IPPB3/423-750/13-4/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-750/13-4/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu do BKIP w Płocku: 11 grudnia 2013 r.) na wezwanie z dnia 29 listopada 2013 r. Nr IPPB3/423-750/13-2/MS (data doręczenia: 2 grudnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest samorządowym zakładem budżetowym i na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 w zakresie gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej, mieszkaniowej i oczyszczania gminy. Na podstawie art. 15p. 7 Ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. i zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej pozostawiono do dyspozycji Zakładu nadwyżkę środków obrotowych za 2011 r. i za 2012 rok. Nadwyżka środków powstała w Zakładzie w związku z prowadzoną działalnością statutową. W przypadku, gdyby decyzja Rady Miejskiej nakazała przekazanie środków obrotowych na rachunek gminy, Zakład nie dysponowałby taką kwotą. Kwota nadwyżki środków obrotowych została wyliczona zgodnie z § 43 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 241 p. 1616). Nadwyżka środków obrotowych wyliczona zgodnie ww. Rozporządzeniem w naszym przypadku stanowi kwotę wirtualną, ponieważ są to należności, w przeważającej kwocie zagrożone lub nieściągalne z uwagi na niewypłacalność mieszkańców gminy i postępujące ubóstwo społeczeństwa. W 2012 r. Zakład odprowadził należny podatek dochodowy wyliczony od kwoty nadwyżki za 2011 r. pozostawionej przez Radę Miasta do dyspozycji Zakładu, a za 2013 r. płacimy podatek dochodowy w formie zaliczek. Należy zaznaczyć, że nie dysponowaliśmy nigdy pełną kwotą nadwyżki wyliczonej za 2012 rok. Środki pozostawione Zakładowi przez Radę Miejską w 2013 r. przeznaczyliśmy na działalność statutową i finansowaliśmy zakup sprzętu niezbędnego w działalności Zakładu, remonty i naprawę sieci wodno-kanalizacyjnych oraz remonty komunalnych zasobów mieszkaniowych. Działalność, mieszkaniowa jest zwolniona z opodatkowania, a działalność w zakresie gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej i oczyszczania jest opodatkowana. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Zakład jest obowiązany odprowadzić podatek dochodowy od pozostawionej nadwyżki środków obrotowych, ponieważ przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od kwoty nadwyżki środków obrotowych ustalonej za 2012 r. pozostawionej do dyspozycji Zakładu, stanowiącej przychód w 2013 r. należy zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych, jeżeli nadwyżka obejmuje nie tylko środki pieniężne, ale także należności. W naszym przypadku podatek dochodowy byłby płacony od należności, których Zakład może nigdy nie odzyskać pomimo intensywnie prowadzonej windykacji.

Stanowisko Wnioskodawcy

W naszej ocenie sposób liczenia nadwyżki środków obrotowych zgodny z zapisem 43 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 241 p. 1616) jest niesprawiedliwy dla naszego Zakładu. Środki pieniężne jakie Zakład będzie zobowiązany przekazać tytułem podatku dochodowego od wirtualnej nadwyżki środków obrotowych wyliczonych zgodnie ww. Rozporządzeniem tj. od należności, w przeważającej kwocie zagrożonych lub nieściągalnych będzie rzeczywistym i ogromnym obciążeniem naszych skromnych dochodów. Co do zasady nie mamy wątpliwości, że podatek dochodowy od pozostawionej przez gminę nadwyżki środków obrotowych za 2012 r. w 2013 r. powinien zostać opłacony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Jednostki takie nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, innymi słowy są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, tym samym do ich podatkowego rozliczenia zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (...). Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy). Zatem, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Stosownie do art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania (pkt 1) i pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, tj. z zastrzeżeniem możliwości otrzymania dotacji przedmiotowych, podmiotowych oraz celowych (pkt 2). W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe są tworzone, łączone, przekształcane w inną formę organizacyjno - prawną i likwidowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 7 ust. 2 omawianej ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż Zakład jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w toku prowadzonej działalności jest zobowiązany rozpoznawać stosowne przychody oraz koszty ich uzyskania, wynikiem czego będzie dochód lub strata jaką Zakład osiągnie w danym roku podatkowym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma wyłączenia z opodatkowania dochodów, czy też przychodów uzyskiwanych przez samorządowe zakłady budżetowe. W szczególności zakłady budżetowe nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, również w zwolnieniach szczegółowych (art. 17 wskazanej ustawy) nie ma uregulowania, które zwalniałoby z opodatkowania dochód uzyskiwany przez samorządowe zakłady budżetowe w części w jakiej jest on zwracany gminie. Oczywiście powyższe nie wyklucza możliwości korzystania przez Zakład ze zwolnień wynikających z art. 17 ust. 1, o ile warunki określone w regulacjach ustanawiających dane zwolnienia będą spełnione, kwestia ta nie stanowi jednakże istoty zadanego pytania.

Reasumując należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Nadwyżka generowana jest z dochodu uzyskiwanego przez Zakład, który już wcześniej powinien być odpowiednio rozliczony podatkowo. Zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od sposobu rozliczenia nadwyżki środków obrotowych z właściwym budżetem. W przypadku więc powstania w Zakładzie nadwyżki środków obrotowych pojawi się również dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegający co do zasady opodatkowaniu, bez względu na to, czy zostanie zwrócony Gminie, czy też zostanie zatrzymany przez Zakład.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od nadwyżki środków obrotowych, również od należności zagrożonych lub nieściągalnych - gdyż stanowią one u Wnioskodawcy przychody należne zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl