IPPB3/423-931/09-4/EŻ - Zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z odsetek związanych z dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-931/09-4/EŻ Zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z odsetek związanych z dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia (data stempla pocztowego) 18 grudnia 2009 r. (data wpływu: 22 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) na wezwanie z dnia 2 marca 2010 r. Nr IPPB3/423-931/09-2/EŻ (doręczone dnia 17 marca 2010 r.) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 grudnia 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody wspólnot uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej.
Według poglądu prezentowanego przez Ministra Finansów DD6-8213-438/WK/06/339 zwolnienie nie obejmuje dochodów z pozostałej działalności gospodarczej:
najmu lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, ścian, dachów.
W komentarzach prasowych tego poglądu wymienione są ponadto lokaty terminowe. Wspólnoty pozostające w naszym zarządzaniu stosują ww. przepis w następujący sposób:
odprowadzają podatek CIT od najmu powierzchni elewacji pod reklamę, najmu lokali użytkowych oraz lokat terminowych.
Natomiast Wspólnota, która posiada dwa rachunki bankowe, obsługujące oddzielnie fundusz eksploatacyjny i oddzielnie fundusz remontowy nie płaci podatku CIT od kapitalizacji. Obydwa te rachunki służą w swoim założeniu do gromadzenia wpłat właścicieli nieruchomości, jak również do wpłat regulujących zobowiązania wspólnoty i są związane bezpośrednio z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi.
Ponadto zaoferowane przez bank wyższe oprocentowanie na rachunku obsługującym fundusz remontowy jest rekompensatą za skumulowane koszty bankowe i wysoką prowizję naliczaną na rachunku obsługującym fundusz eksploatacyjny.
Otrzymane w drodze kapitalizacji odsetki są przychodem - własnością właścicieli lokali i uchwałą (UWL) przeznaczone mogą być na utrzymanie zasobów mieszkaniowych lub zgodnie z wolą właścicieli im zwrócone. Środki finansowe pozostające na tym rachunku nie podlegają zamierzonemu celowemu lokowaniu na określony czas- nie wchodzą w zakres "pozostałej działalności".
W związku z tym przychody z Wspólnot z odsetek, pochodzących z miesięcznej kapitalizacji na rachunkach dotyczących gromadzenia środków na fundusz remontowy nie są przychodem opodatkowanym podatkiem CIT.
W uzupełnieniu do wniosku na wezwanie tutejszego organu, Wnioskodawca wyjaśnia, iż omawiane Wspólnoty posiadają po dwa konta bankowe założone w okresie, kiedy wymagane było funkcjonowanie odrębnego konta dla gromadzenia funduszu remontowego, z uwagi na możliwość skorzystania z ulgi podatkowej (19 %) od wpłaconych kwot na fundusz remontowy, przez każdego indywidualnego właściciela.
Pomimo zmiany przepisów prawnych i zniesienia prawa do tego odliczenia - natomiast z uwagi na planowane poważne prace remontowe oraz konieczność zaciągnięcia kredytu termo-modernizacyjnego Wspólnoty zachowały pierwotne formy gromadzenia środków na odrębnych kontach. Jak dotychczas wpłaty na planowane wydatki w zakresie funduszu eksploatacyjnego, czyli na pokrycie kosztów zarządzania nieruchomością i kosztów świadczeń (energia cieplna, zimna woda i kanalizacja, wywóz nieczystości) dokonywane są przez każdego właściciela zgodnie z przyjętymi uchwałami na zebraniu rocznym stawkami - na konto funduszu eksploatacyjnego zwane w banku konto "ZYSK". Konto "ZYSK" (Bank Ś.) jest nie oprocentowane, kumulujące koszty bankowe z obu kont (ZYSK i OKO), dotychczas w granicach ok. 100,00 zł - 130,00 zł miesięcznie.
Wpłaty na konto funduszu remontowego właściciele dokonują na wydzielone konto zwane "OKO", na którym w zamian za naliczanie opłat i prowizji bankowej na koncie "ZYSK" dokonywana jest miesięczna kapitalizacja w wysokości 5 % w stosunku rocznym.
Na konto funduszu remontowego dokonywane są więc przez każdego indywidualnego właściciela miesięczne opłaty według uchwalonej na zebraniu rocznym stawki, z przeznaczeniem na pokrycie ponoszonych kosztów zaplanowanych remontów. Zarówno wpłaty jak i wydatki w zakresie funduszu remontowego dokonywane są z tego konta bankowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może nie płacić podatku CIT od odsetek z kapitalizacji miesięcznej na funkcjonującym bieżąco, obsługującym właścicieli nieruchomości koncie funduszu remontowego.
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak interpretacji prawnej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT odnośnie odsetek od dochodów Wspólnoty, konto bieżące obsługujące właścicieli nieruchomości służące realizacji celu jakim jest utrzymanie zasobów mieszkaniowych, a środki wydatkowane z tych kont przeznaczone na rzecz członków wspólnoty mieszkaniowej, nie ma znamion "lokaty" i nie oznacza "innej działalności gospodarczej".
Otwarcie rachunków bankowych dla Wspólnoty według ustawy o własności lokali należy do czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną.
Nazwa bankowa - "OKO" - otwarte konto oszczędnościowe nie oznacza w przypadku Wspólnoty konta lokacyjnego, lecz konto bieżące obsługujące właścicieli nieruchomości. W związku z tym odsetki z tytułu kapitalizacji na tym koncie są zwolnione z CIT.
Po przeanalizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.
Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.
W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:
znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
dźwigi osobowe i towarowe,
aparaty do wymiany ciepła,
kotłownie i hydrofornie wbudowane,
klatki schodowe,
strychy, piwnice, komórki,
balkony, loggie,
garaże,
pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki ww., jak:
zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z ww. budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa posiada dwa rachunki bankowe, obsługujące oddzielnie fundusz eksploatacyjny i oddzielnie fundusz remontowy, które służą w swoim założeniu do gromadzenia wpłat właścicieli nieruchomości oraz do wypłat regulujących zobowiązania wspólnoty i są związane bezpośrednio z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi.
Wobec tego, jeżeli Wspólnota uzyskuje przychody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na powyższych rachunkach, a przedmiotowe odsetki są związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, tj. ich źródłem są wpływy z opłat (zaliczek) wnoszonych przez członków Wspólnoty bądź z innych tytułów związanych z ww. lokalami mieszkalnymi i innymi pomieszczeniami do nich przynależnymi, stanowiącymi zasoby mieszkaniowe, to otrzymane środki z tego tytułu będą miały wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż przeznaczenie przychodu z odsetek, który jest własnością właścicieli lokali zgodnie z ich wolą do zwrotu a nie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych - powinno skutkować zmniejszeniem tych przychodów za okres, w którym były wykazane w ewidencji księgowej w związku z ich otrzymaniem.
Jednocześnie mając na uwadze, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest Wnioskodawca - Wspólnota Mieszkaniowa, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla innych Wspólnot Mieszkaniowych pozostających w zarządzaniu przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.