dz. U. UE z 2001 r. Nr L 294, str. 1; dalej: Rozporządzenie o SE") oraz właściwymi przepisami prawa niemieckiego.

Aktualnie, Spółka prowadzi w Polsce działalność za pośrednictwem zakładu, w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5 Umowy z Niemcami. Powstanie zakładu Spółki jest rezultatem podjęcia przez nią w Polsce działań przygotowawczych, mających na celu prowadzenie stałej działalności gospodarczej.

Działania te obejmują m.in. prace związane z przygotowaniem właściwej struktury biznesowej dla działalności Spółki w Polsce. W związku z prowadzoną w Polsce działalnością oraz planowaną restrukturyzacją Grupy B., Spółka została zarejestrowana dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 23 października 2009 r., i uzyskała następujący numer identyfikacji podatkowej (dalej: "NIP").

Planowana przez Grupę B. międzynarodowa restrukturyzacja zakłada, że do spółki europejskiej zostaną włączone m.in. polskie spółki z Grupy B. Cel ten osiągnięty poprzez dokonanie szeregu transgranicznych transakcji łączenia spółek oraz innych czynności prawnych zgodnie z prawem polskim i niemieckim. Następujące polskie spółki z Grupy B. zostaną ostatecznie przejęte przez spółkę europejską w którą przekształci się Spółka:

*

B. Polska S.A. (dawniej B. Polska Sp. z o.o.);

*

B. Sp. z o.o. (dawniej B. Polska S.A. i Spółka, sp.j.);

*

C. Polska Sp. z o.o. (dawniej C. Sp. z o.o. i Spółka sp. j).

W chwili składania wniosku Spółka jest 100 % udziałowcem spółki B. Polska S.A. Z kolei B. Polska S.A. jest jedynym udziałowcem B., Sp. z o.o. c. Polska Sp. z o.o. i B. polska. Sp. z o.o.

Aktualna działalność C. Polska Sp. z o.o. po przekształceniach będzie prowadzona poprzez Oddział w W.

Aktualna działalność B. Polska S.A. oraz B. Sp. z o.o. po przekształceniach będzie prowadzona poprzez Oddział w.

Proces włączenia B. Polska S.A. do spółki europejskiej będzie obejmował następujące kroki prawne:

1.

W dniach 9 i 10 listopada 2009 r. Spółka przesłała wnioski rejestracyjne dla dwóch oddziałów w Polsce - jeden w. i jeden w. do właściwych sądów rejestrowych.

2.

Docelowo oddziały Spółki przejmą pracowników zatrudnionych dotychczas w wybranych spółkach z Grupy B. w Polsce (tj. B. Polska S.A., B. sp. z o.o. oraz C. Polska Sp. z o.o.). W związku z powyższym po utworzeniu Oddziałów, Spółka zamierza zarejestrować Oddziały jako odrębnych płatników składek ubezpieczeń społecznych oraz płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Każdy z Oddziałów wystąpi odrębnie o nadanie numeru NIP w celu pełnienia funkcji płatnika składek ubezpieczeń społecznych oraz płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W zakresie pozostałych rozliczeń tj. z tytułu podatku CIT oraz VAT w związku z działalnością Spółki w Polsce (obejmującej również działalność Oddziałów) Spółka będzie używała podstawowego numeru NIP.

3.

Przejęcie B. Polska S.A. przez Spółkę nastąpi pod koniec kwietnia 2010 r. Jednocześnie, Spółka zostanie przekształcona w spółkę europejską i stanie się B. SB. W wyniku przejęcia, B. Polska S.A. zastanie włączona do B. SE (dawniej D. B. AG).

Działalność gospodarcza dawniej prowadzona przez B. Polska S.A. będzie prowadzona przez oddział B. SE (dawniej D. B. AG) z siedzibą w.

4.

W ramach planowanej restrukturyzacji będą miały miejsce kolejne kroki przekształceń, podczas których jednakże nie zmieni się forma prawna Spółki, jak również nie zmieni się jej status podatkowy (tj. Spółka nadal będzie miała formę spółki europejskiej oraz będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce).

Spółka zamierza zwrócić się z wnioskiem o zawarcie wielostronnego uprzedniego porozumienia cenowego do właściwych niemieckich władz podatkowych w sprawie uznania prawidłowości zasad rozliczeń pomiędzy Spółką a jej zakładami położonymi w wybranych krajach, w tym z zakładem w Polsce.

Jednocześnie, w celu sprostania wymogom polskich przepisów podatkowych, zgodnie z art. 20b w związku z art. 20r Ordynacji podatkowej. Zakład Spółki zamierza zwrócić się z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie decyzji w sprawie uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody przypisania części dochodu Spółki do jej zakładu w Polsce (dalej: "Decyzja w sprawie porozumienia"). Spółka planuje złożenie przedmiotowego wniosku przed przekształceniem w spółkę europejską (tj. przed majem 2010 r.) i jednocześnie ma świadomość, że postępowanie to nie zostanie zakończone przed przekształceniem Spółki w spółkę europejską. Na podstawie obserwacji praktyki z innych krajów, postępowanie w sprawie wielostronnego uprzedniego porozumienia cenowego trwa zazwyczaj powyżej jednego roku. W związku z powyższym, postępowanie rozpoczęte przez zakład Spółki będzie kontynuowane na rzecz zakładu spółki europejskiej, w którą przekształci się Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku ze zmianą formy prawnej Spółki (tj. przekształceniem Spółki w spółkę europejską), znajdzie zastosowanie zasada kontynuacji przewidziana w art. 93a w zw. z art. 93d Ordynacji podatkowej, a w szczególności:

*

czy zakład Spółki po przekształceniu jej w spółkę europejską, pozostanie podmiotem praw i obowiązków wynikających z postępowania w sprawie porozumienia wszczętego przed przekształceniem przez tenże zakład na podstawie art. 20b w związku z art. 20r Ordynacji podatkowej; oraz

*

czy zakład Spółki po przekształceniu jej w spółkę europejską będzie stroną porozumienia i będzie mógł skutecznie stosować zasady wynikające z Decyzji w sprawie porozumienia w celu ustalenia na ich podstawie wysokości zobowiązania podatkowego w Polsce dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, iż zasada kontynuacji praw i obowiązków wynikających z decyzji podatkowych, wyrażona w art. 93a w zw. z art. 93d ustawy - Ordynacja (O.p.) podatkowa, znajdzie zastosowanie w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę europejską. W szczególności, zakład Spółki po przekształceniu jej w spółkę europejską będzie nadal podmiotem praw i obowiązków wynikających z postępowania dotyczącego porozumienia wszczętego przed przekształceniem przez tenże zakład w oparciu o art. 20b O.p. w związku z art. 20r O.p. Równocześnie, uzyskana przez Spółkę Decyzja w sprawie porozumienia, będzie miała zastosowanie do rozliczeń pomiędzy Spółką przekształconą w spółkę europejską a jej zakładem. Oznacza to, że zakład Spółki, po przekształceniu Spółki w spółkę europejską będzie adresatem porozumienia i będzie mógł skutecznie stosować zasady wynikające z Decyzji w sprawie porozumienia, w celu ustalenia na ich podstawie wysokości zobowiązania podatkowego w Polsce dla celów podatku dochodowego do osób prawnych.

Zdaniem Spółki, aby ocenić, czy art. 93a w zw. z art. 93d O.p. będzie miał zastosowanie w analizowanym stanie faktycznym, należy dokonać analizy charakteru prawnego przekształcenia Spółki w spółkę europejską a w szczególności ustalić, czy w wyniku przekształcenia powstanie nowy podmiot prawny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 Rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej, (Dz. U. UE z 2001 r. Nr L 294, str. 1): "Spółka akcyjna powstała zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, która ma swoją statutową siedzibę i siedzibę zarządu we Wspólnocie może zostać przekształcona w spółkę europejską (...)". Natomiast zgodnie z art. 37 ust. 2 Rozporządzenia o SE: "(...) przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę europejską nie skutkuje rozwiązaniem spółki, ani utworzeniem nowej osoby prawnej".

Jak wynika z powyższego, utworzenie spółki europejskiej w drodze przekształcenia, nie spowoduje rozwiązania Spółki, ani też powołania nowej osoby prawnej. Po przekształceniu kontynuowany będzie byt prawny Spółki i przysługiwać jej będą wszystkie prawa i obowiązki sprzed przekształcenia.

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w piśmiennictwie:

"K. Kohutek, Komentarz do rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej, "Cechą charakterystyczną założenia SE w drodze przekształcenie jest zachowanie prawno-ekonomicznej identyczności spółki przekształcanej (...). Wynika to z treści art. 37 ust. 2, zgodnie z którym przekształcenie spółki akcyjnej w SE nie skutkuje ani rozwiązaniem (...) ani utworzeniem nowej osoby prawnej. Zarówno przed, jak i po przekształceniu, mamy zatem do czynienia z tym samym podmiotem, którego forma prawna uległa zmianie krajowa spółka akcyjna uzyskuje formę spółki ponadnarodowej (Societas Europaea). (...) W komentowanym przypadku chodzić będzie o kontynuację bytu prawnego krajowej spółki akcyjnej przez spółkę europejską".

*

R. Lewandowski, Statut spółki europejskiej. Komentarz, Tom I, "SE jako spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (spółka akcyjna prawa krajowego).

*

S. Sołtysiński, Komentarz do przepisów rozporządzenia Rady (WE) Nr 2157/2001 w sprawie statutu spółki europejskiej, "Spółce europejskiej przysługują wszystkie prawa i obowiązki krajowej spółki akcyjnej".

*

J.A. Strzępka, Kodeks spółek handlowych. Komentarz, C.H. Beck 2009, "Z dniem przekształcenia spółce europejskiej przysługują wszystkie prawa i obowiązki, jakie przysługiwały dotychczas spółce akcyjnej. Mamy w tym przypadku do czynienia z zasadą kontynuacji, polegającą na zmianie jedynie formy prawnej, ustrojowej spółki, przy zachowaniu dotychczasowego składu osobowego i majątku".

*

M. Żuk - Wybrane podatkowe aspekty funkcjonowania spółki europejskiej (societas europea) w Polsce, Monitor Podatkowy nr 10/2005, "Podstawowym skutkiem prawnym utworzenia SE w drodze przekształcenia jest, zgodnie z art. 37 ust. 2 Rozporządzenia o SE to, że transakcja nie powoduje rozwiązania spółki ani też powołania nowej osoby prawnej".

*

K. Oplustil, M. Chudzik - Podatkowe aspekty tworzenia i funkcjonowania spółki europejskiej (societas europea - SE), Prawo Spółek nr 11/2005, 2 punktu widzenia podatkowego operacja przekształcenia polskiej spółki akcyjnej w spółkę europejską ma charakter neutralny, gdyż nie prowadzi do powiększenia majątku spółki lub do wzrostu jego wartości. W takim przypadku, zarówno przed, jak i po przekształceniu, istnieje ten sam podmiot, który zmienia jedynie swoją szatę".

Konkludując, zarówno przepisy Rozporządzenia o SE, jak i doktryna zgodnie stanowią, iż przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę europejską nie powoduje powstania nowego podmiotu, a jedynie zmianę jego formy prawnej. Dlatego też, w analizowanym przypadku w momencie przekształcenia Spółki w spółkę europejską Spółka nie zostanie rozwiązana, a jedynie zmieni formę prawną (z niemieckiej spółki akcyjnej na spółkę europejską). Tym samym, po przekształceniu, spółka europejska będzie podmiotem wszelkich praw i obowiązków przysługujących Spółce przed przekształceniem.

Na mocy art. 7 § 1 O.p.: "Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu". Zgodnie z powyższym, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem, jeżeli podlega obowiązkowi podatkowemu na mocy odrębnych ustaw podatkowych. W celu sprawdzenia czy określony podmiot podlega obowiązkowi podatkowemu należy odwołać się do ustaw podatkowych, tj. w sprawie będącej przedmiotem wniosku, do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są w między innymi osoby prawne. Przy czym regulacja ta nie zawęża zakresu podmiotowego stosowania ustawy do osób prawnych mających siedzibę w Polsce.

Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w Niemczech w formie niemieckiego odpowiednika spółki akcyjnej posiada osobowość prawną i nie ma siedziby, ani zarządu w Polsce.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym podmiotów niemających siedziby, ani zarządu w Polsce, tzw. nierezydentów zostały ustalone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) i uzupełnione postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Mianowicie, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, "Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. (zasada ograniczonego obowiązku podatkowego). Jednym z przypadków, który kreuje źródło dochodów w Polsce jest prowadzenie działalności za pośrednictwem zakładu w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że z uwagi na prowadzenie w Polsce działalności za pośrednictwem zakładu, Spółka będąca nierezydentem w rozumieniu polskich przepisów podatkowych, jest uważana za podatnika w Polsce (podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) i w konsekwencji podlega przepisom polskiego prawa podatkowego, w tym przepisom O.p.

Stosowanie zasady kontynuacji praw i obowiązków w odniesieniu do postępowania dotyczącego Decyzji w sprawie porozumienia, jak i samej Decyzji w sprawie porozumienia

W świetle art. 93a § 1 pkt 1 O.p., osoba prawna powstała w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki (zasada kontynuacji praw i obowiązków).

Jak zostało wyjaśnione powyżej, Spółka jest podmiotem prawa niemieckiego, będącym osobą prawną. Spółka europejska, w którą zostanie przekształcona Spółka, również będzie osobą prawną (przepisy art. 1 ust. 3 Rozporządzenia o SE stwierdzają jednoznacznie, iż: "spółka europejska posiada osobowość prawną 1). Dlatego też, biorąc pod uwagę, iż w analizowanym stanie faktycznym mamy do czynienia z przekształceniem osoby prawnej w innego rodzaju osobę prawną, zastosowanie znajdzie zasada kontynuacji wyrażona w art. 93a § 1 O.p.

"Jednocześnie należy stwierdzić, iż skoro Spółka, będąc podatnikiem w Polsce: podlega określonym prawom i obowiązkom podatkowym wynikającym z faktu podlegania ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, to te same prawa i obowiązki podatkowe będą kontynuowane również po przekształceniu Spółki w spółkę europejską.

Zgodnie z art. 93d O.p., zasada kontynuacji praw i obowiązków podatkowych ma również zastosowanie do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego, co oznaczą że zasada ta winna znaleźć również zastosowanie do Decyzji w sprawie porozumienia, jako że zgodnie z art. 20i § 1 O.p.: "W sprawach o uznanie prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi "wydaje się decyzję (...)". Powyższy przepis (art. 20i § 1 O.p.) należy rozpatrywać w związku z art. 20r O.p., który stwierdzą, ż przepisy te: "stosuje się odpowiednio w stosunkach pomiędzy podmiotem mającym siedzibę lub zakład na terytorium jednego państwa a jego zagranicznym zakładem (...)".

Stanowisko uznające stosowanie zasady kontynuacji do praw i obowiązków podatkowych wynikających z decyzji podatkowych znajduje potwierdzenie w doktrynie:

*

C. Kosikowski, L. Etel, R. Dowgier, P. Pietrasz, S. Presnarowicz, Ordynacja podatkowa. Komentarz, LEX 2007, Zasady związane z następstwem prawnym mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Zatem rozstrzygnięcia zawarte w decyzjach podatkowych w identyczny sposób jak przepisy prawa podatkowego, kształtują sytuację prawną następców prawnych. Sukcesją podatkową objęte są wszelkie wynikające z takich decyzji prawa (np. do zwrotu podatku) jak i obowiązki (np. do zapłaty należności podatkowej ciążącej na poprzedniku)".

*

C. Kosikowski, H. Dzwonkowski, A. Huchla. Ustawa Ordynacja podatkowa. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC 2003, "Następstwo prawne rozciąga się także na prawa i obowiązki wynikające z wszelkiego rodzaju decyzji podatkowych. Rozstrzygnięcia zawarte w decyzjach w identyczny. jak przepisy prawa podatkowego, sposób kształtują sytuację prawną następców.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż prawa i obowiązki wynikające z Decyzji w sprawie porozumienia, będącej decyzją wydaną na podstawie przepisów podatkowych, wchodzą w zakres praw i obowiązków, w które wstępuje podmiot powstały w drodze przekształcenia (w analizowanym stanie faktycznym zakład spółki europejskiej).

Zdaniem Spółki, z zasady kontynuacji wynika również, że w przypadku, gdy przekształcenie Spółki w spółkę europejską nastąpi przed wydaniem Decyzji w sprawie porozumienia, zakład Spółki po przekształceniu jej w spółkę europejską będzie mógł być podmiotem praw i obowiązków wynikających z postępowania wszczętego przez tenże zakład na podstawie art. 20b O.p. w związku z art. 20r O.p. przed przekształceniem Spółki w spółkę europejską innymi słowy będzie nadal stroną tego postępowania tak jak przed przekształceniem.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wyrażona w art. 93a w zw. z art. 93d zasada kontynuacji praw i obowiązków podatkowych wynikających z decyzji podatkowych, znajdzie zastosowanie w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę europejską. W szczególności, zakład Spółki po przekształceniu jej w spółkę europejską będzie nadal podmiotem praw i obowiązków wynikających z postępowania podatkowego dotyczącego Decyzji w sprawie porozumienia wszczętego przez jego poprzednika prawnego w oparciu o art. 20b O.p. w związku z art. 20r O.p., tj. będzie stroną tego postępowania. Równocześnie, decyzja Ministra Finansów uznająca prawidłowość wyboru i stosowania metody przypisania części dochodu Spółki do jej zakładu w Polsce (Decyzja w sprawie porozumienia) będzie miała zastosowanie do rozliczeń pomiędzy Spółką a jej zakładem także po przekształceniu Spółki w spółkę europejską. Zakład Spółki po przekształceniu Spółki w spółkę europejską będzie adresatem oraz będzie mógł skutecznie stosować zasady wynikające z Decyzji w sprawie porozumienia w celu ustalenia na ich podstawie wysokości zobowiązania podatkowego w Polsce dla celów podatku dochodowego do osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytań przedstawionych przez Spółkę stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis ten stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) (art. 93 § 2 pkt 1).

W myśl art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1)

przekształcenia innej osoby prawnej,

2)

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

*

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Na mocy art. 93d ustawy - Ordynacja podatkowa, przepis art. 93 ma zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Z kolei stosownie do art. 93e Ordynacji podatkowej powyższe uregulowania stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Rozporządzenie Rady (WE) Nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. U. UE z 2001 r. Nr L 294, s. 11) zawiera regulacje związane z utworzeniem spółki europejskiej i jej strukturą organizacyjną.

Spółka europejska może zostać zawiązana w obrębie terytorium Wspólnoty w formie europejskiej spółki akcyjnej i posiada ona osobowość prawną (art. 1 ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia).

Stosownie do art. 2 ust. 1 rozporządzenia spółki akcyjne, powstałe zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, ze statutowymi siedzibami i siedzibami zarządu znajdującymi się na terytorium Wspólnoty, mogą tworzyć SE przez łączenie się spółek pod warunkiem, że przynajmniej dwie z nich podlegają prawu różnych Państw Członkowskich.

Zaś zgodnie z art. 2 ust. 4 tego rozporządzenia Spółka akcyjna powstała zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, która ma swoją statutową siedzibę i siedzibę zarządu we Wspólnocie może zostać przekształcona w SE, jeżeli od co najmniej dwóch lat posiada ona spółkę zależną, podległą prawu innego Państwa Członkowskiego.

Artykuł 37 ust. 2 ww. rozporządzenia przekształcenie spółki akcyjnej w SE nie skutkuje rozwiązaniem spółki, ani z utworzeniem nowej osoby prawnej.

Z art. 17 rozporządzenia wynika, że w przypadku łączenia się spółek przez przejęcie, spółka przejmująca przyjmuje formę SE. W przypadku łączenia się spółek przez zawiązanie nowej spółki, SE będzie nowo powstałą spółką.

W art. 29 ust. 1 rozporządzenia określono, że w przypadku powstania SE w drodze przejęcia, podobnie jak w przypadku powstania SE przez zawiązanie nowej spółki, następuje przeniesienie wszystkich aktywów i pasywów na nowo założoną SE.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że skutkiem utworzenia SE jest sukcesja uniwersalna w zakresie praw i obowiązków spółek łączących się (przejętych). W tym zakresie uregulowania ustawy - Ordynacja podatkowa pozostają w zgodności z przepisami rozporządzenia.

Jednocześnie należy zauważyć, że zawarte w motywie (20) do Preambuły rozporządzenia ograniczenie w stosowaniu przepisów rozporządzenia dotyczy opodatkowania SE, czyli obowiązków podatkowych tej spółki jako podatnika, a nie jej praw i obowiązków wynikających z następstwa podatkowoprawnego.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że spółka europejska w którą planuje przekształcić się wnioskodawca, mająca siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie podlegała przepisom o sukcesji podatkowej zawartym w ustawie - Ordynacja podatkowa.

Jednocześnie jednak zgodnie z art. 20q ustawy - Ordynacja podatkowa, w sprawach nieuregulowanych w dziale IIA (Porozumienia w sprawach ustalania cen transakcyjnych) nakazuje stosować odpowiednio wyłącznie przepisy działu IV (Postępowanie podatkowe).

Z całokształtu regulacji działu IIA ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że stroną postępowania w sprawach uprzednich porozumień cenowych jest wnioskodawca. Poszczególne przepisy tego działu nakładają określone obowiązki wyłącznie na wnioskodawcę (podmiot krajowy). Zgodnie z art. 20f pkt 1-6 ustawy - Ordynacja podatkowa jedynie na wnioskodawcy ciążą obowiązki przedstawienia dokumentów i okoliczności mających wpływ na zawarcie porozumienia. Tylko wnioskodawcy przysługują także określone prawa np. przewidziane w art. 20h § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa prawo do zmiany propozycji wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej, czy przewidziane w art. 20h § 2 tej ustawy prawo do złożenia dodatkowych wyjaśnień i dokumentów w przypadku istnienia przeszkód do zaakceptowania metody ustalania ceny transakcyjnej.

Skoro zagadnienie dotyczące strony postępowania w sprawach uprzednich porozumień cenowych jest przedmiotem uregulowań działu IIA ustawy - Ordynacja podatkowa, to nie znajduje w tym przypadku zastosowania art. 133 § 1 Ordynacji podatkowej, który wymienia następcę prawnego jako stronę postępowania podatkowego.

Mając na uwadze powyższe jak również specyfikę postępowania i porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych stwierdzić należy, że następca prawny nie może być stroną tego postępowania. Jednocześnie uprawnienia i obowiązki wynikające z decyzji w sprawie porozumienia nie mogą być przedmiotem sukcesji. Powyższe stanowisko pozostaje w korelacji z zakresem odesłania zawartym w art. 20q ustawy - Ordynacja podatkowa, który nie obejmuje przepisów działu III rozdział 14 (Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych) tej ustawy.

Z powyższego wynika zatem, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym zakład Spółki po przekształceniu jej w spółkę europejską, nie będzie mógł być stroną postępowania w sprawie porozumienia wszczętego przed przekształceniem przez tenże zakład na podstawie art. 20b w związku z art. 20r Ordynacji podatkowej, a także nie może zostać stroną porozumienia i stosować zasad wynikających z ewentualnej Decyzji w sprawie porozumienia w celu ustalenia na ich podstawie wysokości zobowiązania podatkowego w Polsce dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Dodać należy, że przepisy działu IIA ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują możliwości wystąpienia przez wnioskodawcę o zawarcie porozumienia w zakresie przyszłych transakcji, których stroną miałby być podmiot nieistniejący na dzień złożenia wniosku. Takiego podmiotu nie może również dotyczyć decyzja w sprawie porozumienia. Oznaczenia podmiotów objętych porozumieniem jest bowiem jednym z niezbędnych elementów tej decyzji (art. 20i § 3 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa). Tym samym z uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji w sprawie porozumienia nie mogą skorzystać podmioty inne niż wskazane w tej decyzji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl