IPPB3/423-761/09-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-761/09-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu w dacie wystawienia "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy", uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2009 r. (data wpływu) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 listopada 2009 r. nr IPPB3/423-761/09-3/JG o opłatę dotyczącą złożonego wniosku w wysokości 40 zł oraz o pełnomocnictwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu podatkowego w dacie wystawienia przez generalnego wykonawcę "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy". Wniosek został uzupełniony w dniu 3 grudnia 2009 r. (data wpływu) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 listopada 2009 r. nr IPPB3/423-761/09-3/JG o opłatę dotyczącą złożonego wniosku w wysokości 40 zł oraz o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. zwana dalej "Spółką" zawarła z generalnym wykonawcą umowę i rozpoczęła w 2009 r. realizację kolejnego odcinka autostrady. Zawarta umowa przewiduje możliwość wypłaty przez generalnego wykonawcę na rzecz Spółki zaliczki na poczet robót budowlanych, które zostaną przez Spółkę wykonane w przyszłości. Maksymalna wysokość możliwej do otrzymania przez Spółkę zaliczki to 10% ceny kontraktowej. Zaliczka ta podlega zgodnie z umową procentowemu rozliczeniu z wystawionymi przez Spółkę fakturami VAT za wykonane roboty budowlane. Strony Umowy przyjęły, iż co do zasady rozliczenie zaliczki następować będzie do wysokości 10% wartości należnego wynagrodzenia z każdej faktury za wykonane roboty, aż do pełnego rozliczenia otrzymanej zaliczki.

Wykonując zlecone roboty budowlane Spółka jest zobowiązana do comiesięcznego raportowania na rzecz generalnego wykonawcy postępu wykonanych robót. Postęp prac weryfikowany jest przez generalnego wykonawcę z ustalonym dla kontraktu harmonogramem etapowania. Wskazane miesięczne raporty postępu prac stanowiące załącznik do "Aplikacji podwykonawcy o płatność przejściową" przekazywane są generalnemu wykonawcy w terminie 3 dni roboczych po upływie ostatniego dnia miesiąca rozliczeniowego. Forma oraz zakres wymaganych informacji określa zawarta umowa.

Spółka jest zobligowana w szczególności do każdorazowego podawania generalnemu wykonawcy:

1.

wartości robót budowlanych wykonanych w okresie rozliczeniowym, ze wskazaniem asortymentów wykonanych robót oraz procentowego ich zaawansowania na poszczególnych odcinkach prac,

2.

całkowitej wartości robót budowlanych wykonanych od początku budowy do końca okresu rozliczeniowego,

3.

kwoty zaliczki na poczet robót budowlanych rozliczanej z wartością wynagrodzenia należnego za wskazany okres rozliczeniowy,

4.

kwoty z tytułu kaucji gwarancyjnej, potrącanej od płatności wynagrodzenia za wskazany okres rozliczeniowy; umownie 2,5% wartości każdej wystawianej faktury.

Co do zasady najpóźniej w terminie 35 dni roboczych, licząc od daty otrzymania przez generalnego wykonawcę od zamawiającego właściwego "Przejściowego Świadectwa Płatności", generalny wykonawca po dokonaniu merytorycznej weryfikacji przedłożonej przez Spółkę "Aplikacji Podwykonawcy o Płatność Przejściową" wystawia Spółce "Przejściowe Świadectwo Płatności Podwykonawcy", określające kwotę należnego wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane w okresie rozliczeniowym. Jeżeli wartość robót budowlanych za dany okres, zatwierdzona przez generalnego wykonawcę w wydanym "Przejściowym Świadectwie Płatności Podwykonawcy" różni się od kwoty żądanej przez Spółkę, wówczas "Przejściowe Świadectwo Płatności Podwykonawcy" zawiera także informacje odnośnie przyczyn powstania różnicy. Z chwilą podpisania przez generalnego wykonawcę "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy", wykazana w nim wartość robót budowlanych za dany okres rozliczeniowy staje się podstawą do uznania roszczenia Spółki o wypłatę wynagrodzenia, które dokonywane jest w oparciu o fakturę VAT, wystawioną na podstawie tego świadectwa.

Konsekwentnie po zakończeniu realizacji kontraktu, najpóźniej w terminie 14 dni od daty wystawienia przez zamawiającego na rzecz generalnego wykonawcy "Certyfikatu Ostatecznego Zakończenia Robót", czego warunkiem jest uprzednie pomyślne zakończenie wszelkich prób odbiorowych prowadzonych z udziałem Spółki, Spółka przedkłada generalnemu wykonawcy stosowny projekt "Certyfikatu Ostatecznego Zakończenia Robót Podwykonawcy" Projekt tego certyfikatu zawiera w szczególności następujące informacje:

1.

całkowitą wartość robót wykonanych w ramach Umowy,

2.

wnioskowaną przez Spółkę kwotę "Płatności Końcowej",

3.

wskazanie wszelkich ewentualnych kwot potrąceń i podwyższeń w stosunku do należnej Spółce ceny kontraktowej, ze wskazaniem podstawy ich dokonania.

Zatwierdzony przez generalnego wykonawcę "Certyfikat Ostatecznego Zakończenia Robót Podwykonawcy" staje się podstawą do wystawienia przez Spółkę końcowej faktury VAT, w oparciu o którą Spółka uzyskuje wypłatę reszty należnego jej wynagrodzenia z ceny kontraktowej; z zastrzeżeniem stosownych terminów przewidzianych dla zwolnienia kwot potrąceń dokonanych na poczet kaucji gwarancyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym wystawienie przez generalnego wykonawcę każdorazowego "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy" rodzi po stronie Spółki obowiązek rozpoznania w dacie tego wystawienia przychodu należnego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu częściowego wykonania robót budowlanych.

Stanowisko Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, iż wystawiane przez generalnego wykonawcę "Przejściowe Świadectwo Płatności Podwykonawcy" stanowi potwierdzenie faktu częściowego wykonania przez Spółkę zleconych jej umową robót budowlanych. Załącznikiem do tego świadectwa są bowiem dokumenty wskazujące jednoznacznie zakres asortymentowy, wartość wykonanych prac w danym okresie oraz od początku ich realizacji, a także ustalany na dany moment procentowy stan zaawansowania wykonanych robót na poszczególnych odcinkach. Spółka wskazuje, że w dacie wydania przedmiotowego świadectwa powstaje roszczenie o wypłatę odpowiedniej części wynagrodzenia z ceny kontraktowej, które w przypadku zwłoki w jego uiszczeniu, leżącej po stronie generalnego wykonawcy, podlega odpowiedniemu oprocentowaniu. Istotnym z punktu widzenia stwierdzenia faktu częściowego wykonania usługi przez Spółkę w dacie wydania przez generalnego wykonawcę "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy" jest również to, że świadectwo to zawiera informację o kwocie rozliczanej zaliczki, uprzednio wypłaconej Spółce na poczet przyszłych robót budowlanych. Spółka wiąże stwierdzenie częściowego wykonania usługi z datą każdorazowego wydania "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy", z uwagi na fakt, iż co do zasady dopiero w tej dacie generalny wykonawca po dokonaniu odpowiednich procedur weryfikacyjnych, polegających na fizycznych obmiarach zakresów robót oraz porównaniu zgłaszanego stanu zaawansowania robót z ustalonym harmonogramem etapowania potwierdza w sposób wiążący zakres oraz wartość wykonanych prac, stanowiący podstawę do uznania roszczenia Spółki o wypłatę częściowego wynagrodzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka uważa, że w dacie wydania Spółce przez generalnego wykonawcę "Przejściowego Świadectwa Płatności Podwykonawcy" powstaje powołana w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych okoliczność częściowego wykonania usługi, rodząca po stronie Spółki obowiązek rozpoznania w tej dacie przychodu należnego podlegającego opodatkowaniu w wysokości wskazanej w tym świadectwie, potwierdzanym następnie odpowiednią wystawioną fakturą VAT. Podstawą do rozpoznania przychodu należnego jest również wydany Spółce "Certyfikat Ostatecznego Zakończenia Robót Podwykonawcy", jednak do wysokości wynikającej z różnicy pomiędzy należną ceną kontraktową, skorygowaną ewentualnie o uznane przez obie strony prawnie dopuszczaIne korekty a wynagrodzeniem należnym Spółce na podstawie uprzednio zafakturowanych, częściowo wykonanych usług.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 lutego 2009 r., sygn. akt II FSK 1727/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl