IPPB3/423-68/09-4/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-68/09-4/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), uzupełnionym o dokument potwierdzający upoważnienie do reprezentowania Wspólnoty, w dniu 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 20 marca 2009 r. Nr IPPB3/423-68/09-2/EŻ (doręczone dnia 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odsetek od lokowanych środków na rachunku bankowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa posiada wyodrębniony rachunek bankowy do bieżącej obsługi dotyczący wnoszonych zaliczek na bieżące utrzymanie nieruchomości.

Poza wskazanym rachunkiem bieżącym Wspólnota zawarła umowę z bankiem na prowadzenie rachunku tzw. otwarte konto oszczędnościowe dla małych firm na czas nieokreślony, oprocentowane na 3,25% do 3,5%.

Wspólnota wskazuje, że na rachunku tym lokowane są w określonym czasie nadwyżki środków z tytułu zaliczki eksploatacyjnej lub funduszu remontowego. Odsetki jakie Wspólnota osiąga z tegoż tytułu przeznaczone są na cele związane z bieżącą obsługą nieruchomości i naprawami oraz remontami części wspólnych nieruchomości typu: naprawy elewacji, dachu, orynnowania schodów wejściowych do budynku i klatki schodowej, malowania okładzin ściennych na klatkach schodowych itp., które w danym roku okażą się niezbędne do przeprowadzenia.

Wspólnota uważa, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dochód ten należy do gospodarki zasobem mieszkaniowym i skoro wykorzystywany jest na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych - tj. wydatkowany na różnego rodzaju remonty i naprawy - nie powinien być opodatkowany. Taki stan rzeczy ułatwia a wręcz zapewnia sprawne funkcjonowanie i administrowanie nieruchomością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożytki z tytułu odsetek od lokowanych środków na rachunku bankowym, są zwolnione z podatku dochodowego, jako że zaliczone są do grupy związanej z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, czy też są to dochody opodatkowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy nie powinien być odprowadzany. Wspólnota uważa, że przychód z tego tytułu, skoro jest przeznaczony na bieżącą obsługę i zapewnia sprawne funkcjonowanie tej nieruchomości jak i jej administrowania, nie jest należny i nie powinien być naliczany i odprowadzany.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), co wynika z przepisu art. 1 ust. 2.

Dochodem wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych określa, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu, zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie zasób" to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy" określa rzeczy związane z mieszkaniem. Tym samym z interpretacji językowej w sposób jednoznaczny, oczywisty wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne.

Jednak uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest szersze rozumienie pojęcia"zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:

* budynki mieszkalne (w zakresie istniejących w nich pomieszczeń mieszkalnych) wraz z wyposażeniem technicznym oraz pomieszczeniami do nich przynależnymi;

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania budynków mieszkalnych;

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, budowle komunikacyjne oraz

* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami, stanowią zasoby mieszkaniowe.

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty - w tym przypadku zaliczki od członków wspólnoty, właścicieli lokali oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W konsekwencji, oceniając przedstawiony przez Wspólnotę Mieszkaniową stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową dochód z tytułu odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na otwartym koncie oszczędnościowym, na którym lokowane są w określonym czasie nadwyżki środków z tytułu zaliczki eksploatacyjnej lub funduszu remontowego, nie został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Uzyskane z tego tytułu dochody, nawet jeśli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem nie można uznać, iż osiągnięte zostały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Są to dochody z pozostałej działalności Wspólnoty i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ww. ustawy, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bez znaczenia pozostaje okoliczność, że środki znajdujące się na koncie oszczędnościowym pochodzą z wyodrębnionego funduszu remontowego Wspólnoty. Art. 16 ust. 1 pkt 9a stanowi jedynie, że odpis na fundusz remontowy uważa się za koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym należy uznać, iż stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl