IPPB3/423-644/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-644/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych ze zmianą kraju siedziby Spółki (pytanie oznaczone numerem 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych ze zmianą kraju siedziby Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

M. AG S.A. Główny Oddział w Polsce (dalej: "Oddział") jest oddziałem M... AG, spółki prawa szwajcarskiego (dalej: "Spółka", "Centrala"), która zamierza przenieść swoją siedzibę ze Szwajcarii do Francji. Kraj siedziby Spółki ulegnie więc zmianie ze Szwajcarii na Francję, a jednocześnie nie nastąpią żadne zmiany dotyczące polskiego Oddziału. Celem opisanej restrukturyzacji jest uproszczenie struktury grupy, wykorzystanie efektu synergii wewnątrz grupy, a przede wszystkim skorzystanie z korzyści wynikających z zasady swobodnego przepływu usług i kapitału w państwach Wspólnoty, gdyż zgodnie z regułą, passport rule instytucja ubezpieczeniowa, która uzyskała zgodę na świadczenie usług w swoim kraju macierzystym może co do zasady przy spełnieniu pewnych warunków działać także na terenie innych krajów Unii Europejskiej zarówno w formie operacji transgranicznych, jak i za pośrednictwem oddziału. Centrala posiada opinię prawną specjalistów w zakresie przepisów prawa szwajcarskiego jaki francuskiego, zgodnie z którą:

- zmiana kraju siedziby Spółki jest możliwa,

- Spółka pozostanie tą samą osobą prawną z pełną zdolnością prawną i do czynności prawnych we Francji pomimo wyrejestrowania jej w Szwajcarii, nie dojdzie do likwidacji Spółki w Szwajcarii

- wierzytelności i zobowiązania Spółki (ze Szwajcarii) pozostaną tymi samymi prawami i zobowiązaniami bez konieczności jakiegokolwiek ich transferu po rejestracji we Francji.

Należy wskazać, iż przedmiot działalności Spółki oraz Oddziału nie ulegnie zmianie. Dodatkowo powyższa zmiana siedziby Spółki nie wpłynie na aktywa i pasywa Oddziału w Polsce.

Należy wskazać, iż przedmiot działalności Spółki oraz Oddziału nie ulegnie zmianie.

Dodatkowo powyższa zmiana siedziby Spółki nie wpłynie na aktywa i pasywa Oddziału w Polsce.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytania:

1.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy CIT po stronie Oddziału.

2.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy VAT po stronie Oddziału.

3.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy p.c.c. po stronie Oddziału.

4.

Czy pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, które otrzymał Oddział przed przeniesieniem siedziby Spółki będą nadal wiążące dla Oddziału.

Przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pyt. nr 1); w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne interpretacje.

Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem Oddziału opisana powyżej zmiana miejsca siedziby Spółki, macierzystej, nie będzie skutkować konsekwencjami podatkowymi w podatku dochodowym od osób prawnych, a działalność Oddziału jest w pełni kontynuowana na gruncie tej ustawy.

Kwestia działalności oddziałów nie została precyzyjnie uregulowana w przepisach prawa polskiego. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) regulująca kwestie funkcjonowania oddziałów przedsiębiorców zagranicznych w Polsce, wskazuje, że oddział nie może kontynuować działalności w Polsce w przypadku likwidacji jego centrali. Jak jednakże wskazano w stanie faktycznym, zmiana kraju siedziby Spółki macierzystej (Centrali) nie skutkuje jej likwidacją. Ponadto, zdaniem Oddziału, przedstawiona w stanie faktycznym restrukturyzacja nie skutkuje koniecznością wcześniejszego zakończenia roku podatkowego Oddziału, jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym jedynie zamknięcie ksiąg rachunkowych skutkuje powstaniem obowiązku zakończenia roku podatkowego.

Zostało to również potwierdzone m.in. w postanowieniu Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 14 lutego 2006 r. (sygn. 1472/ROP1/423-361-49/05/AJ).

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), księgi rachunkowe zamyka się m.in. na dzień kończący rok obrotowy, na dzień zakończenia działalności jednostki, na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej czy też na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości.

Należy podkreślić, iż żadna z tych sytuacji nie będzie miała miejsca ze względu na fakt, iż Centrala pozostaje tą samą osobą prawną kontynuując działalność na podstawie prawa francuskiego. W związku z tym także działalność Oddziału, jako odrębnej części tej Spółki jest kontynuowana na podstawie prawa polskiego. Dlatego też, zmiana kraju siedziby Centrali nie będzie skutkowała powstaniem obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych Oddziału i wcześniejszego zakończenia roku podatkowego.

Jednocześnie, w ocenie Oddziału z uwagi na fakt że nie zachodzą przesłanki, które miały by przemawiać za koniecznością zamknięcia ksiąg rachunkowych zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o rachunkowości a działalność gospodarcza jest w pełni jest kontynuowana Oddział zachowuje prawo do rozliczenia strat poniesionych w ubiegłych latach na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jedyną konsekwencją w zakresie podatku dochodowego będzie zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Oddziału w przedstawionym stanie faktycznym z uwagi na zmianę siedziby Centrali w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy Spółką (Oddziałem czy samą Centrala) a podmiotami mającymi siedzibę w Polsce znajdzie zastosowanie umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5), a nie jak do tej pory umowa ze Szwajcarią. Jednakże, w ocenie Oddziału, zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie wywoła, na moment zmiany siedziby Centrali konsekwencji podatkowych. Jak wskazaliśmy powyżej zmiana siedziby nie wywołuje skutków w podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym skutki te nie powstają również na gruncie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl