IPPB3/423-855/13-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-855/13-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2013 r. (data wpływu 16 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją i sprzedażą odzieży. Do 30 listopada 2012 r. Spółka kupowała towary od spółki powiązanej z siedzibą w Szwecji, tj. H. AB. W cenie nabycia towarów ujęte były nie tylko koszty zakupu towarów, lecz również koszty transportu, koszty logistyczne ("tzw. garment handling costs") oraz inne opłaty w tym cła.

Wraz ze zmianą modelu handlowego i logistycznego w grupie H. od nowego roku podatkowego, tj. od dnia 1 grudnia 2012 r., towary nadal nabywane są od spółki szwedzkiej, ale ich logistyką i transportem w Polsce zajęła się Spółka H. X. Sp. z o.o. z siedzibą w G. Ta spółka wystawia Wnioskodawcy faktury za usługi transportu (dalej: "usługi transportowe do poszczególnych sklepów oraz usługi logistyczne ("garment handling costs"; dalej: "usługi logistyczne"). Zgodnie z umową wiążącą Wnioskodawcę i Spółkę H. X. Sp. z o.o. w skład usług logistycznych wchodzą m.in.:

* usługi związane z frachtem towarów,

* usługi dotyczące przechowywania, magazynowania,

* usługi składania, rozwieszania i prasowania towarów,

* usługi dystrybucji,

* kontrola jakości,

* usługi planowania dystrybucji,

* ogólne czynności administracyjne związane z przygotowaniem wysyłek towarów.

Dostawy realizowane przez kontrahenta Wnioskodawcy dotyczą zarówno całych kolekcji jak i brakujących w sklepach produktów. Na kwotę comiesięcznej faktury składają się koszty wszystkich usług transportowych i logistycznych wyświadczonych przez H. X. Sp. z o.o. na rzecz Wnioskodawcy w danym miesiącu. Zgodnie z przyjętymi zasadami księgowania, Spółka ujmuje w księgach rachunkowych comiesięczna fakturę na bieżąco. Spółka wskazuje, że poniesione przez nią koszty nie stanowią rezerw ani biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy opisane w stanie faktycznym wydatki na koszty transportowe i logistyczne poniesione przez Wnioskodawcę stanowią tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, a w konsekwencji należy ujmować je dla potrzeb opodatkowania CIT na ten dzień, na który zostały uwzględnione w księgach rachunkowych Wnioskodawcy.

Stanowisko wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, wydatki na koszty transportowe i logistyczne poniesione przez Spółkę stanowią tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, a w konsekwencji należy je ujmować dla potrzeb opodatkowania CIT w dacie ich poniesienia, tj. na dzień, na który zostały uwzględnione w księgach rachunkowych Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki na koszty transportowe i logistyczne stanowią tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów, które Spółka powinna ujmować dla celów podatkowych na dzień, na który zostały uwzględnione w jej księgach rachunkowych.

Ustawodawca wyróżnia koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), odrębnie normując zasady ich potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b-4e ustawy o CIT).

Ustawa o CIT nie zawiera legalnych definicji ww. pojęć. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest "zidentyfikowanie" wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług.

Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy zatem rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu. Są to więc koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody.

Natomiast pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Spółka podkreśla że poniesione przez nią koszty, o których mowa w niniejszym wniosku, to tzw. koszty ogólne czyli wydatki związane z całokształtem administrowania towarami od chwili ich przybycia do Polski do momentu ich dostarczenia do sklepów. Spółka wskazuje, że kosztów logistycznych i transportowych poniesionych przez Spółkę nie można przyporządkować do konkretnych przychodów wynikających ze sprzedaży konkretnych towarów. Zgodnie z umową, zadaniem kontrahenta Spółki jest dokonanie wszelkich niezbędnych czynności związanych z obsługą rozładunku, kontrolą jakości przybyłych towarów, ich magazynowaniem, przygotowaniem do wysyłki oraz samym dostarczeniem towarów do sklepów. Należy też zauważyć, iż niektóre towary wymagają dodatkowych usług takich jak prasowanie czy składanie.

Kwalifikację kosztów transportowych jako tzw. kosztów pośrednich potwierdził także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w interpretacji z dnia 17 stycznia 2011 r" sygn. ITPB3/423-624a/10/DK, wskazując, że "wydatki poniesione na (...) usługi transportowe, (...) o ile wiążą się z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16, będą stanowiły dla Spółki pośrednie koszty uzyskania przychodów, gdyż ich charakter uniemożliwia powiązanie ich z konkretnym przychodem uzyskiwanym przez Spółkę".

Z uwagi na bardzo dużą liczbę towarów kupowanych przez Spółkę, nie istnieje możliwość przyporządkowania konkretnych czynności do danego towaru, a w konsekwencji do danej sprzedaży.

Z uwagi na powyższe, koszty usług logistycznych i transportowych poniesionych przez Wnioskodawcę spełniają definicję kosztów pośrednich, albowiem nie jest możliwe przyporządkowanie ich do konkretnej sprzedaży (przychodu).

Wskazać należy, że przepisy ustawy o CIT nie zawierają szczególnych rozwiązań dotyczących zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących kosztów transportu czy kosztów logistyki.

Zastosowanie znajdzie zatem ogólna reguła dotycząca momentu potrącalności tzw. kosztów pośrednich uregulowana w przepisach art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W konsekwencji, za dzień poniesienia kosztu uznaje się dzień, na który podatnik uwzględnia koszt w prowadzonych przez niego księgach rachunkowych. Tym samym, jest to dzień, który podatnik wskazuje w księgach rachunkowych jako dzień, do którego dany wydatek został przypisany. Dnia poniesienia kosztu nie należy utożsamiać z dniem faktycznego księgowania kosztów, tj. z dniem technicznego zapisu operacji gospodarczej w księgach rachunkowych.

Zatem, elementem decydującym o momencie rozpoznania kosztów uzyskania przychodów jest data, pod którą dany koszt został prawidłowo zaksięgowany w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (lub rachunku). Przy czym, zasady powyższe nie dotyczą rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, ale jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedmiotowe wydatki nie stanowią rezerw ani biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

Jak Spółka wykazała powyżej, wydatki na usługi transportowe i logistyczne należy traktować jako koszty pośrednie, co uzasadnia zastosowanie w przedmiotowej sprawie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Reasumując, opisane w stanie faktycznym wydatki na koszty transportowe i logistyczne poniesione przez Wnioskodawcę stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów art. 15 ust. 4w zw. z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, a w konsekwencji należy ujmować je na ten dzień, na który zostały uwzględnione w jej księgach rachunkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl