IPPB3/423-595/10-4/MC - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów spółdzielni z odsetek od środków na rachunkach bankowych, depozytów automatycznych i lokat terminowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-595/10-4/MC Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów spółdzielni z odsetek od środków na rachunkach bankowych, depozytów automatycznych i lokat terminowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu 19 października 2010 r.) w związku z wezwaniem z dnia 4 października 2010 r. nr IPPB3/423-595/10-2/MC do uzupełnienia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu:

* odsetek od środków na rachunku bankowym - jest prawidłowe,

* odsetek od depozytów automatycznych - jest nieprawidłowe,

* odsetek od lokat terminowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia prowadząc gospodarkę zasobami mieszkaniowymi gromadzi środki finansowe na rachunku bankowym (bieżącym). Źródłem środków lokowanych na bieżącym rachunku bankowym Spółdzielni w przeważającej części są wpływy od lokali mieszkalnych z tytułu czynszu i odsetek ustawowych za zwłokę w opłatach, które pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ponadto Spółdzielnia otrzymuje środki finansowe na rachunek bieżący z tytułu najmu lokali użytkowych i dzierżawy terenów oraz pozostałe wpływy z tytułu wyceny lokali specyfikacji przetargowych i in. Część środków finansowych pochodzących z ww. źródeł, zgromadzonych na rachunku bieżącym umieszcza się na lokatach terminowych, prowadzonych w ramach tego rachunku.

Pozostałe środki pozostające na rachunku bieżącym na koniec każdego dnia są lokowane na tzw. depozyty automatyczne (nocne), które zwalniane są na początek dnia następnego. Tzw. depozyty automatyczne (nocne) inaczej zwane ekspresowymi mają charakter rachunku bieżącego i tworzone są w ramach tego rachunku.

Wolne środki lokowane są okresowo na lokatach terminowych. Od ww. czynności Spółdzielnia uzyskuje odsetki. Takie gospodarowanie finansami stanowi składnik prowadzonej gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ma na celu usunięcie skutków inflacji co jest wyrazem racjonalnie prowadzonej gospodarki. Od otrzymanych odsetek Spółdzielnia odprowadza 19% podatek dochodowy od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy odsetki uzyskane od środków na rachunku bankowym, depozytów automatycznych i lokat terminowych są zwolnione z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy odsetki uzyskiwane od środków na rachunku bankowym, depozytów automatycznych i lokat terminowych są zwolnione z CIT. Działalnością statutową Spółdzielni jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jednym z elementów gospodarki zasobami mieszkaniowymi jest gospodarka finansowa. Jej efektem są uzyskiwane odsetki

Racjonalne gospodarowanie środkami finansowym i lokowanie ich na codziennych depozytach automatycznych oraz na lokatach terminowych i w konsekwencji uzyskiwanie odsetek pozwała uniknąć chociaż częściowo skutków inflacji. Naturalne jest bowiem, że środki niewydatkowane w danym momencie na działalność podstawową powinny być jak najkorzystniej ulokowane. Dochody z efektywnego zarządzania finansami pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczone są na utrzymywanie tych zasobów. Jako takie są zwolnione z CIT. Stanowisko takie podziela WSA we Wrocławiu I SA/Wr 497/10 w orzeczeniu z dnia 15 lipca 2010 r.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1.

budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, 2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

2.

budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

3.

udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

4.

budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści ww. przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie. Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do takich rodzajów dochodów należy zaliczyć również opłaty, czynsze oraz odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia uzyskała dochody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Spółdzielni tj. rachunku bieżącym, depozytach automatycznych i lokatach terminowych. Dochody uzyskane z tytułu odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym Spółdzielni (z tytułu wpłat czynszu i odsetek za zwlokę w opłatach za lokale mieszkalne) stanowią dochód osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w części w jakiej przeznaczony jest na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Natomiast dochody uzyskane z depozytów automatycznych (nocnych), które należy traktować jako lokatę w ramach rachunku bieżącego, w przypadku której bank lokuje pieniądze gromadzone na koncie klienta dosłownie na noc i nalicza wyższe odsetki od tej kwoty, i pozostałych lokat terminowych, nawet jeśli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy, bowiem nie można uznać, iż osiągnięte zostały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychody te nie mogą być uznane za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bo ich źródłem nie są zasoby mieszkaniowe ale kapitał zdeponowany na terminowych lokatach bankowych. Stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż powoływany przez Wnioskodawcę wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 15 lipca 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 497/10) zapadł w indywidualnej sprawie i jest wiążący wyłącznie dla stron, których dotyczy. Co do zasady wyroki sądów administracyjnych nie stanowią źródła obowiązującego prawa i nie mogą znaleźć bezpośredniego zastosowania w odniesieniu do indywidualnych spraw innych podatników. Zaznaczyć trzeba, że powołany wyrok jest nieprawomocny, istnieją zaś prawomocne orzeczenia sądowe odnoszące się do analogicznych stanów faktycznych, potwierdzające stanowisko organu podatkowego zawarte w niniejszej interpretacji, por. wyrok WSA z dnia 13 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Op 366/07, wyrok WSA z dnia 17 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 581/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w zakresie dochodu z odsetek na rachunku bieżącym i nieprawidłowe w zakresie dochodu z depozytu automatycznego i lokat terminowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, który należy wpłacić w terminie 7 dni od złożenia wniosku. Wnioskodawca dokonał w płaty w wysokości 75 zł, zatem różnica w wysokości 35 zł zostanie zwrócona na właściwy rachunek bankowy zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl