IPPB3/423-852/13-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-852/13-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia przychodu w związku z przeprowadzeniem transakcji wymiany udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia przychodu w związku z przeprowadzeniem transakcji wymiany udziałów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Sp. z o.o. (Spółka Nabywająca) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Planowana jest operacja wymiany udziałów, w której udział wezmą Spółka Nabywająca, pan P.P ("Udziałowiec") oraz spółka P. Sp. z o.o. (Spółka Zbywana). W dniu dokonania wymiany udziałów wszystkie wymienione powyżej podmioty będą posiadać rezydencję podatkową w Polsce (dochody wszystkich stron transakcji wymiany udziałów będą opodatkowane w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągnięcia).

W zamian za udziały w Spółce Zbywanej, Spółka Nabywająca wyda na rzecz Udziałowca udziały we własnym kapitale zakładowym, których wartość nominalna będzie odpowiadała wartości rynkowej udziałów otrzymywanych w Spółce Zbywanej. W wyniku przeprowadzenia wymiany udziałów Spółka Nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w Spółce Zbywanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po stronie Spółki Nabywającej powstanie przychód podatkowy w związku z przeprowadzeniem planowanej wymiany udziałów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymiana udziałów nie spowoduje po jej stronie powstania przychodu opodatkowanego podatkiem CIT.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W myśl art. 12 ust. 4d ustawy CIT, jeżeli spółka nabywa od udziałowców (akcjonariuszy) innej spółki udziały (akcje) tej innej spółki oraz w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) albo w zamian za udziały (akcje) tej innej spółki przekazuje udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki własne udziały (akcje) wraz z zapłatą w gotówce w wysokości nie wyższej niż 10% wartości nominalnej własnych udziałów (akcji), a w przypadku braku wartości nominalnej - wartości rynkowej tych udziałów (akcji), oraz jeżeli w wyniku nabycia:

1.

spółka nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, albo

2.

spółka nabywająca, posiadająca bezwzględną większość praw głosu w spółce, której udziały (akcje) są nabywane, zwiększa ilość udziałów (akcji) w tej spółce

- do przychodów nie zalicza się wartości udziałów (akcji) przekazanych udziałowcom (akcjonariuszom) tej innej spółki oraz wartości udziałów (akcji) nabytych przez spółkę, pod warunkiem, że podmioty biorące udział w tej transakcji podlegają w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia (wymiana udziałów).

Cytowany przepis konstytuuje neutralność na gruncie podatku CIT operacji, polegającej na wniesieniu aportem udziałów w spółce zbywanej do spółki nabywającej, jeśli zapłata na rzecz wnoszącego aport jest dokonywana w formie udziałów w kapitale spółki nabywającej, a spółka nabywająca uzyskuje bezwzględną większość praw głosu w spółce zbywanej (lub zwiększa ilość udziałów w tej spółce).

Zdaniem Spółki Nabywającej, przepis art. 12 ust. 4d ustawy CIT (regulujący wymianę udziałów) jest przepisem szczególnym, mającym pierwszeństwo stosowania przed przepisem ogólnym, dotyczącym określania przychodu w związku z wniesieniem aportu udziałów do spółki, o ile spełnione zostaną przesłanki wyszczególnione w tym przepisie. W opinii Spółki Nabywającej, planowana operacja wymiany Udziałów spełni wszystkie przesłanki, pozwalające na zastosowanie art. 12 ust. 4d ustawy CII ponieważ:

* wszystkie podmioty, które wezmą udział w transakcji (tekst jedn.: Udziałowiec, Spółka Nabywająca oraz Spółka Zbywana) będą podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych przez nie dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia,

* w wyniku wymiany udziałów Spółka Nabywająca uzyska bezwzględną większość praw głosu w Spółce Zbywanej,

* Udziałowiec, w zamian za aport udziałów, otrzyma udziały w kapitale zakładowym Spółki Nabywającej. Reasumując, Spółka Nabywająca nie osiągnie przychodu opodatkowanego podatkiem CIT w wyniku przeprowadzenia operacji wymiany udziałów, będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Stanowisko Spółki Nabywającej potwierdza brzmienie interpretacji prawa podatkowego, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 7 listopada 2012 r. (IPPB3/423-588/1 2-2/AG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl