IPPB3/423-662/09-2/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-662/09-2/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* momentu rozpoznania przychodów/kosztów uzyskania przychodów w stosunku do otrzymanych/płaconych odsetek w ramach systemu Cash pooling,

* zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy, do odsetek wypłacanych w ramach systemu Cash pooling,

* uznania za przychody/koszty uzyskania przychodów środków przelanych w celu wyrównania ujemnego lub dodatniego salda w ramach usługi Cash pooling,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów, kosztów uzyskania przychodów oraz zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy, do odsetek wypłacanych w ramach systemu Cash pooling.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Spółka") działając w charakterze zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 9, poz. 60 z późn. zm.), niniejszym składa wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: "ustawa o p.d.o.p.").

Wnioskodawca zamierza nabyć usługę cash poolingu (End of Day Zero Balancing Product) oferowaną przez bank prowadzący w Polsce działalność w formie oddziału (dalej jako: "bank"). Usługa świadczona będzie na rzecz grupy podmiotów powiązanych (dalej jako: "Uczestnicy"), w skład której wchodzi Wnioskodawca, posiadających w banku rachunki bankowe, na których występować mogą salda dodatnie stanowiące wierzytelności Uczestników wobec banku albo salda ujemne stanowiące długi Uczestników wobec banku. Celem nabywanej usługi cash poolingu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy kapitałowej, w której skład wchodzi Wnioskodawca poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów uczestniczących w umowie cash poolingu.

Usługa cash poolingu, w której uczestniczyć będzie Wnioskodawca, oparta będzie na następujących założeniach:

1.

Spółka oraz inni Uczestnicy struktury cash poolingu - podmioty krajowe, będą posiadać rachunki bankowe założone w banku w Polsce, tzw. Source Accounts (dalej: "rachunki SA"). Rachunkiem SA może być rachunek bieżący (Current Account, "CA") albo rachunek zbiorczy (Aggregation Account, "AA"), tj. rachunek, do którego są "podpięte" dwa albo większa liczba rachunków bieżących należących do tego samego podmiotu.

2.

W strukturze będzie brał udział także podmiot powiązany ze Spółką - podmiot krajowy posiadający rachunek bankowy założony w banku, na który/z którego będą dokonywane transfery, tzw. Master Account (dalej: "rachunek MA").

3.

Na podstawie Umowy cash poolingu (Zero Balancing Agreement) zawartej pomiędzy bankiem, a właścicielem rachunku MA, a także deklaracji uczestnictwa podpisanych przez Uczestników (Accession Agreement) w tym Wnioskodawcy, Bank będzie dokonywał pod koniec dnia transferów środków pieniężnych pomiędzy poszczególnymi rachunkiem SA, a rachunkiem MA.

4.

Transfery te będą dokonywane w ten sposób, że po ich dokonaniu, salda występujące na rachunkach SA będą równe zero. A zatem, wszelkie nadwyżki środków pieniężnych występujące na poszczególnym rachunku SA będą automatycznie transferowane na rachunek MA, natomiast niedobory występujące na poszczególnym rachunku SA będą automatycznie zasilane z rachunku MA. W przypadku istnienia w strukturze rachunku AA, wszelkie nadwyżki środków pieniężnych występujące na poszczególnym rachunku CA "podpiętym" pod AA będą automatycznie transferowane na ten rachunek AA, natomiast niedobory występujące na poszczególnym rachunku CA będą automatycznie zasilane z rachunku AA. Następnie wszelkie nadwyżki środków pieniężnych występujące na poszczególnym rachunku AA będą automatycznie transferowane na rachunek MA, natomiast niedobory występujące na poszczególnym, rachunku AA będą automatycznie zasilane z rachunku MA.

5.

Jeżeli na rachunku SA wystąpi saldo dodatnie, uczestnikowi przysługiwać będą odsetki. W przeciwnym wypadku, tj., gdy na rachunku SA wystąpi saldo ujemne, uczestnik będzie zobowiązany zapłacić odsetki.

6.

Transfery dokonywane w ramach struktury nie będą miały charakteru zwrotnego.

7.

Bank będzie obsługiwał całą transakcje, w tym dokonywał kalkulacji odsetek, jak również będzie dostarczał uczestnikom raporty dotyczące wysokości odsetek wynikających z uczestnictwa w strukturze. Odsetki będą kalkulowane na bazie dziennej, jednak ich alokacja będzie następować w terminie ustalonym w umowie (np.: w okresie miesięcznym, kwartalnym, rocznym).

8.

Spółka oraz inni Uczestnicy będą płacić Bankowi wynagrodzenie za świadczoną usługę cash poolingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy odsetki płacone/otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w systemie cash poolingu będą stanowiły koszty uzyskania przychodów oraz odpowiednio przychody podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadzie kasowej.

2.

Czy w stosunku do odsetek płaconych przez Wnioskodawcę w sytuacji gdy jego saldo będzie ujemne będą miały zastosowanie ograniczenia w zakresie uznawania odsetek za koszty uzyskania przychodu, wynikające z przepisów o niedostatecznej kapitalizacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 60 i pkt 61 ustawy o p.d.o.p.

3.

Czy środki przelewane na koniec każdego dnia roboczego w ramach usługi cash poolingu, dokonywane w celu wyrównania ujemnego lub dodatniego salda na rachunku Wnioskodawcy (oraz innych Uczestników) do zera, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychody podatkowe/koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy.

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również udzielonych pożyczek (kredytów). Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o p.d.o.p., do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się naliczonych, lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Powołane przepisy wskazują że odsetki nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu lub, odpowiednio, kosztów uzyskania przychodów, o ile nie są one faktycznie otrzymane lub zapłacone. Tym samym, odsetki, które zostały faktycznie otrzymane lub zapłacone należy zaklasyfikować do przychodów lub kosztów podatkowych na zasadzie kasowej (z wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się art. 16g ust. 3 i ust. 4 ustawy o p.d.o.p., gdy odsetki stanowią element wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w związku z uczestnictwem w systemie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy, Wnioskodawca będzie okresowo obciążany odsetkami w przypadku posiadania sald ujemnych, lub też będzie otrzymywać stosowne odsetki w zamian za posiadanie sald dodatnich.

W świetle powołanych wyżej przepisów, a także ogólnej zasady, zgodnie z którą do kosztów podatkowych zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła, w ocenie Wnioskodawcy, odsetki, którymi będzie obciążany, będą stanowiły dla niego koszty uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego w momencie obciążenia jego rachunku. Jednocześnie, otrzymywane odsetki będą stanowiły przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym w momencie uznania jego rachunku.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy do umowy o świadczenie usług cash poolingu nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące niedostatecznej kapitalizacji (art. 16 ust. 1 pkt 60 i pkt 61 ustawy o p.d.o.p.). Powyższe wynika z faktu, że podstawą dokonywanych transferów w ramach struktury nie będą pożyczki, zdefiniowane w art. 16 ust. 7b ustawy o p.d.o.p., lecz kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową.

Ad. 3

Według Wnioskodawcy transfery dokonywane przez bank w celu zarządzania płynnością finansową nie stanowią dla Spółki przychodów/kosztów podatkowych. Otóż dokonywane transfery nie mają charakteru samodzielnych transakcji, lecz są realizowane w celu wykonania usługi świadczonej przez bank (zbilansowaniu sald na rachunkach). Należy więc uznać, że dokonywane transfery nie mają celu samego w sobie, ale służą jedynie obsłudze transakcji i prawidłowego wykonania usługi zarządzania płynnością świadczoną przez bank. Przede wszystkim należy wskazać, że transfery te nie mają charakteru definitywnego przysporzenia (w przypadku wyrównania salda ujemnego) jak również nie są definitywnym kosztem (w przypadku przelania nadwyżki środków pieniężnych). Natomiast zgodnie z zasadami prawa podatkowego tylko definitywne przysporzenie po stronie podatnika lub też definitywny koszt (np. w postaci otrzymanych lub zapłaconych odsetek) może stanowić przychód/koszt podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl