IPPB3/423-70/09-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-70/09-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 4 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymanego odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa (zwana dalej "Wspólnotą") zawarła w dniu 6 lipca 2007 r. Porozumienie ze spółką deweloperską (zwaną dalej "Spółką"). Przedmiotem ww. Porozumienia była kwestia związana z wadami ogólnobudowlanymi, jakimi dotknięty był budynek mieszkalny znajdujący się przy ul...., a konkretnie takich jego części składowych jak elewacje, dach, drogi i chodniki, garaże, klatki schodowe czy pomieszczenia monitoringu (wady szczegółowo zostały wymienione z Załącznikach nr 1 i nr 2 ww. Porozumienia).

W związku z tym, że wykonawcą tegoż budynku była Spółka (deweloper), wzięła ona na siebie odpowiedzialność za wymienione w Porozumieniu wady i tym samym, tytułem odszkodowania (rekompensaty) za nie zobowiązała się wypłacić Wspólnocie określoną kwotę.

W roku 2008 wypłacona część odszkodowania nie została w całości wydatkowana na usunięcie wad części wspólnych budynku mieszkalnego. Jednak Wspólnota przeznaczyła już te środki na usunięcie wad w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odszkodowanie od firmy deweloperskiej może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. w części przeznaczonej na cele nieruchomości wspólnej (tzn. usunięcie jej wad budowlanych), ale jeszcze nie wydatkowane na te cele w roku 2008.

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie otrzymane od firmy deweloperskiej w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku korzysta w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Stanowisko to wynika z tego, że dochód pochodzi z działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej Wspólnoty oraz został przeznaczony lub zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów mieszkaniowych. Fakt, iż przedmiotowe środki nie zostały jeszcze wydatkowane nie ma dla zastosowania niniejszego zwolnienia znaczenia.

Wnioskodawca twierdzi, iż pomocne dla analizy podatkowej będzie odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (zwana dalej "uwl"), która określa działalności wspólnot mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 6 uwl wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota taka może m.in. nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.

Artykuł 12 uwl stanowi m.in., iż właściciele lokali (tworzący jednocześnie wspólnotę mieszkaniową) ponoszą wydatki związane z utrzymaniem swoich lokali oraz są zobowiązani uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Z kolei art. 14 uwl definiuje owe koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, wymieniając wśród nich m.in. wydatki na remonty i konserwację.

Na podstawie powyższych przepisów można wyciągnąć następujące wnioski:

* celem ustawowym wspólnoty mieszkaniowej jest zarządzanie nieruchomością wspólną,

* właściciele lokali obowiązani są uczestniczyć w wydatkach nie tylko związanych z eksploatacją i utrzymaniem lokali, ale również z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz kosztami ich zarządu,

* w tym celu wspólnota mieszkaniowa może nabywać i zaciągać zobowiązania,

* w związku z zarządzaniem nieruchomością wspólną może ona także podejmować działania związane z realizacją nabytych praw lub roszczeń.

Kwestię zwolnienia z podatku należy rozpatrywać z punktu widzenia art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. Stanowi on, iż "wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi".

Przepis ten przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów m.in. wspólnot mieszkaniowych, przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek. Pierwszą przesłanką zwolnienia jest uzyskanie dochodu z tzw. "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Drugą przesłanką jest przeznaczenie takiego dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W zakresie pierwszej przesłanki interpretacji wymagają zarówno pojęcie "gospodarka" jak i "zasoby mieszkaniowe".

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego słowo "gospodarka" w jednym ze znaczeń oznacza "dysponowanie, zarządzanie czymś" (za Słownikiem języka polskiego, Wydawnictwa Naukowego PWN). Także w orzecznictwie pojawiły się próby zdefiniowania tego pojęcia. W orzecznictwie pojęcie gospodarki zasobami mieszkaniowymi określone zostało jako działania, których celem jest utrzymanie substancji pomieszczeń mieszkalnych w należytym stanie (tak np. NSA w wyroku z 18 stycznia 2000 r., III SA 120/99).

Pojęcie "zasobów mieszkaniowych" zostało wyjaśnione w interpretacji ogólnej z dnia 5 marca 2008 r., wydanej przez Ministra Finansów (DD 6/8213/11/KWW/07/MB7/82). Zgodnie z jej treścią zasoby mieszkaniowe obejmują (poza lokalami mieszkalnymi) " (...) pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie".

Pismo to dalej stwierdza, iż "w skład tak rozumianych zasobów, poza tzw. pomieszczeniami przynależnymi - takimi jak piwnice, strychy, garaże wchodzi także tzw. nieruchomość wspólna, którą zgodnie z wyżej przytoczoną ustawą o własności lokali, stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, jak np. windy, klatki schodowe, chodniki, (...) pomieszczenia związane z administrowaniem i zapewnianiem bezawaryjnego funkcjonowania lokali i budynków mieszkalnych (...).

Powyższą analizę można podsumować w sposób następujący:

* "gospodarka" stanowi działania związane z zarządzaniem, podejmowaniem określonych działań w stosunku do określonego przedmiotu,

* "zasoby mieszkaniowe" obejmują nie tylko lokale mieszkalne, ale także m.in. nieruchomość wspólną, czyli grunt, części budynku i urządzenia niesłużące wyłącznie właścicielom poszczególnych lokali, ale przeznaczone do użytku lub korzystania dla wszystkich właścicieli lokali.

Literalna interpretacja wyrażenia "gospodarka zasobami mieszkaniowymi", oparta na powołanej praktyce, prowadzi do wniosku, iż obejmuje ono rozmaite działania związane z zarządzaniem nieruchomością wspólną danego budynku wielomieszkalnego.

Stroną Porozumienia, na podstawie którego doszło do wypłaty odszkodowania jest Wspólnota Mieszkaniowa "Grochowska 357". Porozumienie to jest rezultatem działań podjętych przez Wspólnotę w związku ze stwierdzeniem określonych wad fizycznych (budowlanych) tej części budynku mieszkalnego, którą Wspólnota zarządza. Z prawnego punktu widzenia działania Wspólnoty sprowadzają się do dochodzenia roszczeń, których źródłem są wady fizyczne wynikające z wadliwego wykonania przedmiotu transakcji przez spółkę deweloperską.

Dochodzenie roszczeń wynikających z wadliwości poszczególnych elementów nieruchomości wspólnej niewątpliwie stanowi przejaw zarządzania nieruchomością wspólną. Z tego punktu widzenia, można stwierdzić, iż zawarcie Porozumienia oraz otrzymanie odszkodowania stanowi przejaw gospodarki (czyli zarządzania) zasobami mieszkaniowymi (tzn. nieruchomością wspólną), prowadzonej przez Wspólnotę Mieszkaniową.

Warto dodać, iż ww. interpretacja Ministra Finansów z 5 marca 2008 r. zawiera listę elementów zaliczanych do "zasobów mieszkaniowych". Generalnie, wadliwe elementy, wymienione w załączniku nr 1 do Porozumienia mieszczą się w katalogu zawartym w interpretacji Ministra Finansów. Na taki sam katalog zasobów mieszkaniowych powołują się także urzędy skarbowe w swoich interpretacjach przepisów prawa podatkowego z zakresu spraw objętych regulacją art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż istnieją podstawy, aby uznać wypłacone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej odszkodowanie za "dochody uzyskane z gospodarki mieszkaniowej", gdyż stanowią one rezultat realizacji roszczeń wynikających z wadliwości poszczególnych elementów należących do tzw. nieruchomości wspólnej, której zarządzanie należy do ustawowych obowiązków wspólnoty mieszkaniowej. Tym samym należy uznać, iż spełniona została pierwsza przesłanka zwolnienia ww. dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych.

Druga przesłanka związana jest ze sposobem wykorzystania tych dochodów. Odszkodowanie już zostało w większej części przeznaczone i wykorzystane na usunięcie wad budowlanych stwierdzonych w zakresie nieruchomości wspólnej. Pozostała część zostanie wydatkowana na ten cel w niedalekiej przyszłości. Zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie ma zastosowanie jeśli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin, wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Przepis ten wskazuje, iż zwolnienie ma zastosowanie, nawet jeżeli dochód wynikający z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przekazany na cele z nią związane nie zostanie w danym roku podatkowym wydatkowany, pod warunkiem, że jest przeznaczony na te cele.

Biorąc pod uwagę, iż całość odszkodowania przeznaczona jest na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych wspólnoty (tzn. usunięciem wad niektórych elementów części wspólnej budynku, przesłanka z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. jest spełniona),.

Podsumowując, Wspólnota jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodu uzyskanego z tytułu odszkodowania wypłaconego przez dewelopera, zarówno w zakresie odszkodowania już wydatkowanego na cele nieruchomości wspólnej jak i przeznaczonego, (ale jeszcze niewydatkowanego na cele tej nieruchomości w 2008 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl