IPPB3/423-860/13-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-860/13-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi rachunkowo-księgowej na rzecz P. Spółka Akcyjna kilkunastu spółek z Grupy Kapitałowej X. oraz wielu innych podmiotów niepowiązanych kapitałowo ze Spółką. W zakres świadczonych usług wchodzą usługi przetwarzania danych księgowych, usługi w zakresie sprawozdawczości zarządczej, obsługi wynagrodzeń, obsługi administracyjno-biurowej w zakresie wsparcia systemów rozliczeń, usługi z zakresu HR oraz usługi kontrolingowe.

Spółka obsługę informatyczną swoich procesów (niezbędnych do jej właściwego funkcjonowania) częściowo wykonuje we własnym zakresie (siłami swoich pracowników), a częściowo poprzez outsourcing - część usług informatycznych nabywa od podmiotu zewnętrznego, tj. od P. Za usługi te świadczone w poszczególnych okresach umownych P. wystawia Spółce faktury VAT. Spółka w ramach nabywanych usług informatycznych nie uzyskuje żadnego świadczenia, które mogłoby stanowić dla niej wartość niematerialną i prawną, o której mowa w art. 16b ust. 1 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy koszt nabywanych przez Spółkę usług informatycznych (opisanych powyżej) jest kosztem uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) (dalej: u.p.d.o.p."), tj. kosztem innym niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Stanowisko wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym są co do zasady potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Z kolei w myśl art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami co do zasady są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Przepisy u.p.d.o.p. nie zawierają jednak definicji "kosztu bezpośrednio związanego z przychodami (kosztu bezpośredniego) oraz "kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami" (kosztu pośredniego).

Stąd też organy podatkowe stają najczęściej na stanowisku, że to przede wszystkim podatnik prowadząc działalność gospodarczą powinien podjąć decyzję, które wydatki stanowią dla niego koszty bezpośrednio związane z przychodami, a które - koszty pośrednie. Przy czym wskazują one, że do kosztów pośrednich zalicza się te wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jednak ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. innymi słowy, koszty pośrednie to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia - są to wydatki związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniające się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów, w przypadku których nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

W ocenie Spółki wydatki na nabycie opisanych wyżej usług informatycznych winny być traktowane jako pośredni koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. Jest to bowiem jeden z elementów kosztów stałych ponoszonych przez Spółkę niezależnie od tego, dla ilu usługobiorców świadczy ona w danym okresie swoje usługi. Teoretycznie może się też zdarzyć miesiąc, gdy Spółka nie sprzeda żadnej swojej usługi, a koszt obsługi informatycznej i tak będzie musiała ponieść. Świadczy to dobitnie o tym, że zakup wspomnianych usług informatycznych nie jest związany z określonym przychodem z konkretnej transakcji, ale ogólnie z działalnością Spółki jako usługodawcy i warunkuje jej prawidłowe funkcjonowanie. Warto dodać, że stanowisko to jest zbieżne z podejściem prezentowanym przez organy interpretacyjne podległe Ministrowi Finansów (choćby Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 200g r. nr ILPB3/423-539/09-4/DS).

Można wskazać, że wydatkiem o charakterze analogicznym do zakupu obsługi informatycznej jest na przykład zakup usługi dzierżawy pomieszczeń biurowych czy też zakup usług telekomunikacyjnych. Te comiesięczne wydatki (na czynsz dzierżawny oraz na abonament telefoniczny) również nie są związane z konkretnym przychodem, ale z całokształtem działalności Spółki. Powierzchnia biurowa i telefony podobnie jak sprawnie działające komputery niezbędne są dla całokształtu działań Spółki i nie można wydatków na nie przypisać do konkretnego przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są zaś tylko takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów - w ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód (np. wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru handlowego). Jednak w analizowanym tu stanie faktycznym nabycie usług informatycznych samo w sobie nie jest w stanie przełożyć się na uzyskanie konkretnych przychodów Spółki z tytułu świadczenia usług księgowych.

Warto podkreślić ponadto, że podejście analogiczne do stanowiska Spółki zaprezentował swego czasu w analogicznej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji nr ILPB4/423-37/1 3-4/ MC z dnia 8 maja 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl