IPPB3/423-609/10-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-609/10-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 6 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynagrodzenie wypłacane członkom Rad Osiedla - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynagrodzenie wypłacane członkom Rad Osiedli za udział w posiedzeniach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie 61 ust. 1 pkt 4 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej organami Spółdzielni są Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza, Zarząd i Rady Osiedli. Rady Osiedli działają na osiedlach i składają się z 21 członków będących wyłącznie osobami fizycznymi, wybranych spośród członków Spółdzielni, którzy posiadają prawo do lokalu położonego na terenie danego Osiedla.

Na podstawie § 89 ust. 1 Statutu do zakresu działania poszczególnych Rad Osiedli należy:

1.

współdziałanie z Zarządem i Radą Nadzorczą przy uchwalaniu planów gospodarczych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi i lokalami użytkowymi oraz przy uchwalaniu programów działalności społecznej i oświatowo-kulturalnej,

2.

uchwalanie planów gospodarczych i finansowych Osiedla z uwzględnieniem wskaźników i limitów ustalonych przez Radę Nadzorczą

3.

zatwierdzanie struktury organizacyjnej Osiedla,

4.

sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością Administracji Osiedla oraz opiniowanie i wnioskowanie zmian na kierowniczych stanowiskach administracji Osiedla,

5.

zatwierdzanie opracowanych przez Administrację Osiedla okresowych planów remontów,

6.

koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad działalnością placówek społecznych i oświatowo-kulturalnych na terenie Osiedla, współdziałanie przy organizowaniu imprez, konkursów, festynów itp.,

7.

podejmowanie działań zmierzających do przestrzegania przez mieszkańców obowiązków wynikających z regulaminu porządku domowego oraz do dbałości o utrzymanie porządku i czystości w budynkach i ich otoczeniu,

8.

przedstawianie i opiniowanie wniosków dotyczących budowy, sposobu używania lub zmiany przeznaczenia na terenie Osiedla punktów handlowych usługowych i innych urządzeń służących mieszkańcom Osiedla

9.

krzewienie kultury współżycia społecznego oraz propagowanie poszanowania mienia spółdzielczego,

10.

podejmowanie działań zmierzających do polubownego rozstrzygania sporów powstających w związku z zamieszkiwaniem w Osiedlu lub prowadzeniem na jego terenie działalności gospodarczej,

11.

współdziałanie z Radą Nadzorczą Zarządem oraz organami samorządu terytorialnego i terenowymi organami administracji rządowej w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, realizacji zadań gospodarczych, usługowych, handlowych, socjalnych i kulturalnych w Osiedlu oraz zadań o charakterze ogólnomiejskim,

12.

podejmowanie uchwał w sprawie wysokości stawek opłat eksploatacyjnych - na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą w zakresie dopuszczonym przepisami prawa,

13.

opiniowanie wniosków dotyczących przeznaczenia lokali na cele własne Spółdzielni, przydziału lokali użytkowych oraz tworzenia obiektów gospodarczych i socjalnych,

14.

rozpatrywanie i opiniowane wniosków zgłaszanych przez członkowi skarg na działalność Administracji Osiedla

Rada Osiedla wybiera ze swego grona Prezydium Rady, w skład którego wchodzą: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, Sekretarz i Przewodniczący stałych komisji Rady. Zadaniem Prezydium jest organizowanie pracy Rady. Rada może powoływać ze swojego składu komisje stałe lub czasowe. Członkowie Rad Osiedla, na podstawie § 61 ust. 4 Statutu otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu, bez względu na ilość posiedzeń. Wysokość tego wynagrodzenia dla członka Rady Osiedla wynosi 2/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę o którym mowa w Ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy otrzymywane przez członków Rad Osiedla wynagrodzenie za udział w posiedzeniach są dla Spółdzielni Mieszkaniowej kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane członkom Rad Osiedla nie są dla Spółdzielni Mieszkaniowej kosztem uzyskania przychodu.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji. Ustawodawca tym samym podkreślił, że kosztem uzyskania przychodów dla tych podmiotów są wyłącznie wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.

Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848) organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich.

Artykuł 35 § 3 wskazuje ponadto, iż statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w art. 35 § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim przypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania tych członków.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoja funkcję społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może by większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Chcąc ustalić, czy w przypadku wynagrodzeń wypłacanych członkom Rad Osiedli za udział w posiedzeniach zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych decydujące znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie, czy Rada Osiedla jest organem stanowiącym Spółdzielni.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy odwołuje się bowiem także do organów stanowiących osób prawnych. Ustawodawca używając takiego sformułowania miał na uwadze podział organów osoby prawnej na organy stanowiące oraz organy wykonawcze. Do organów stanowiących Spółdzielni, co do zasady, zalicza się walne zgromadzenie lub zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą. Zgodnie z art. 36 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. Art. 44 ww. ustawy wskazuje z kolei, iż rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni. Cechą charakterystyczną organów stanowiących Spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla Spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzenia sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz Spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego. Organem wykonawczym Spółdzielni jest Zarząd. Zgodnie z art. 48 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze Zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Analizując zakres działania Rady Osiedla, określony w przytoczonym we wniosku § 89 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej, można stwierdzić, iż jest to organ stanowiący (takiej oceny dokonał też sam wnioskodawca, wskazując, że wyłączenie z kosztów następuje na mocy art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy). Z zakresu działania Rady Osiedla wynika np., iż uchwała plany gospodarcze i finansowe Osiedla i wysokość stawek eksploatacyjnych, zatwierdza struktury organizacyjne Osiedla i opracowywane przez Administrację Osiedla okresowe plany remontów.

W związku z powyższym do wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Osiedla ma zastosowanie przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże, zgodnie z jego brzmieniem, kosztami podatkowymi są wynagrodzenia osób wchodzących w skład organów stanowiących z tytułu pełnionych przez nie funkcji. Wynagrodzenia wypłacane za udział w posiedzeniach Rad Osiedla mają bezsprzecznie charakter wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji przez członków Rad Osiedla. Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że wynagrodzenia wypłacane członkom Rady Osiedla nie będą dla Spółdzielni kosztem uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl