IPPB3-423-681/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3-423-681/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko..... Szpitala......, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania odsetek od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne jako wydatku na cele statutowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania zapłaconych odsetek od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne jako wydatku na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia. W roku 2007 część uzyskanego dochodu Szpital przeznaczył na spłatę odsetek od zaległych należności na rzecz Zakładu X. Odsetki dotyczyły nieuiszczonych w terminach należności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych jako pochodnych wynagrodzeń personelu zarówno medycznego jak i administracyjnego. Spłata odsetek następowała w wykonaniu ugody restrukturyzacyjnej zawartej z X na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zoz (Dz. U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany przez Szpital a przeznaczony na spłatę opisanych w stanie faktycznym odsetek podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dochód przeznaczony na cele statutowe... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Należności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych wpłacane na rzecz Zakładu X zaliczane są do wydatków na cele statutowe w związku z czym podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. W orzecznictwie oraz w doktrynie nie neguje się akcesoryjnej roli odsetek w stosunku do zobowiązania głównego. Pewna samodzielność roszczenia o odsetki z tytułu opóźnienia nie wyłącza ich akcesoryjnego charakteru oraz materialnego związku z roszczeniem głównym (uchwała SN z dnia 17 czerwca 2003 r., III...../2003). Zatem odsetki od należności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych wypłacanych na rzecz Zakładu X należy traktować tak jak składki, od których zostały naliczone tj. jako wydatek na cele statutowe. A zatem dochód przeznaczony na te wydatki jest zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolniony od podatku.

Na tle zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Stosownie do postanowień art. 35b ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie określone w ww. artykule ustawy podatkowej jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie podatnik musi spełniać łącznie następujące warunki:

* jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w powołanym wyżej przepisie,

* środki uzyskane ze zwolnionego dochodu muszą być przeznaczone na cele statutowe tej preferowanej przez ustawodawcę działalności,

* wydatkowanie na cel statutowy musi mieć charakter wydatku bezpośredniego.

Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, realizując działalność z zakresu ochrony zdrowia, ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia pod warunkiem przeznaczenia pozostających w jego dyspozycji, środków finansowych ze zwolnionego dochodu, na realizację działalności statutowej tj. na realizację zadań z zakresu ochrony zdrowia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Szpital cześć osiągniętego z działalności statutowej dochodu wydatkował na zapłatę odsetek od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

W myśl z art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle powyższego, odnosząc się do rozliczenia podatkowego podmiotów korzystających ze zezwolenia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy podkreślić, że podmioty te ponosząc różne wydatki winny je rozpatrywać najpierw pod kątem, czy łączą się one z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów. Następnie w przypadku wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, a więc wpływających na zwiększenie dochodu - czy równowartość tego dochodu może być wolna od podatku, z uwagi na fakt iż wydatki te wiążą się z celami statutowymi.

Wydatki z tytułu odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, w tym także dotyczące składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wpływając na zwiększenie osiągniętego przez podatnika dochodu. Jednocześnie stwierdzić należy, iż wydatki z tytułu odsetek za zwłokę od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne nie są wydatkami na ochronę zdrowia. Wydatki te poniesione zostały co prawda w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, lecz nie na cel statutowy jakim jest ochrona zdrowia. Powyższe powoduje, że dochód stanowiący równowartość tych wydatków podlega opodatkowaniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko przedstawione przez Szpital jakoby odsetki od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne stanowiły wydatek na cele statutowe należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl