IPPB3/423-839/10-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-839/10-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 2 lutego 2011 r. w związku z wezwaniem z dnia 1 lutego 2011 r. nr IPPB3/423-839/10-2/MC o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu opłaty logistycznej uiszczonej przez kontrahenta w dacie wystawienia faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu opłaty logistycznej uiszczonej przez kontrahenta w dacie wystawienia faktury VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towary zamówione przez Sp. z o.o. (zwana w dalszej części Wniosku Spółką) mogą zostać dostarczane przez jej kontrahentów do magazynu centralnego Spółki albo bezpośrednio do poszczególnych detalicznych placówek handlowych Spółki. W przypadku dostawy towaru do magazynu centralnego, kontrahent zgadza się uiścić na rzecz Spółki "opłatę logistyczną". Strony nic mają wątpliwości, co do zasadności ekonomicznej opłat logistycznych ponoszonych przez kontrahentów na rzecz Spółki.

Dostawca towaru na rzecz Spółki ponosi bowiem niższe koszty realizacji tych dostaw w przypadku, gdy nie jest zobowiązany do dostarczenia towaru do poszczególnych detalicznych placówek handlowych tylko do magazynu centralnego. Należy podkreślić, iż opłatą logistyczną kontrahent jest obciążany tylko w przypadku gdy dostawa następuje do magazynu centralnego. Wysokość opłaty logistycznej jest kalkulowana jako określony procent wartości ustalonej ceny (ewentualnie pomniejszonej o wartość rabatu zmniejszającego cenę) za zamówienie dostarczane do magazynu centralnego Spółki w danym okresie, Faktura VAT jest wystawiana w dniu ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej. Otrzymanie zapłaty tytułem przedmiotowej opłaty następuje po dniu wystawieniu faktury. Przychód należny na podstawie wystawionej faktury VAT jest zatem rozpoznawany w dniu wystawienia faktury VAT/ziszczenia się warunków od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej, nawet jeśli uregulowanie przez kontrahenta należności z tytułu opłaty logistycznej następuje po dniu wystawienia faktury/ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

Czy Spółka postępuje prawidłowo, rozpoznając przychód z tytułu opłaty logistycznej uiszczonej przez kontrahenta w dacie wystawienia faktury VAT, tj. w oparciu o regułę art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont Odpowiednio do art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p. za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Opłata logistyczna w istocie jest premią pieniężna związaną z określonymi zachowaniem Spółki tj. zaakceptowaniem warunków dostawy do magazynu centralnego, i tym samym przejęciem przez Spółkę ciężaru kosztów dostawy z magazynu centralnego do placówek detalicznych. Za traktowaniem przedmiotowej opłaty logistycznej jako premii pieniężnej przemawia także sposób kalkulacji tegoż wynagrodzenia. Opłatę logistyczną podobnie jak ma to miejsce w przypadku typowych premii pieniężnych - kalkuluje się w oparciu o obrót dokonany w danym okresie z zastrzeżeniem, iż dla potrzeb kalkulacji opłaty logistycznej uwzględnia się jedynie obrót z tytułu dostaw do magazynu centralnego. Powyższe przemawia za klasyfikacją opłat logistycznych do kategorii premii pieniężnych. W dniu ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej, która w istocie jest premią pieniężną, powstaje przychód należny w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o p.d.o.p.

Wobec powyższego, Spółka musi określić moment jego powstania w oparciu o reguły określone w u.p.d.o.p. Ze względu na liczne wątpliwości interpretacyjne istniejące na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji premii pieniężnych, Spółka w swym postępowaniu kieruje się wyjaśnieniem wyrażonym przez Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom, w którym to stwierdza się co następuje: "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.".

Powyższe stanowisko jest utrwalonym poglądem prezentowanym w interpretacjach indywidualnych, przykładowo można wskazać na interpretacje indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 listopada 2008, sygn. ITPP2/443-750b/08/MD,

Wobec powyższego Spółka uznaje, iż otrzymywane przez nią opłaty logistyczne łączą się ze świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz kontrahenta, czego logiczną konsekwencją jest ich dokumentowanie fakturą VAT. Spółka uznała, iż nie ma powodu dla którego tę samą transakcję należałoby inaczej klasyfikować dla podatku od towarów i usług i inaczej dla podatku dochodowego od osób prawnych. Wobec traktowania opłaty logistycznej która w istocie jest premią pieniężną jak usługi, Spółka rozpoznaje przychód zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p. Zgodnie z przytoczonym przepisem, przychód powinien zostać rozpoznany w dniu, w którym jako pierwsze wystąpi jedno z trzech zdarzeń wymienionych w art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p. tj. w dniu wykonania usługi, lub w dniu wystawienia faktury VAT, lub w dniu uregulowania należności. Przez dzień wykonania usługi w omawianym przypadku należy rozumieć moment ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłata logistycznej. W dniu ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej Spółka wystawia także fakturę VAT.

Ponieważ dzień wystawienia faktury VAT/ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej następuje przed dniem uregulowania należności, to przychód powinien zostać rozpoznany w dacie wystawienia faktury VAT/ziszczenia się warunków, od których spełnienia zależy wypłata opłaty logistycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl