IPPB3/423-81/11-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-81/11-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 marca 2011 r. nr IPPB3/423-81/11-2/MC, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży prawa do użytkowania wieczystego gruntu - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W sierpniu 1991 r., na podstawie podpisanego aktu notarialnego pomiędzy Urzędem Miasta - dalej: Miasto, a Spółdzielnią Mieszkaniową. - dalej: Spółdzielnia, Miasto oddało na rzecz Spółdzielni nieruchomość (grunt oznaczony w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 37/2) w użytkowanie wieczyste. Nieruchomość ta oddana została z przeznaczeniem pod budownictwo wielomieszkaniowe realizowane przez Spółdzielnię. Na gruncie tym Spółdzielnia wybudowała 3 budynki mieszkalne. Grunt ten (cała działka nr 37/2) stanowił zatem nieruchomość wspólną "obsługującą" posadowione na tym gruncie budynki (i zaliczał się do zasobów mieszkaniowych tej Spółdzielni).

W dniu 26 czerwca 2003 r. Miasto zatwierdziło projekt podziału nieruchomości stanowiącej działkę nr 37/2 o powierzchni 1,1952 ha oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem "B" jako tereny mieszkaniowe, której użytkownikiem wieczystym jest Spółdzielnia. W związku z tym podziałem z działki nr 37/2 zostały utworzone:

1.

działka nr 37/3 o powierzchni 0,1646 ha, która została oznaczona w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem "B" jako tereny mieszkaniowe,

2.

działka nr 37/4 o powierzchni 0,2107 ha, która została oznaczona w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem W jako teren mieszkaniowe,

3.

działka nr 37/5 o powierzchni 0,2212 ha, która została oznaczona w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem "B" jako tereny mieszkaniowe,

4.

działka nr 37/6 o powierzchni 0,1621 ha, która została oznaczona w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem "dr" jako drogi,

5.

działka nr 37/7 o powierzchni 0,4266 ha, która została oznaczona w ewidencji gruntów i budynków pod symbolem "Bz" jako tereny rekreacyjno - wypoczynkowe.

Ww. podziału dokonano w celu planowanego przeniesienia prawa własności części majątku należącego do Spółdzielni na rzecz Miasta.

W dniu 30 listopada 2010 r., na podstawie podpisanego aktu notarialnego, Spółdzielnia (poprzez osoby działające w jej imieniu, tj. Prezesa Zarządu oraz Członka Zarządu) sprzedała na rzecz Miasta (reprezentowanego przez pełnomocnika) prawo użytkowania wieczystego nieruchomości (gruntu) położonej w L. w pobliżu ulicy S., o powierzchni 0,4266 ha oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 37/7. Z wyrysu i wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta (sporządzonego w dniu 1 października 2007 r.) wynika, że cały obszar (działka nr 37/2), na którym zlokalizowana jest działka gruntu będąca przedmiotem sprzedaży, przeznaczony jest pod tereny mieszkaniowe (M2), tereny miejskiej zieleni publicznej (ZP) i wydzielone ścieżki rowerowe (k.r.).

Działka nr 37/7, której prawo użytkowania wieczystego zostało zbyte na rzecz Miasta, została przeznaczona pod budowę "Parku...". Choć zmienił się właściciel tej nieruchomości, to jej przeznaczenie będzie w dalszym ciągu służyło mieszkańcom budynków, wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Dodatkowo należy wskazać, że działka będąca przedmiotem sprzedaży jest zabudowana infrastrukturą techniczną tj. siecią gazową siecią kanalizacji sanitarnej, siecią kanalizacji deszczowej, siecią wodociągową oraz kablami energetycznymi, która to infrastruktura obsługuje obiekty budownictwa mieszkaniowego, które znajdują się m.in. w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni.

Uzyskane przez Spółdzielnię środki pochodzące ze sprzedaży na rzecz Miasta prawa użytkowania wieczystego nieruchomości (gruntu) oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 37/7, Spółdzielnia przekazała na zasilenie funduszu remontowego nieruchomości mieszkalnych, wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy uzyskany przez Spółdzielnię dochód z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości (gruntu) położonej w L. w pobliżu ulicy S., o powierzchni 0,4266 ha oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 37/7, który został przez Spółdzielnię przekazany na zasilenie funduszu remontowego nieruchomości mieszkalnych stanowiących zasoby mieszkaniowe Spółdzielni, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U, z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm) - dalej: u.p.d.o.p., cyt: "wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami! Mieszkaniowym".

Z ww. przepisu wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają jedynie te dochody Spółdzielni, które:

1.

zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, i

2.

które zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W ocenie spółdzielni istotnym zatem z punktu prawidłowego stosowania wyżej wymienionego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. jest określenie zakresu pojęcia "zasoby mieszkaniowe" oraz "gospodarka zasobami mieszkaniowymi", użytego przez ustawodawcę w tym przepisie.

Z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) wynika, że podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ludności przez dostarczanie im oprócz lokali mieszkalnych, także lokali o innym przeznaczeniu. Osoby, w posiadaniu których znajdują się lokale, obowiązane są uczestniczyć w wydatkach nie tylko związanych z eksploatacją i utrzymaniem tych lokali, ale również z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz kosztami ich zarządu (por. art. 1 ust. 1-2 i art. 4 ww. ustawy).

Uwzględniając charakter wnoszonych opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe", użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie, W skład tak rozumianych zasobów mieszkaniowych wchodzą także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. piwnice, strychy, garaże jako tzw. pomieszczenia przynależne.

Do zasobów tych zaliczyć należy także tzw. nieruchomość wspólną tj. te części budynków i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, jak również cały obszar działki gruntu oznaczonej nr 37/2, na którym zostały posadowione budynki mieszkalne, z której to działki w późniejszym terminie wyodrębniono geodezyjnie jej część (oznaczoną jako działka 37/7) i zbyto na rzecz Miasta (wydzielona działka gruntu zarówno przed, jak i po transakcji sprzedaży na rzecz Miasta, de facto ma pełnić i pełni te same funkcje "obsługujące" zasoby mieszkaniowe Spółdzielni, co przed jej formalnym wydzieleniem).

Słownik Języka Polskiego PWN pod pojęciem gospodarka" rozumie "gospodarowanie, rozporządzanie, kierowanie czymś, pod pojęciem gospodarować" - rozporządzać, zarządzać czymś, kierować gospodarką przedsiębiorstwa, miasta itp."; pod pojęciem rozporządzać" - "czynić coś, zgodnie z prawem, dysponować, zarządzać"; pod pojęciem "kierować" - "zarządzać czymś"; pod pojęciem ".zarządzać - "kierować czymś, administrować, sprawować zarząd".

Niewątpliwym jest że Spółdzielnia gospodaruje należącymi do niej zasobami (na podstawie ww. art. 1 ust. 1-2 i art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Dodatkowo na spółdzielni mieszkaniowej, w myśl art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ciąży obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Głównym źródłem przychodów uzyskiwanych przez Spółdzielnię są zaliczki wnoszone przez osoby będące zarówno członkami Spółdzielni, jak i nie będące członkami Spółdzielni, w formie bieżących opłat, które przeznaczane są na pokrycie kosztów bieżącej działalności Spółdzielni polegającej na gospodarowaniu poszczególnymi zasobami mieszkaniowymi oraz częściami wspólnymi wchodzącymi również w skład tych zasobów mieszkaniowych. Zgodnie bowiem z przepisem art. 5 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, cyt: "pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej. Zdaniem Spółdzielni, koszty jakie były ponoszone przez Spółdzielnię z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości (gruntu) działki 37/7 (jako należącej do zasobów mieszkaniowych Spółdzielni) obciążały właśnie te osoby, które na mocy posiadanego prawa (lokatorskiego, spółdzielczego prawa własności, odrębnej własności) korzystają z lokali mieszkalnych, którymi gospodaruje Spółdzielnia. Niewątpliwie zatem zarówno osoby będące członkami Spółdzielni jak i niebędące członkami Spółdzielni ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości stanowiącej mienie Spółdzielni (por. art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Związane z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, określonymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz nieruchomościami wspólnymi, opłaty (zaliczki) płacone przez użytkowników tych lokali oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią więc przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio art. 12 i art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.). Uzyskany z tego tytułu dochód - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. - będzie wolny od podatku, jeśli zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Uwzględniając powyższe, dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi to nic innego jak dochody z zarządzania tymi zasobami mieszkaniowymi. Zarządzanie zaś to ogół działań zmierzających do efektywnego wykorzystania zasobów mieszkaniowych podejmowanych, aby zrealizować cel określony w art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. A zatem mowa tutaj o licznych czynnościach o charakterze faktycznym, prawnym, procesowym (urzędowym) i finansowym, dotyczących rzeczy (zasobów mieszkaniowych) w zakresie jej utrzymania, gospodarowania, rozporządzania (por wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 września 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1154/09, LexPolonica nr 2232127 oraz z dnia 4 sierpnia 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 625/10).

Nieodzowną częścią gospodarowania zasobami mieszkaniowymi jest gospodarka finansowa środkami związanymi z zasobem mieszkaniowym. Zdaniem Spółdzielni również pozyskiwanie środków finansowych w postaci sprzedaży nieruchomości należącej do zasobów mieszkaniowych (tj. prawa wieczystego użytkowania nieruchomości (gruntu) oznaczonej jako działka nr 37/7), które następnie są przekazane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych należy zaliczyć do czynności mieszczących się w pojęciu "gospodarowania zasobami mieszkaniowymi". Niewątpliwie, czynności te mają na celu utrzymanie zasobów Spółdzielni, w tym zasobów mieszkaniowych, we właściwym i należytym stanie.

Dodatkowo należy wskazać, że Miasto (jako nabywca działki nr 37/7), niejako ma "obowiązek" przeznaczenia nabytej nieruchomości na potrzeby mieszkańców budynków wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni. Spółdzielnia zaś, poprzez sprzedaż części majątku odpowiedniemu (niekomercyjnemu) nabywcy (Miastu), przyczynia się do zoptymalizowania ponoszonych przez siebie kosztów funkcjonowania Spółdzielni, wygospodarowując w wyniku sprzedaży środki finansowe niezbędne do wykonania planowanych prac związanych z utrzymaniem pozostałych zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

W związku z powyższym, Spółdzielnia stoi na stanowisku, że uzyskany dochód z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości (gruntu) oznaczonej jako działka nr 37/7, który został przekazany na zasilenie funduszu remontowego nieruchomości mieszkalnych, które pozostały w zasobach Spółdzielni - zgodnie z ww. przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. - jest wolny od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl