IPPB3/423-734/09-4/JB - Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przez bank pełniący rolę agenta emisji transferującego odsetki od dłużnych papierów wartościowych (obligacji) emitowanych przez inne podmioty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-734/09-4/JB Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przez bank pełniący rolę agenta emisji transferującego odsetki od dłużnych papierów wartościowych (obligacji) emitowanych przez inne podmioty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 26 ust. 1 ustawy, uzupełnione w dniu 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), na podstawie wezwania organu podatkowego z dnia 2 grudnia 2009 r., o dodatkowe informacje z zakresu stanu faktycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawiera umowy, na podstawie których zobowiązuje się do obsługiwania dokonywanej przez kontrahenta emisji dłużnych papierów wartościowych, np. obligacji. Na podstawie umowy zawartej z emitentem Bank wykonuje na jego rzecz czynności w zakresie formalnej i technicznej obsługi procesu emisji, w szczególności prowadzi ewidencję osób uprawnionych, ustala wartość należnych im pożytków oraz transferuje na rachunek poszczególnych obligatariuszy należne im środki odsetkowe.

Z uzupełnienia do ww. wniosku wynika, że obligatariuszami są osoby prawne, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. dochody podatników z tytułu odsetek, którzy nie mają siedziby lub zarządu na terytorium RP, opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych, w wysokości 20% przychodów. Bank zwraca uwagę, że ustawodawca wskazał jednocześnie w art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., iż płatnikiem z powyższego tytułu jest podmiot dokonujący wypłaty przedmiotowych należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank pełniąc rolę agenta emisji transferującego pomiędzy emitentem a beneficjentem odsetki od dłużnych papierów wartościowych (obligacji) emitowanych przez inne podmioty zobowiązany jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w myśl przepisów art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Banku stoi na stanowisku, iż obowiązki wynikające z przywołanych wyżej przepisów prawa podatkowego nałożone są na emitenta papierów wartościowych, a Bank będąc agentem emisji nie stanie się płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek z dłużnych papierów wartościowych, gdyż będzie on jedynie podmiotem pośredniczącym w procesie udostępniania przychodu objętego obowiązkiem poboru przedmiotowego podatku.

Zdaniem Banku obowiązek pobrania podatku spoczywa na podmiocie prawnie obowiązanym do wypłaty należności, czyli spółce wypłacającej w ciężar swoich aktywów należności odsetkowe, a nie na podmiocie wyłącznie udostępniającym (transferującym) środki na rachunek inwestora. Przepis art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. skierowany jest bowiem do podmiotów wypłacających świadczenia, a nie do banków pośredniczących w wypłacie tych należności.

Zdaniem Banku płatnikiem przedmiotowego podatku jest podmiot wypłacający odsetki, czyli strona stosunku zobowiązaniowego, która z określonych tytułów jako dłużnik zobowiązana jest do wypłaty wynagrodzenia za pożyczony kapitał, a nie Bank który dokonuje wyłącznie technicznego udostępnienia środków finansowych wskazanym podmiotom. Należy zwrócić ponadto uwagę na fakt, iż konsekwencją nabycia dłużnego papieru wartościowego przez inwestora jest przeniesienie własności określonej kwoty środków pieniężnych na emitenta papieru, który jednocześnie zobowiązuje się do ich zwrotu oraz zapłaty ustalonego wynagrodzenia. Zwrot następuje w drodze wykupu papieru w określonym wcześniej terminie, zaś wynagrodzenie przybiera postać płatności odsetkowych obliczonych w odniesieniu do wartości nominalnej obligacji, które mogą być płatnościami okresowymi lub przybrać postać jednorazowej realizacji dyskonta. Dłużne papiery wartościowe stanowią więc formę pożyczki udzielonej emitentowi przez poszczególnych inwestorów, a więc konsekwentnie podstawą wypłaty pożytków jest pożyczka zaciągnięta przez emitenta. Bank w tym procesie występuje wyłącznie jako pośrednik wykonujący funkcje pomocnicze względem emitenta i nie jest ekonomicznym ani prawnym źródłem wynagrodzenia.

Bank wskazuje, że przedstawione powyżej stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe, m.in. w postanowieniu wydanym w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2006 r. (znak: 1471/DPZ/423/36/06/IK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl