IPPB3/423-664/09-5/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-664/09-5/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy do naliczania wpłat z zysku; uzupełnionym w dniu 6 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) na wezwanie organu z dnia 26 października 2009 r. (data doręczenia 2 listopada 2009 r.) o dokument KRS, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki oraz własne stanowisko w sprawie oraz pismem z dnia 11 grudnia 2009 r. o dokładny opis stanu faktycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy do naliczania wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa i w związku z tym podlega przepisom Ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Artykuł 2 przedmiotowej ustawy określa, iż podstawą do ustalenia kwoty należnej wpłaty jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Agencja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i kwoty tego podatku pomniejszają osiągnięty przez spółkę zysk brutto. Jednocześnie Agencja osiąga dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w postaci dywidend. Podatek dochodowy od dochodów z dywidend jest naliczany i odprowadzany do Urzędu Skarbowego przez wypłacającego dywidendę. Agencja otrzymuje dywidendę pomniejszoną o kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego. W księgach Agencji, podatek od dochodów z dywidend ujmowany jest jako element obciążający zysk brutto.

Pismem z dnia 11 grudnia 2009 r., Spółka uzupełniła wniosek, z którego wynika, iż Agencja uzyskuje dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dywidendy), które mogą być zwolnione od podatku dochodowego po spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 4 dochody Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz dochody, które nie spełniają tych warunków i wówczas podlegają obowiązkowi opodatkowania a obowiązek pobrania podatku ciąży na wypłacającym dywidendę.

W przypadkach, kiedy dywidenda podlega opodatkowaniu i podatek jest potrącony przez płatnika - Agencja otrzymuje fizycznie dywidendę w kwocie pomniejszonej o podatek, czyli w kwocie netto, jednak ewidencja w księgach rachunkowych przebiega następująco:

Przychody finansowe - księguje się kwotę brutto dywidendy wynikającą z wiersza 31 informacji CIT-7 otrzymanej od wypłacającego dywidendę; kwota ta jest składnikiem przychodów finansowych wykazywanych w rachunku zysków i strat, ale dla celów podatku dochodowego jest z tych przychodów wyłączana,

Podatek od dywidend - księguje się w należnej wysokości stanowiącej 19% kwoty brutto i wynikającej z wiersza 30 informacji CIT-7 i wykazywany jest w rachunku zysków i strat w pozycji "podatek dochodowy" (jako suma CIT-8 i CIT-7)

W końcowym efekcie powstaje wynik księgowy wynikający z różnicy pomiędzy przychodami i kosztami oraz łącznym podatkiem dochodowym.

Do końca 2007 r. istniała dla podatnika możliwość odliczenia podatku od dywidend od podatku należnego na podstawie art. 23 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Począwszy od 2008 r. nie ma już takiej możliwości, ale dla przedmiotowej sprawy, czyli dla podstawy naliczenia wpłaty od zysku, nie ma to znaczenia, bowiem w księgach rachunkowych nadal funkcjonuje konto "Podatek od dywidend", które pomniejsza wynik osiągnięty przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak prawidłowo ustalić podstawę do naliczenia wpłaty 15% od zysku netto:

* czy jest to zysk brutto minus podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych,

* czy jest to zysk brutto minus podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych oraz minus zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z dywidend.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na mocy art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Zdaniem Spółki w ustaleniu podstawy do naliczenia wpłaty z zysku należy uwzględnić zarówno podatek dochodowy od osób prawnych ustalony na zasadach ogólnych, jak i zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z dywidend, z uwagi na fakt, iż obydwa te podatki mają wpływ na wielkość osiąganego przez spółkę zysku netto.

W dniu 9 listopada 2009 r., Spółka uzupełniła wniosek, dodając iż jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wysokość ww. podatku ustalana jest na podstawie art. 19 przywołanej wyżej ustawy, a roczne rozliczenie dokonywane jest w zeznaniu CIT-8 (aktualnie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1761).

Agencja uzyskuje także dochody z dywidend, których wysokość opodatkowania określona jest w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zasady poboru zryczałtowanego podatku dochodowego przez płatnika dywidendy określone są w art. 26 tejże ustawy. W tym przypadku, Agencja otrzymuje od spółki wypłacającej dywidendę - informację CIT-7 o wysokości pobranego podatku (aktualnie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1761).

W księgach Agencji ujęty jest podatek dochodowy wynikający zarówno z zeznania CIT-8, sporządzanego przez podatnika, jak też podatek dochodowy wg informacji CIT-7, sporządzanej przez płatnika.

W związku z tym, obydwa rodzaje podatków mają wpływ na osiągany przez Agencję zysk netto, stąd zdaniem Spółki, prawidłowe ustalenie podstawy do wyliczenia należnej wpłaty z zysku oraz prezentacja w deklaracji WZS-1R (w przypadku rozliczenia rocznego) powinno przebiegać w poniższy sposób:

wiersz 20, 21 zysk lub strata brutto wg zatwierdzonego sprawozdania finansowego,

wiersz 22 należny podatek dochodowy wg ostatecznego rozliczenia (wynikający zarówno z zeznania CIT-8, jak i z informacji CIT-7),

wiersz 23 zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym (jako różnica wierszy 20 i 22)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl