IPPB3/423-837/10-4/MC - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu sprzedaży dobudowanych lokali mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-837/10-4/MC Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu sprzedaży dobudowanych lokali mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 7 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 lutego 2011 r. nr IPPB3/423-837/10-2/MC, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży dobudowanych lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach budynek mieszkalny H w którym znajdują się 182 mieszkania w 17 klatkach schodowych i 21 lokali użytkowych posiadających osobne wejścia. Część budynku położona wzdłuż ulicy H. - 6klatek schodowych - wyposażona jest w windy, w pozostałych 11 klatkach wind nie ma.

W ramach swoich statutowych obowiązków Spółdzielnia zaplanowała zdobycie środków na dobudowę wind dla mieszkańców tych klatek poprzez uzyskanie dochodów ze sprzedaży nowowybudowanych mieszkań.

Spółdzielnia zamierza dobudować do istniejącego budynku nową część, w której mieścić się będą tylko lokale mieszkalne. Wybudowane mieszkania sprzedane zostaną nabywcom, w cenach rynkowych, aktami notarialnymi i ustanowiona zostanie odrębna własność lokali wraz z ułamkowymi częściami nieruchomości wspólnej oraz wieczystego użytkowania gruntu.

Uzyskany dochód Spółdzielnia zamierza przeznaczyć na sfinansowanie dobudowy wind w tej części budynku, w której ich nie ma oraz modernizację starych wind.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

1.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży dobudowanych lokali mieszkalnych można uznać za pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

2.

Czy w związku z przeznaczeniem tego dochodu na dobudowę wind dla mieszkańców budynku można uznać ww. dochód za zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany ze sprzedaży mieszkań i przeznaczony na sfinansowanie dobudowy wind dla lokali mieszkalnych będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wybudowane lokale mieszkalne wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, więc przychód z ich sprzedaży będzie pochodził z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tak więc dochód z tego tytułu będzie dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi zwolnionym od podatku dochodowego, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Dobudowa wind w klatkach schodowych budynku mieszkalnego prowadzących do lokali mieszkalnych jest działaniem prowadzącym do dostosowania posiadanych zasobów mieszkaniowych do współczesnych standardów, a więc jej finansowanie jest "utrzymaniem zasobów mieszkaniowych". Windy ułatwią wszystkim mieszkańcom korzystanie z mieszkań, a dla osób starszych i z dysfunkcjami narządów ruchu są niezbędne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl