IPPB3/423-611/10-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-611/10-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia wydatków związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty akcji spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty akcji spółki w dacie ich poniesienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. (dalej "Spółka") jest jednym z największych w Polsce producentów wyrobów higienicznych i kosmetycznych. Większościowym udziałowcem Spółki jest C. (dalej "C.") - spółka prawa irlandzkiego. W dniu 26 lutego 2010 r. została podjęta uchwała Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki o przeprowadzeniu publicznej ofert w celu proponowania publicznego nabycia akcji serii A w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej "ustawa o ofercie publicznej"). Spółka zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (dalej "GPW") 23 lipca 2010 r. W ramach oferty nie były emitowane nowe akcje Spółki, nie nastąpiło podwyższenie kapitału akcyjnego Spółki.

Celem sprzedaży akcji i wprowadzenia Spółki na giełdę było umocnienie wizerunku Spółki oraz podniesienie jej wiarygodności w oczach inwestorów, jak również zbudowanie stabilnego i zarazem rozproszonego akcjonariatu. Ponadto, obecność Spółki na giełdzie umożliwi Spółce łatwiejsze pozyskanie kapitałów.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o ofercie publicznej, Spółka, jako emitent była zobowiązana sporządzić prospekt emisyjny, który następnie podlega zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Przygotowanie prospektu emisyjnego pociąga za sobą obowiązek sporządzenia szeregu analiz finansowych, prawnych oraz rynkowych. Generalnie, poza kosztami przygotowania prospektu emisyjnego, Spółka poniosła w 2009 oraz 2010 r. szereg wydatków związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej emisji akcji, takich jak: koszty wynagrodzenia audytora, doradców prawnych, koszty wynagrodzenia podmiotu oferującego akcje, koszty związane z rejestracją akcji w depozycie papierów wartościowych oraz ich dopuszczeniem do obrotu na GPW oraz koszty promocji oferty publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego opisane wyżej wydatki, związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty akcji Spółki, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu potrącalne w dacie ich poniesienia.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki, wydatki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty akcji Spółki na GPW, stanowią dla Spółki koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami Spółki. które są potrącalne w dacie ich poniesienia

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów lub ich zachowanie lub ich zabezpieczenie, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, iż każdy racjonalny wydatek, który jest bezpośrednio lub pośrednio związany z przychodem podatnika i ma lub może mieć wpływ na uzyskanie przychodów podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki, poniesienie przez nią kosztów związanych przeprowadzeniem publicznej oferty akcji Spółki, było uzasadnione z gospodarczego punktu widzenia. Dzięki przeprowadzeniu oferty, Spółka uzyskała lepszą rozpoznawalność na rynku, a także podwyższyła swą wiarygodność i zaufanie wśród klientów i kontrahentów. Wyższy poziom zaufania i stabilności działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę spowoduje, iż klienci i kontrahenci będą chętniej z nią współpracowali, co znajdzie swe przełożenie w dochodach osiąganych przez Spółkę. W szczególności status podmiotu giełdowego, będzie miał znaczenie przy współpracy z klientami i kontrahentami zagranicznymi, ceniącymi stabilność i prestiż, jaki daje obecność Spółki na GPW.

Zdaniem Spółki przygotowanie prospektu emisyjnego, jego promocja i pojawienie się akcji Spółki na GPW, będzie miał dla Spółki także pozytywny efekt reklamowy. Dzięki temu jej produkty będą lepiej rozpoznawalne i kojarzone przez potencjalnych klientów.

Jednocześnie Spółka pragnie zaznaczyć, że oferta publiczna nie spowodowała podwyższenia kapitału akcyjnego w Spółce, kapitał akcyjny przed i po emisji pozostał bez zmian.

Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki związane z przygotowaniem publicznej oferty akcji Spółki należy uznać za koszty uzyskania przychodu Spółki.

Moment zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu został określony w art. 15 ust. 4 - 4 h ustawy o CIT.

Przepisy te, uzależniają moment zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów od jego klasyfikacji do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami (tzw. kosztów bezpośrednich) lub kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (tzw. kosztów pośrednich). Ustawa o CIT nie zawiera jednak definicji kosztów bezpośrednich lub pośrednich. Powszechnie w doktrynie przyjmuje się, że przez "koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu, kosztami zaś innymi niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są wszelkie inne koszty, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się ich bezpośredniości w relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę." (Indywidualna interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 17 maja 2010 znak: IPPB5/423-96/10-3/DG).

Należy uznać, że wydatki związane z przygotowaniem publicznej oferty akcji Spółki nie są związane bezpośrednio z osiąganiem określonego przychodu przez Spółkę, trudno bowiem przypisać im konkretnego źródła przychodów. Dotyczą one natomiast całokształtu działalności Spółki w tym szczególności związanej z budowaniem jej wiarygodności, zaufania klientów, stabilnej pozycji na rynku, a także pośrednio reklamy jej produktów. Wydatki te należy więc uznać za koszty pośrednio związane z przychodem osiąganym przez Spółkę.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Mając na uwadze fakt, iż wydatki związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty akcji Spółki nie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, powinny one zostać potrącone w dacie poniesienia.

Reasumując, należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym wydatki poniesione przez Spółkę, związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem publicznej oferty akcji Spółki na GPW, stanowią dla Spółki koszty pośrednie, które są potrącane w dacie ich poniesienia.

Podobne stanowisko w sprawie zajął na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia (...)IPPB3/423-181/10-2/MC, sygn. IPPB3/423-181/10-2/MC, potwierdzając w całości stanowisko podatnika, zgodnie z którym "P. może zaliczyć koszty poniesione w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem IPO do kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, potrącanych w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury VAT lub innego dokumentu księgowego w przypadku braku faktury VAT"

Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało przez organy podatkowe miedzy innymi w następujących interpretacjach prawa podatkowego:

* interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-705/08-2/MŚ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że "wydatki związane z upublicznieniem akcji, bez podwyższenia kapitału zakładowego będą stanowić koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia."

* interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-393/07/SD) w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że "wydatki związane z upublicznieniem akcji serii A1, B i C. bez podwyższenia kapitału zakładowego będą stanowić koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl