IPPB3/423-793/09-5/MS - Koszty uzyskania przychodów z tytułu opłat licencyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-793/09-5/MS Koszty uzyskania przychodów z tytułu opłat licencyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat licencyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat licencyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca"), operator telefonii komórkowej, prowadzi działalność w zakresie telekomunikacji, w szczególności w zakresie telefonii ruchomej, transmisji danych i teleinformatyki oraz wszelkich innych usług telekomunikacyjnych, w tym również bezprzewodowego dostępu do Internetu i usług multimedialnych.

W związku z prowadzoną działalnością Spółce przysługują m.in. majątkowe prawa autorskie do znaków towarowych będących utworami w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., dalej: "UPAiPP") oraz prawa ochronne na znaki towarowe należące do Spółki podlegające ochronie zgodnie z przepisami ustawy - Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., dalej: "U.P.W.P."), co do których wydano decyzje o udzieleniu prawa ochronnego (dalej łącznie "Prawa").

Wspomniane powyżej Prawa (majątkowe prawa autorskie oraz prawa ochronne na znaki towarowe) zostały nabyte lub uzyskane przez Spółkę w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością.

Ponadto, w związku z prowadzoną działalnością, Spółka posiada również składniki inne niż Prawa. W szczególności Spółce przysługują prawa ochronne na znaki towarowe należące do Spółki, co do których dokonano zgłoszenia w Urzędzie Patentowym RP, ale nie wydano jeszcze decyzji o udzieleniu prawa ochronnego oraz prawa do wspólnotowych znaków towarowych (CTM) chronionych na terytorium Unii Europejskiej (dalej łącznie "Inne Składniki").

Spółka planuje przeprowadzenie restrukturyzacji (dalej: "Restrukturyzacja"), w związku z którą rozważane jest wydzielenie do odrębnego podmiotu funkcji związanych z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami od pozostałej działalności Spółki. Wydzielenie tych funkcji służyć będzie m.in. centralizacji i zwiększeniu efektywności zarządzania Prawami oraz Innymi Składnikami (poprzez usprawnienie administracji i zarządzania nimi).

W szczególności podmiot, do którego w ramach Restrukturyzacji zostaną wydzielone funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami będzie miał za zadanie zapewnić obsługę prawną Praw oraz Innych Składników, monitorować zmiany w przepisach prawnych dotyczących tych Praw i Innych Składników oraz inicjować kroki mające na celu ochronę oraz utrzymanie Praw i Innych Składników, jak np. przedłużanie prawa ochronnego do znaku towarowego, dokonywanie niezbędnych płatności, monitorowanie używania Praw i Innych Składników przez podmioty nieuprawnione, monitorowanie prób rejestrowania znaków towarowych istotnie podobnych przez inne podmioty. W tym celu, podmiot ten będzie mógł korzystać z usług kancelarii prawnych lub kancelarii prawno-patentowych.

Podmiot, do którego zostaną wydzielone funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami będzie także zajmował się decydowaniem o wykorzystywaniu tych Praw i Innych Składników oraz o budowaniu ich wartości rynkowej. W tym zakresie będzie on mógł zlecać realizację poszczególnych zadań lub projektów innym podmiotom (z grupy lub spoza grupy, do której należy Spółka).

W ramach swojej działalności podmiot ten będzie również wykorzystywał wniesione do niego przez Spółkę Prawa i Inne Składniki poprzez ich odpłatne udostępnianie (wybranych lub wszystkich) Spółce lub innym podmiotom, na podstawie umów licencyjnych zawartych ze Spółką/ innymi podmiotami. Niewykluczone jest też zbywanie Praw oraz Innych Składników w przyszłości.

Ponadto, w przyszłości podmiot, do którego zostaną wydzielone funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz innymi Składnikami będzie też uzyskiwał lub nabywał nowe znaki towarowe (nowe prawa ochronne na znaki towarowe) oraz nabywał nowe majątkowe prawa autorskie. Będą one (lub ich część) oddawane do używania lub zbywane Spółce lub innym podmiotom.

W tym kontekście, w ramach Restrukturyzacji, Spółka planuje utworzenie lub nabycie osobowej spółki prawa handlowego tj. spółki komandytowej (dalej: "Spółka Osobowa"), do której wydzielone zostaną funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami.

Spółka przystąpi jako wspólnik (komandytariusz) do Spółki Osobowej. Drugim wspólnikiem (komplementariuszem) Spółki Osobowej zostanie inna spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) mająca siedzibę w Polsce, kontrolowana przez Spółkę. W przyszłości możliwe jest także przystępowanie do Spółki Osobowej nowych / innych wspólników. Spółka oraz drugi wspólnik będą partycypować w zysku Spółki Osobowej zgodnie z umową Spółki Osobowej.

Spółka wniesie do Spółki Osobowej -jednorazowo lub w transzach -jako wkład niepieniężny wybraną część lub wszystkie przysługujące jej Prawa i Inne Składniki. Przedmiot wkładu nie będzie stanowił przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Z tytułu dokonania przedmiotowej transakcji, na podstawie przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Przed dokonaniem wkładu Spółka zleci rzeczoznawcy przeprowadzenie wyceny wartości rynkowej przedmiotu wkładu. Dla celów niniejszego wniosku i powołanej w nim argumentacji, Spółka zakłada, że ustalona w ten sposób wartość rynkowa (bez podatku VAT) zostanie określona jako 100 jednostek. Odpowiednio, wartość rynkowa z podatkiem VAT będzie wynosić 122 jednostki.

W zależności od bieżących potrzeb biznesowych, zakres działania Spółki Osobowej może ewoluować i objąć w przyszłości nowe obszary.

W związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej zostaną zawarte dwie umowy:

*

umowa zmieniająca umowę Spółki Osobowej, która będzie podstawą do przejścia Praw i Innych Składników ze Spółki na Spółkę Osobową oraz uzyskania przez Spółkę udziału kapitałowego w Spółce Osobowej w wysokości odpowiadającej wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu, oraz

*

umowa pomiędzy Spółką a Spółką Osobową (dalej: "Umowa Dodatkowa"), w której strony uzgodnią, że w związku z wniesieniem wkładu, Spółka Osobowa uiści dodatkowo na rzecz Spółki w formie pieniężnej kwotę stanowiącą 22% wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu (dalej: Dodatkowa Płatność"). Kwota Dodatkowej Płatności zostanie obliczona z zastosowaniem metody "od sta", a nie "w stu". Umowa Dodatkowa określi również termin płatności Dodatkowej Płatności.

Suma obu wartości, tj. wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu niepieniężnego oraz Dodatkowej Płatności, będzie równa wartości rynkowej przedmiotu wkładu z podatkiem VAT (tj. 122 jednostki).

Uzyskanie przez Spółkę udziału kapitałowego w Spółce Osobowej w wysokości odpowiadającej wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu, nastąpi w dacie zawarcia urnowy zmieniającej umowę Spółki Osobowej. W tym samym momencie przejście Praw i innych Składników ze Spółki na Spółkę Osobową stanie się prawnie skuteczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci Praw i Innych Składników do Spółki Osobowej powstanie dla Spółki lub Spółki Osobowej przychód podatkowy z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o P.D.O.P.")... Spółka wnosi to pytanie także jako podmiot planujący utworzenie Spółki Osobowej.

2.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, nabycie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Spółkę Osobową w związku z nabyciem Praw oraz Innych Składników oraz otrzymaniem przez Spółkę Osobową faktury VAT wystawionej przez Spółkę, dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego, stanowi dla Spółki lub Spółki Osobowej przychód podatkowy z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o P.D.O.P.")... Spółka wnosi to pytanie także jako podmiot planujący utworzenie Spółki Osobowej.

3.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, dla celów rozliczeń podatkowych Wnioskodawcy - wspólnika Spółki Osobowej, Prawa nabyte przez Spółkę Osobową jako wkład niepieniężny powinny stanowić wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji... Niniejsze pytanie Nr 3 dotyczy wyłącznie Praw (nie zaś Innych Składników).

4.

Jak, dla celów ustawy o P.D.O.P., należy określić wartość początkową Praw wniesionych przez Spółkę do Spółki Osobowej, która to wartość początkowa będzie podstawą dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych... Niniejsze pytanie Nr 4 dotyczy wyłącznie Praw (nie zaś Innych Składników).

5.

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ustawy o P.D.O.P. od wartości początkowej Praw wniesionych przez Spółkę do Spółki Osobowej będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki w części odpowiadającej jej udziałowi w zyskach Spółki Osobowej... (przy założeniu, iż nie zachodzi sytuacja, w której zgodnie z przepisami rozdziału 4a ustawy o P.D.O.P. odpisów amortyzacyjnych dokonywałby korzystający). Niniejsze pytanie Nr 5 dotyczy wyłącznie Praw (nie zaś Innych Składników).

6.

Od kiedy / od którego momentu możliwe będzie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych od wartości początkowej Praw nabytych przez Spółkę Osobową w drodze wkładu niepieniężnego wniesionego przez Spółkę... Niniejsze pytanie Nr 6 dotyczy wyłącznie Praw (nie zaś Innych Składników).

7.

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na podstawie umowy licencyjnej dotyczącej Praw (zawartej ze Spółką Osobową), z tytułu opłaty licencyjnej za udostępnienie Spółce przez Spółkę Osobową (wybranych lub wszystkich) Praw, stanowić będą dla Spółki koszty uzyskania przychodów na gruncie przepisów ustawy o P.D.O.P...

8.

Czy zwrócona Spółce (przelana na konto Spółki) przez Spółkę Osobową kwota Dodatkowej Płatności (tj. kwota podatku VAT naliczonego na wartości wkładu netto wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu przez Spółkę do Spółki Osobowej) będzie stanowić przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 7. W przedmiocie pytań Nr 1 - 6 oraz 8 wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy (ad. Nr 7):

Wydatki ponoszone przez Spółkę na podstawie umowy licencyjnej dotyczącej Praw (zawartej ze Spółką Osobową), z tytułu opłaty licencyjnej za udostępnienie Spółce przez Spółkę Osobową (wybranych lub wszystkich) Praw, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów na gruncie przepisów ustawy o P.D.O.P.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o P.D.O.P. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o P.D.O.P.

W odniesieniu do powyższej regulacji w doktrynie oraz praktyce prawa podatkowego wypracowano swoisty katalog warunków, które powinien spełniać dany wydatek, aby mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. W szczególności, aby możliwe było zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, wydatek taki powinien:

*

być rzeczywiście poniesiony przez podatnika,

*

pozostawać w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą

*

zostać należycie udokumentowany,

*

być poniesiony w celu uzyskania przychodów,

*

nie zawierać się w katalogu kosztów wyłączonych z zakresu kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 ustawy o P.D.O.P.

Zasadniczo warunki odnośnie do faktycznego poniesienia wydatków, ich związku z działalnością gospodarczą podatnika oraz należytego udokumentowania dla celów podatkowych mają charakter obiektywny. Ich spełnienie Jest więc efektem zaistnienia określonych okoliczności faktycznych - np. dokonania faktycznej zapłaty przez podatnika, istnienia stosownych umów i faktur. W przypadku Spółki, będącym przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku, warunki te będą w praktyce spełnione (w szczególności, Spółka będzie wykorzystywać Prawa do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, pomiędzy Spółką a Spółką Osobową będzie zawarta umowa licencyjna dotycząca Praw, Spółka będzie dokonywać na rzecz Spółki Osobowej faktycznych płatności z tytułu udostępnienia jej Praw, itp.).

Ponadto, w przypadku Spółki spełniony będzie również warunek dotyczący ponoszenia przez Spółkę wydatków w celu uzyskania przychodów podatkowych. Spółka będzie bowiem na bieżąco wykorzystywać udostępnione jej przez Spółkę Osobową Prawa do uzyskiwania - od klientów Spółki, obecnych i przyszłych - przychodów podatkowych z tytułu świadczenia przez Spółkę na rzecz tych klientów usług w zakresie telekomunikacji (telefonii ruchomej, transmisji danych i teleinformatyki oraz wszelkich innych usług telekomunikacyjnych, w tym również bezprzewodowego dostępu do Internetu i usług multimedialnych). W szczególności, otrzymywane przez Spółkę od klientów opłaty za usługi będą stanowiły przychody Spółki, podlegające opodatkowaniu.

Jednocześnie, wydatki dotyczące opłat licencyjnych nie znajdują się w katalogu kosztów wyłączonych specyficznie z zakresu kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 ustawy o P.D.O.P.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone przez nią na podstawie umowy licencyjnej dotyczącej Praw (zawartej ze Spółką Osobową), z tytułu opłaty licencyjnej za udostępnienie Spółce przez Spółkę Osobową (wybranych lub wszystkich) Praw, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów na gruncie przepisów ustawy o P.D.O.P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl