IPPB3/423-7/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-7/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 4 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu darowizny otrzymanej od podmiotu zajmującego się produkcją wyrobów przemysłu piwowarskiego, przeznaczonej i wydatkowanej na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu darowizny otrzymanej od podmiotu zajmującego się produkcją wyrobów przemysłu piwowarskiego, przeznaczonej i wydatkowanej na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Celami statutowymi Wnioskodawcy - Fundacji jest działalność naukowa i oświatowa w zakresie problematyki praw człowieka.

Fundacja uzyskane dochody przeznacza i wydatkuje na ww. cele i jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Dochody Fundacji stanowią środki pieniężne lub rzeczowe, przekazywane w formie darowizn celowych - głównie przez międzynarodowe lub polskie instytucje działające na rzecz dobra publicznego.

Obecnie Fundacja zamierza przyjąć i wydatkować na cele statutowe środki pieniężne otrzymane w formie darowizny celowej, pochodzące od podmiotu, którego działalność polega na wytwarzaniu wyrobów przemysłu piwowarskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy darowizna środków pieniężnych przekazana przez podmiot, którego działalność polega na wytwarzaniu wyrobów przemysłu piwowarskiego, przeznaczona i wydatkowana na cele statutowe, będzie stanowiła dla Fundacji dochód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Fundacji, darowizna środków pieniężnych przekazana przez podmiot, którego działalność polega na wytwarzaniu wyrobów przemysłu piwowarskiego, przekazana i wydatkowana na cele statutowe, stanowić będzie dla Fundacji dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. ustawy o podatku od osób prawnych.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jednoznacznie stanowi, że dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa i oświatowa, przeznaczone na te cele, są wolne od podatku dochodowego.

Dochodami Fundacji są darowizny środków pieniężnych, celami statutowymi Fundacji są działalność naukowa i oświatowa, uzyskiwane dochody są w całości przeznaczane na realizację celów statutowych, a zatem Fundacja spełnia wszelkie warunki pozwalające na zwolnienie uzyskiwanych dochodów od podatku dochodowego od osób prawnych, w tym darowizny środków pieniężnych przekazanej przez podmiot wytwarzający wyroby przemysłu piwowarskiego.

Fakt, że darowane środki pieniężne pochodzą od podmiotu wytwarzającego wyroby przemysłu piwowarskiego - uzasadnia Fundacja - nie stanowi podstawy do utraty zwolnienia w myśl art. 17 ust. 1a pkt 1, gdyż zwolnienie od podatku dochodowego nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności polegającej m.in. na wytwarzaniu wyrobów przemysłu piwowarskiego, a takiej działalności Fundacja nigdy nie prowadziła i nie prowadzi.

Utrata zwolnienia nastąpiłaby wówczas, gdyby Fundacja prowadziła działalność polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu piwowarskiego i uzyskany dochód przeznaczyłaby na działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie.

Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez fundacje z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Instytucję darowizny regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, darowizna to forma umowy, "w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku". Z podanej definicji wynika, iż istotą darowizny jest jej bezpłatność.

Przysporzenie w drodze darowizny może przybrać postać pieniędzy, określonych rzeczy należących do darczyńcy lub innych przysługujących mu praw majątkowych.

Darczyńcami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne (firmy, spółki), przy czym fundacje, jako organizacje z założenia realizujące cele społecznie bądź gospodarczo użyteczne, korzystają z ofiarności zarówno jednych, jak i drugich. Mogą także - jako osoby prawne - same przekazać darowiznę innemu podmiotowi.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wszelkie darowizny, pieniężne i niepieniężne co do zasady stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.

Wyłączone z opodatkowania są darowizny objęte zwolnieniami przedmiotowymi, które mają w dużej części również charakter podmiotowy, ponieważ dotyczą tylko określonej grupy podatników.

Jedno z tych zwolnień podatkowych dotyczy podatników, których celem statutowym jest działalność określona art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

* działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

3.

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest fundacji, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył fundacji z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2)

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy też - jak to jest w rozpatrywanym przypadku - z darowizny. Nie ma też przy tym znaczenia z jakiego źródła pochodzi darowizna (bywają darczyńcy, którzy zachowują anonimowość).

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej - toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z wniosku wynika, iż Fundacja przeznacza i wydatkuje swoje dochody - uzyskiwane wyłącznie z darowizn - na cele statutowe, jakimi są działalność naukowa i oświatowa w zakresie problematyki praw człowieka. Fundacja zamierza przyjąć i wydatkować na te cele środki pieniężne otrzymane tytułem darowizny od podmiotu, którego działalność polega na wytwarzaniu wyrobów przemysłu piwowarskiego. Sama Fundacja natomiast nigdy nie prowadziła i nie prowadzi żadnej z działalności, o jakich mowa w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z których to otrzymywane dochody ustawodawca wyklucza od zwolnienia przedmiotowego.

A zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny stwierdzić należy, iż Fundacja spełnia wymagane kryteria do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - cele statutowe tożsame są z celami warunkującymi zwolnienie, dochód przeznaczany i wydatkowany jest na te cele, przedmiotem działalności Fundacji nie jest działalność o charakterze wykluczającym zwolnienie.

W tym stanie rzeczy, środki uzyskane z przedmiotowej darowizny będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4, o ile przeznaczone zostaną i wydatkowane na cele statutowe Fundacji, tj. na cele naukowe i oświatowe.

Jak wskazano wyżej, dla możliwości zastosowania omawianego zwolnienia w odniesieniu do darowizny istotny jest cel, na jaki zostanie przeznaczona, a nie to - od jakiego podmiotu pochodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl