IPPB3/423-663/10-2/DP - Skutki podatkowe wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej dla wspólnika będącego osobą prawną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-663/10-2/DP Skutki podatkowe wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej dla wspólnika będącego osobą prawną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu wniesienia do spółki osobowej wkładu niepieniężnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu wniesienia do spółki osobowej wkładu niepieniężnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący osobą prawną planuje utworzenie spółki osobowej, która będzie spółką komandytowo-akcyjną (dalej: Spółka Osobowa). Wnioskodawca zamierza wnieść tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej nieruchomość.

Nieruchomość będąca przedmiotem wkładu stanowi własność Wnioskodawcy. Wartość nieruchomości wnoszonej aportem określona dla potrzeb umowy Spółki Osobowej odpowiadać będzie wartości rynkowej w chwili wniesienia wkładu. W księgach Wnioskodawcy przedmiotowa nieruchomość ujmowana jest w cenie nabycia niższej niż obecna wartość rynkowa i przewidywana wartość dla potrzeb umowy Spółki Osobowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do Spółki Osobowej będzie skutkowało powstaniem dla Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki Osobowej przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy

W ocenie Wnioskodawcy, wniesienie przez Wnioskodawcę nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu w rozumieniu u.p.d.o.p. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p., przychodem jest m.in. nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Biorąc pod uwagę brzmienie przywołanego przepisu. należy stwierdzić, że znajduje on zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek kapitałowych oraz spółdzielni. W konsekwencji nie należy go odnosić do aportów wnoszonych do spółek osobowych. Oznacza to, że art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do planowanej transakcji. Tym samym w związku z wkładem niepieniężnym wniesionym do Spółki Osobowej, Wnioskodawca nie uzyska przychodu w rozumieniu u.p.d.o.p.

Koniecznym jest podkreślenie. iż wykładnia rozszerzająca art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. zmierzająca do objęcia opodatkowaniem na zasadzie analogii wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek osobowych stanowiłaby niedopuszczalną w demokratycznym państwie prawa interpretację contra legem przepisu określającego przedmiot opodatkowania.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej o sygn. IPPB3/423-157/10-2/MS wydanej 21 czerwca 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl