IPPB3/423-739/13-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-739/13-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu pieniężnego do spółki jawnej - jest prawidłowe,

* konsekwencji podatkowych otrzymania środków pieniężnych w wyniku likwidacji spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych związanych z przystąpieniem do spółki jawnej oraz związanych z późniejszą likwidacją tej spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) rozważa przystąpienie do Spółki jawnej (dalej: SpJ), w której wspólnikami będą osoby fizyczne (SpJ zostanie utworzona przez osoby fizyczne nie powstanie z przekształcenia spółki kapitałowej lub innej spółki osobowej). W tym celu Wnioskodawca wniesie do SpJ wkład pieniężny, którego wartość będzie przewyższać wartość wkładów wniesionych przez osoby fizyczne do SpJ.

W takim przypadku, udział Spółki w zysku SpJ, zostanie określony w umowie spółki SpJ na poziomie nieprzekraczającym udziału w zyskach dotychczasowych wspólników SpJ (w związku z wejściem Spółki do SpJ udział w zysku SpJ poszczególnych osób fizycznych zostanie proporcjonalnie zmniejszony).

W przyszłości nie jest wykluczone, że wspólnicy SpJ (Spółka wraz z osobami fizycznymi) podejmą decyzję o jej likwidacji lub rozwiązania SpJ bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Na dzień likwidacji lub rozwiązania w SpJ będą znajdowały się wyłącznie środki pieniężne.

W wyniku likwidacji SpJ lub jej rozwiązania bez postępowania likwidacyjnego, Spółka otrzyma przypadającą na nią część majątku likwidacyjnego (środków pieniężnych) zgodnie z podziałem majątku likwidacyjnego SpJ określonym w umowie spółki. W dniu wydania majątku likwidacyjnego Spółka może działać w formie spółki jawnej lub spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie wkładu pieniężnego do SpJ będzie powodowało po stronie Spółki, jako przyszłego wspólnika SpJ, powstanie przychodu podlegającego podatkowi dochodowemu od osób prawnych (dalej: CIT).

2. Czy w przedstawiony zdarzeniu przyszłym środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji SpJ lub rozwiązania SpJ bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego będą podlegały opodatkowaniu CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Zdaniem Spółki, wniesienie wkładu pieniężnego do SpJ nie będzie rodziło po stronie Spółki, jako przyszłego wspólnika SpJ, żadnych skutków w zakresie CIT.

Jedynym przepisem ustawy o CIT, określającym wprost skutki podatkowe związane z wkładami do innych spółek handlowych, jest art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Przy tym przepis ten, zdaniem Spółki, nie znajdzie zastosowania w tym przypadku. Przepis ten wskazuje bowiem, że przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część dotyczy on zatem wkładów o charakterze niepieniężnym i dokonywanych do spółek kapitałowych. Tymczasem, Spółka planuje dokonać wkładu pieniężnego, a wkład ten będzie wnoszony do SpJ będącej spółką osobową (spółką jawną).

Inne przepisy ustawy o CIT nie określają skutków podatkowych wkładów pieniężnych wnoszonych do spółek osobowych.

Jednocześnie, należy podkreślić, że w wyniku wniesienia wkładu pieniężnego do SpJ Spółka nie uzyska żadnego przysporzenia, ani żadnej korzyści majątkowej, które mogłyby być traktowane jako przychód Spółki i podlegać opodatkowaniu CIT.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu pieniężnego (gotówki) do SpJ nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie Spółki.

Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 7 grudnia 2012 r., Nr IPPB1/415-1259/12-2/IF. Wnioskodawca zwraca uwagę, że interpretacja ta została wydana na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawy o PIT). Niemniej porównanie przepisów ustawy o PIT z odpowiednimi przepisami ustawy o CIT prowadzi, zdaniem Wnioskodawcy, do takich samych wniosków w związku z wniesieniem do spółki jawnej wkładu pieniężnego po stronie podmiotu wnoszącego ten wkład nie powstaje przychód podatkowy.

Pytanie 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, likwidacja spółki osobowej, działającej w formie spółki jawnej lub jej rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, powiązana z wypłatą w ramach podziału majątku spółki osobowej na rzecz Wnioskodawcy środków pieniężnych, nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT u Wnioskodawcy.

Z uwagi na brak jednolitych regulacji w ustawach o podatkach dochodowych dotyczących sposobu opodatkowania wspólników w przypadku zakończenia działalności spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpienia wspólnika z takiej spółki, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie od dnia 1 stycznia 2011 r. szczególnych regulacji precyzujących sposób opodatkowania w takich sytuacjach.

I tak, zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 12 ust. 4 pkt 3a ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu:

* likwidacji takiej spółki,

* wystąpienia z takiej spółki, w części odpowiadającej wydatkom na nabycie lub objęcie prawa do udziału w takiej spółce i uzyskanej przed wystąpieniem przez wspólnika nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, o których mowa w art. 5, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2011 r. wyłączenie z opodatkowania CIT przychodów odpowiadających wartości środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika z tytułu likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wynika wprost ze znowelizowanych przepisów ustawy o CIT.

Reasumując, z perspektywy Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w wyniku likwidacji SpJ (spółki osobowej) w ramach podziału majątku likwidacyjnego, nie będzie podlegać opodatkowaniu CIT po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko takie potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 czerwca 2011 r. (Nr ILPB3/423-110/11-2/EK) oraz z 29 marca 2013 r. (Nr ILPB4/423-450/12-4/ŁM), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 października 2012 r. (nr IPTPB3/423-271/12-6/GG) oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 31 października 2012 r. (Nr IPPB3/423-551/12-2/DP).

Skutki takie nie wystąpią również w przypadku, gdy majątek likwidacyjny zostanie wypłacony do Spółki, w przypadku gdy będzie ona działała w formie spółki jawnej lub spółki komandytowej. Na gruncie przepisów ustawy o CIT spółki osobowe (niebędące osobami prawnymi) nie są traktowane jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnikami CIT (ewentualnie podatnikami PIT - w zależności od statusu prawnopodatkowego) są natomiast wspólnicy tych spółek osobowych. Stąd, wszelkie skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółek osobowych należy rozpatrywać w odniesieniu do wspólników tych spółek (w przypadku wspólników będących osobami prawnymi - w oparciu o przepisy ustawy o CIT). W związku z powyższym, ewentualne skutki podatkowe w CIT z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego przez Spółkę, działająca jako spółka osobowa, nie wystąpią po stronie Spółki #61485; skutki te mogą potencjalnie wystąpić wyłącznie po stronie jej wspólników.

Takie same skutki podatkowe będzie miało rozwiązanie spółki osobowej bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Możliwość rozwiązania spółki osobowej i sytuacje w których to rozwiązanie może nastąpić, przewiduje art. 58 k.s.h. Jednocześnie art. 67 § 1 k.s.h. wskazuje, że w sytuacjach wskazanych w art. 58 k.s.h. należy przeprowadzić likwidację, chyba, że wspólnicy uzgodnili "inny sposób zakończenia działalności spółki". Przy tym, wskazany "inny sposób zakończenia działalności spółki" może m.in. polegać na:

* przejęciu przedsiębiorstwa przez jednego lub kilku wspólników, z obowiązkiem spłaty pozostałych wspólników,

* zbycia przedsiębiorstwa osobie trzeciej,

* wniesienia przedsiębiorstwa lub wybranych aktywów do istniejącej lub nowo powstałej spółki, lub

* rozwiązania spółki bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.

Innymi słowy, w świetle przepisów k.s.h., w przypadku rozwiązania spółki przeprowadzenie jej likwidacji nie jest obligatoryjne k.s.h. nie uzależnia rozwiązania spółki od przeprowadzenia procedury likwidacyjnej. Przy tym rozwiązanie spółki osobowej z przeprowadzeniem procedury likwidacyjnej i bez przeprowadzenia procedury likwidacyjnej ma identyczne skutki w obu przypadkach rozwiązanie spółki prowadzi do zakończenia wykonywanej w ramach tej spółki działalności gospodarczej i rozdysponowania pomiędzy wspólników pozostałego w niej majątku.

W związku z tym, przepisy ustawy o CIT odnoszące się do likwidacji spółki osobowej należy interpretować w kontekście przepisów k.s.h. odnoszących się do rozwiązania spółki, a nie wyłącznie do procesu likwidacji. Zatem w sytuacji rozwiązania spółki osobowej zarówno w przypadku przeprowadzenia procesu likwidacji i bez przeprowadzenia tej procedury skutki podatkowe w CIT tych zdarzeń będą identyczne. Tym samym rozwiązanie spółki osobowej bez przeprowadzenia procedury likwidacji będą tożsame ze wskazanymi powyżej skutkami likwidacji spółki osobowej w tym przypadku pozostaną one neutralne dla Wnioskodawcy nie będą podlegały opodatkowaniu CIT u Wnioskodawcy.

Stanowisko powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 sierpnia 2010 r. (Nr ILPB2/415-624/10-2/WM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl