IPPB3/423-620/11-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-620/11-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego na zasadach określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z zakresu zastosowania zwolnienia podatkowego na zasadach określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

K. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub K.) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Od 2005 r. K. na moment złożenia wniosku jest jedynym akcjonariuszem Spółki S. S.A. (dalej: S. lub Spółka) - będącej także podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Obydwie Spółki od momentu ich zawiązania posiadają siedzibę na terytorium Polski.

W najbliższej przyszłości planowane jest przekształcenie S. w spółkę osobową (najprawdopodobniej w spółkę komandytową). W celu umożliwienia przekształcenia, akcjonariuszem S., oprócz K., zostanie jeszcze jedna spółka kapitałowa z siedzibą w Polsce (w części mniejszej niż 10% kapitału zakładowego wnioskodawcy).

Na moment przekształcenia S. będzie posiadała zakumulowane na kapitale zapasowym zyski z lat ubiegłych oraz zysk bieżący (wypracowany w roku przekształcenia). Zyski te nie zostaną podzielone między wspólników do dnia przekształcenia.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.) w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, niepodzielone zyski spółki przekształcanej w spółkę osobową (zarówno zyski z lat ubiegłych, jak i zysk bieżący), będą podlegać u wnioskodawcy zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, chociaż w sytuacji przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową niepodzielone zyski (zarówno te zrealizowane w latach ubiegłych, jak i w bieżącym roku podatkowym) zasadniczo podlegają opodatkowaniu w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8, to jednak w opisanej sytuacji zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p. wskazuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych (...) jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także (...) wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia". Oznacza to, że przekształcenie spółki kapitałowej posiadającej niepodzielone zyski w spółkę osobową jest zdarzeniem opodatkowanym dla wspólników przekształcanej spółki. Dochód z tytułu takiego przekształcenia jest kwalifikowany jako dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p. nie definiuje pojęcia "niepodzielone zyski". Przyjmuje się, że dotyczy ono zarówno zysków bieżących, jak i zysków z lat ubiegłych, które nie zostały podzielone między wspólników przekształcanej spółki kapitałowej.

Zasady ustalania wysokości podatku od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określa przepis art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p. Zyski te opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Z kolei w art. 22 ust. 4 oraz 4a ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku tych dochodów (przychodów) przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do europejskiego obszaru gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

Spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale Spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

Spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz (...) spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat ".

Analiza przepisów art. 10 ust. 1 oraz art. 22 u.p.d.o.p. prowadzi do wniosku, iż przychód w postaci niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe może podlegać zwolnieniu z podatku jako jedna z kategorii przychodów z udziału w zyskach osób prawnych - pod warunkiem spełnienia przesłanek zastosowania tego zwolnienia.

Przenosząc powyższe na analizowane zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że zarówno Spółka (S.), która będzie podlegać przekształceniu w spółkę osobową, jak i K. posiadają siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. K. w okresie ostatnich 2 lat była większościowym akcjonariuszem S. - warunek bezpośredniego posiadania co najmniej 10% udziałów w spółce wypłacającej przychody jest zatem spełniony (K. jest większościowym akcjonariuszem S. od 2005 r.). Jednocześnie K. podlega opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów w Rzeczypospolitej Polskiej i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, co wnioskodawca potwierdzi na moment przekształcenia w formie oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1f u.p.d.o.p.

Konkludując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wartość niepodzielonych zysków w S. na moment jej przekształcenia w spółkę osobową w części przypadającej na K. będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania określonemu w art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych sprawach przez organy podatkowe (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2010 r., IPPB3/423-216/10-2/JG oraz interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2010 r., IPPB3/423-991/09-2/JG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl