IPPB3/423-832/09-3/EŻ - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu odsetek z rachunku bieżącego wspólnoty oraz odsetek za opóźnienia w zapłacie przez właścicieli lokali mieszkalnych należności pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-832/09-3/EŻ Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu odsetek z rachunku bieżącego wspólnoty oraz odsetek za opóźnienia w zapłacie przez właścicieli lokali mieszkalnych należności pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu do tutejszego organu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Bemowo w dniu: 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali, ogół właścicieli których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy Wspólnotę Mieszkaniową. Przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r., o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) nakładają na wspólnotę obowiązek posiadania rachunku bankowego i dokonywania wszelkich rozliczeń za jego pośrednictwem.

Wspólnota nie prowadzi "kasy", zatem nie prowadzi rozliczeń gotówkowych z właścicielami. Wszyscy właściciele ponoszą wydatki związane z utrzymaniem lokali, a także kosztami zarządu nieruchomością wspólną, w tym także kosztami obsługi rachunku bankowego wspólnoty, które to koszty obciążają właścicieli proporcjonalnie do ich udziału w nieruchomości wspólnej. Na pokrycie tych kosztów właściciele uiszczają zaliczki w formie wpłat na rachunek bankowy wspólnoty "z góry" do dnia 10 każdego miesiąca. Odsetki pobierane od nieterminowych wpłat należności przez właścicieli służą utrzymaniu płynności finansowej wspólnoty, a w części nie wykorzystanej na ten cel zasilają (zgodnie z podjętą w 2009 r. uchwałą właścicieli) fundusz remontowy wspólnoty. Zgodnie z przepisami podatkowymi wszelkie środki pieniężne wpływające na rachunek bankowy Wspólnoty stanowią przychód, jednak istotą wspólnoty mieszkaniowej nie jest świadczenie usług na rzecz właścicieli, a jedynie gromadzenie środków i dokonywanie z nich opłat niezbędnych dla utrzymania lokali i części wspólnej w należytym stanie.

Zgodnie z ustawą o własności lokali każdy właściciel ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną a także uprawnienie do pobierania pożytków i innych dochodów w tym przypadku odsetek od środków na rachunku przeznaczonych na utrzymanie nieruchomości wspólnej. Odsetki te w roku obrotowym pokrywają wydatki związane z kosztami nieruchomości wspólnej, a w części nie wykorzystanej, podobnie jak odsetki od nieterminowych wpłat, zasilają fundusz remontowy przeznaczony na przyszłe remonty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy uznać za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi dochody z odsetek od środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym wspólnoty i odsetek od właścicieli lokali mieszkalnych z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, a tym samym uznania tych dochodów w świetle art. 17 ust. 1 pkt 44 za zwolnione z opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 sierpnia 2008 r. (I SA/Wr 352/08), stoi na stanowisku że dochód z tytułu odsetek od środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym wspólnoty, oraz z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek od właścicieli lokali podlega na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Wspólnota mieszkaniowa nie prowadzi działalności gospodarczej. Prowadzenie konta bankowego jest jednym z elementów gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bez którego wspólnota nie mogłaby funkcjonować. Prowadzenie konta bankowego służy jedynie gromadzeniu środków od właścicieli i dokonywaniu z tych środków opłat na pokrycie bieżących kosztów utrzymania nieruchomości. Naturalną konsekwencją posiadania konta jest oprocentowanie środków pieniężnych znajdujących się na tym koncie a pochodzących z wpłat właścicieli na utrzymanie nieruchomości wspólnej, czyli z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, którą należy utożsamić z "zarządem rzeczą wspólną" o jakim mowa w ustawie o własności lokali. Skoro wpłaty od właścicieli na rachunek bankowy wspólnoty stanowią dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, to odsetki od środków zgromadzonych na rachunku, jako pochodna tych wpłat powinny także podlegać tej samej kwalifikacji. Ponadto w odniesieniu do faktu, że koszty utrzymania rachunku bankowego stanowią koszt gospodarki zasobami mieszkaniowymi w świetle prawa podatkowego, to dochód z tytułu odsetek uzyskanych na koncie powinien być traktowany jako przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a tym samym powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Analogiczna interpretacja dotyczy odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

*

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

*

dźwigi osobowe i towarowe,

*

aparaty do wymiany ciepła,

*

kotłownie i hydrofornie wbudowane,

*

klatki schodowe,

*

strychy, piwnice, komórki,

*

balkony, loggie,

*

garaże,

*

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

*

budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

*

kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

*

osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

*

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

*

zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

*

rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

*

sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

*

budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

*

budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

*

inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

*

gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

*

innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku Podatnika należy stwierdzić, iż Wspólnota uzyskując przychody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym i jeśli przedmiotowe odsetki są związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, tj. ich źródłem są wpływy z opłat (zaliczek) wnoszonych przez członków Wspólnoty (właścicieli lokali mieszkalnych) bądź z innych tytułów związanych z ww. lokalami mieszkalnymi i innymi pomieszczeniami do nich przynależnymi, stanowiącymi zasoby mieszkaniowe, to otrzymane środki z tego tytułu będą miały wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa za nieterminowe wpłaty zaliczek uiszczanych przez właścicieli lokali mieszkalnych, nalicza odsetki ustawowe. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż źródłem powstania zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe.

Reasumując, dochody uzyskane z odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek za lokale mieszkalne należy uznać za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód z tego tytułu, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż cytowany przez Wnioskodawcę wyrok zapadł w indywidualnej sprawie i nie stanowi źródła obowiązującego prawa, przez co nie może znaleźć bezpośredniego zastosowania w odniesieniu do rozpatrywanej sprawy.

W związku z powyższym należy uznać, iż stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl