IPPB3/423-919/09-2/KK - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów ogłoszeń publikowanych w prasie i internecie poniesionych przez spółkę prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie budownictwa.
Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-919/09-2/KK Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów ogłoszeń publikowanych w prasie i internecie poniesionych przez spółkę prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie budownictwa.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 16 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się budownictwem, a w chwili obecnej budową osiedla domów jednorodzinnych przeznaczonych na sprzedaż.
W ramach tej działalności firma podnosi koszty sprzedaży takie jak:
Ogłoszenie w czasopismach, Internecie, na bilbordach, materiały reklamowe takie jak katalogi, ulotki, strona internetowa, pośrednictwo sprzedaży itp.
Czy zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych art. 15 ust. 1 pkt 4e można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ww. koszty, jako koszty pośrednie w danym roku obrotowym w którym Spółka poniosła te koszty i otrzymuje faktury kosztowe.
Poniesione koszty sprzedaży w roku 2008 zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w tym samym roku. W roku 2008 Spółka osiągnęła przychody z wynajmu powierzchni pod tablicę oraz uzyskała prowizję za znalezienie klienta na wynajem powierzchni magazynowej dla innej firmy. Natomiast sprzedaż domów nastąpi w 2011 r. w tym roku zakończy się budowa i klienci podpiszą akty notarialne (przeniesienie własności).
Do momentu podpisania aktu notarialnego klienci otrzymują faktury VAT sprzedaży jako wpłata zaliczki na poczet ceny nabycia lokalu.
W roku 2009 Spółka ponosi koszty sprzedaży takie jak, materiały reklamowe, banery, ogłoszenia w prasie, Internecie, które zalicza do kosztów uzyskania przychodów w dacie otrzymania faktury.
Przychody jakie Spółka osiągnie w roku 2009 to: wynajem powierzchni pod tablicę reklamową, a od grudnia 2009 r. zamierza wynajmować również kontenery biurowe. Osiągnięte z tego tytułu przychody zostaną pomniejszone o koszty, w tym ww. koszty sprzedaży, które Spółka ponosi
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka dokonała w sposób prawidłowy rozliczenia kosztów pośrednich, czyli w dacie otrzymania faktury lub czy powinna dokonać korekty deklaracji CIT-8 za rok 2008, a koszty pośrednie sprzedaży takie jak ogłoszenia w czasopismach, Internecie, an bilbordach i tym podobne rozliczyć dopiero w roku 2011 w momencie podpisania aktów notarialnych, czyli w momencie przeniesienia praw własności i dokonania ostatecznej sprzedaży....
Spółka stoi na stanowisku, iż prawidłowo rozlicza koszty pośrednie, czyli w dacie otrzymania faktury.
W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).
Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.
W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
W celu właściwego ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów podatnik powinien prawidłowo rozpoznać sposób powiązania kosztów z przychodami.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach działalności gospodarczej zajmuje się budownictwem. W ramach tej działalności Spółka poniosła w 2008 i 2009 r. koszty takie jak: ogłoszenia w czasopismach, internecie, na bilbordach, materiały reklamowe takie jak katalogi, ulotki, strona internetowa, pośrednictwo sprzedaży itp.
Wydatki na reklamę zaliczane są do kosztów pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami. Kosztów tych z reguły nie można przypisać konkretnym przychodom, jak również ocenić szczegółowo stopnia ich wpływu na uzyskanie przychodów. Niemniej podatnik ponosi je, mając na uwadze potrzebę kreowania odpowiedniej pozycji rynkowej firmy i oferowanych produktów czy usług.
Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Jest to rozpowszechnianie informacji o towarach, o ich zaletach i wartościach, miejscach nabycia. Zatem za reklamę należy uznać rozpowszechnianie informacji o marce, danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu.
Biorąc powyższe pod uwagę ww. wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są kosztami, których związek z uzyskiwanymi przychodami jest pośredni. Tym samym stanowią one inny niż bezpośrednio związany z przychodem koszt uzyskania przychodów.
W myśl art. 15 ust. 4d ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (...).
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Reasumując, wydatki takie jak: ogłoszenia w czasopismach, internecie, na bilbordach, materiały reklamowe takie jak katalogi, ulotki, strona internetowa, pośrednictwo sprzedaży itp. jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznego poniesienia (zaksięgowania) w myśl art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli więc Spółka powyższe wydatki za rok 2008 w całości ujęła (zaksięgowała) w księgach rachunkowych roku 2008, a wydatki za rok 2009 w całości ujęła (zaksięgowała) w księgach rachunkowych roku 2009 to mogą one zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów odpowiednio do 2008 r. i 2009 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.