IPPB3/423-587/12-2/AG - Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-587/12-2/AG Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. W zdarzeniu przyszłym objętym niniejszym wnioskiem, udziałowcami Spółki, posiadającymi bezpośrednio 100% udziałów w Spółce, będą osoby fizyczne, posiadające miejsce zamieszkania w Polsce i podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski ("Udziałowcy").

Spółka otrzyma, w drodze aportu dokonanego przez Udziałowców, udziały w innej spółce kapitałowej (dalej: "Sp. z o.o.") będącej polskim rezydentem podatkowym. Planuje się, że w wyniku aportu całość udziałów w Sp. z o.o. zostanie wniesiona na kapitał zakładowy Spółki.

W związku z dokonaniem aportu, Spółka uzyska 100% praw głosu w Sp. z o.o. Rozważana transakcja stanowić będzie zatem transakcję "wymiany udziałów", o której mowa w art. 24 ust. 8a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm., dalej: "Ustawa PIT")/ art. 12 ust. 4d Ustawy CIT.

W przyszłości Spółka może podjąć decyzję o odpłatnym zbyciu udziałów w Sp. z o.o. Wątpliwości Spółki dotyczą sposobu ustalenia dochodu z tytułu takiego zbycia.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytanie:

Czy w przypadku przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego odpłatnego zbycia przez Spółkę udziałów w Sp. z o.o. Spółka powinna rozpoznać dochód do opodatkowania jako różnicę otrzymanego wynagrodzenia (ceny) odpowiadającego wartości rynkowej zbywanych udziałów ponad koszty uzyskania przychodów, ustalone w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Spółki wydanych Udziałowcom w zamian za aport udziałów Sp. z o.o.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wedle Spółki w przypadku przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego odpłatnego zbycia przez Spółkę udziałów w Sp. z o.o., Spółka powinna rozpoznać dochód do opodatkowania jako różnicę otrzymanego wynagrodzenia (ceny) odpowiadającego wartości rynkowej zbywanych udziałów ponad koszty uzyskania przychodów, ustalone w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Spółki wydanych Udziałowcom w zamian za aport udziałów Sp. z o.o.

Wedle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej: Ustawy CIT), dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania.

Przychodem będzie w analizowanej sytuacji otrzymane przez Spółkę wynagrodzenie (cena), które będzie odpowiadało wartości rynkowej zbywanych udziałów (tekst jedn.: zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy CIT).

Z kolei w kwestii kosztów uzyskania przychodów, wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy CIT wskazuje, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów/akcji; wydatki te jednak - w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów (akcji) wydanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki której udziały są nabywane, powiększonej o zapłatę w gotówce, o której mowa w art. 12 ust. 4d - są kosztami uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji).

Spółka pragnie podkreślić, że (jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego) planowane nabycie przez nią udziałów w Sp. z o.o. dokonane zostanie w ramach transakcji, o której mowa w art. 24 ust. 8a Ustawy PIT/ art. 12 ust. 4d Ustawy CIT. Zestawienie powyższych regulacji z opisanym zdarzeniem przyszłym prowadzi do wniosku, że w momencie odpłatnego zbycia przez Spółkę udziałów w Sp. z o.o., koszt uzyskania przychodów Spółki zostanie ustalony w wysokości wartości nominalnej udziałów Spółki wydanych Udziałowcom - osobom fizycznym - w zamian za otrzymane w ramach wymiany udziały w Sp. z o.o.

Niezależnie od literalnej wykładni powyższych przepisów, na takie ich rozumienie wskazuje również wykładnia autentyczna przepisu art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy CIT. Przedmiotowy przepis wprowadzony został ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) i wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. W odniesieniu do przedmiotowego przepisu, w treści założeń Ministerstwa Finansów z dnia 19 maja 20120 r. do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zatem wprowadzić przepis określający wysokość kosztów uzyskania przychodu u spółki nabywającej udziały (akcje), w drodze wymiany udziałów, na poziomie wartości nominalnej wydanych przez nią udziałów (akcji) skorygowanej o wartość ewentualnej zapłaty w gotówce. Koszty te będą uwzględniane przy obliczaniu podstawy opodatkowania dopiero w przypadku odpłatnego zbycia nabytych za nie udziałów (akcji). Dokonując zmiany redakcji przepisów należy uwzględnić terminologię, która zostanie wprowadzona w zakresie definicji wymiany udziałów."

Zdaniem Spółki, zarówno wykładnia literalna jak i autentyczna art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy CIT prowadzą do wniosku, że w przypadku odpłatnego zbycia udziałów w Sp. z o.o. nabytych przez Spółkę w ramach transakcji "wymiany udziałów", Spółka będzie uprawniona do rozpoznania kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziałów w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Spółki wydanych Udziałowcom - osobom fizycznym - w zamian za aport w postaci udziałów w Sp. z o.o.

Spółka podkreśla, że przedstawione powyżej stanowisko zostało potwierdzone w pismach organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 kwietnia 2011 r. znak: IBPBI/2/423-122/11/SD oraz z dnia 9 czerwca 2011 r. znak: IBPBI/2/423-324/11/SD).

Wedle Spółki, w przypadku przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego odpłatnego zbycia przez Spółkę udziałów w Sp. z o.o. Spółka powinna rozpoznać dochód do opodatkowania jako różnicę otrzymanego wynagrodzenia (ceny) odpowiadającego wartości rynkowej zbywanych udziałów ponad koszty uzyskania przychodów, ustalone w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów Spółki wydanych Udziałowcom w zamian za aport udziałów Sp. z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl