IPPB3/423-587/10-6/MC - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej uzyskiwanych z tytułu rekompensaty od gminy, z lokaty terminowej oraz z reklamy apteki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-587/10-6/MC Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej uzyskiwanych z tytułu rekompensaty od gminy, z lokaty terminowej oraz z reklamy apteki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 września 2010 r. nr IPPB3/423-587/10-2/MC i pismem nadanym w dniu 23 listopada 2010 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 listopada 2010 r. nr IPPB3/423-613/10-5/MC o uzupełnienie własnego stanowiska w sprawie, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu:

* rekompensaty za "uciążliwości" wnoszonej przez Gminę - nieprawidłowe,

* odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach lokat terminowych - nieprawidłowe,

* reklamy apteki - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa posiada w swoich zasobach 22 mieszkania i 3 lokale użytkowe. Mieszkania te są własnością właścicieli jako osób fizycznych. Natomiast lokale użytkowe należą do Gminy. Powierzchnia mieszkań wynosi 907,24 m#178; tj. 78,987% udziałów w nieruchomości a lokale użytkowe gminy 237,97m#178; tj. 21,013%udziałów w nieruchomości. Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje przychody z zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali, które stanowią jedyny przychód wspólnoty, który wyłącznie jest przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i lokali użytkowych. Fundusz remontowy do roku 2000 r. wynosił 0,40 zł/m#178;, od kwietnia 2001 r. wynosi 0,60 zł/m#178;. Ogółem przychody na fundusz remontowy wynoszą miesięcznie 687,12 zł W tym lokale mieszkalne 544,3 zł a gminne lokale użytkowe 142,78 zł.

W formie rekompensaty na podstawie uchwały wspólnoty gmina wpłaca na konto wspólnoty za uciążliwości 594,92 zł z czego 355 zł przeznaczone jest na utrzymanie zarządu wspólnoty i od kwoty 355 zł zarząd jako osoba fizyczna odprowadza 18% podatku dochodowego. Jednocześnie cała Wspólnota od 2007 r. została obciążona podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. A zatem kwota z uciążliwości opodatkowana jest trzykrotnie wliczając gminę jako właściciela.

Remonty i konserwacja odbywają się sukcesywnie. Przychody od lokali użytkowych są niewspółmierne do kosztów jakie ponosi Wspólnota w 46 letnim budynku. Dwie lokaty terminowe to wieloletnie oszczędności z zaliczek z uciążliwości przeznaczone na remonty instalacji elektrycznej w przyszłym roku. Współwłaściciele to w 80% emeryci i renciści chorzy i niepełnosprawni o niskich dochodach, część z nich otrzymuje dopłaty do czynszu. A zatem konsekwentne remonty bez oszczędności byłyby nie do zrealizowania.

Wspólnota uzyskuje jeszcze przychód z reklamy apteki, która znajduje się w tym samym budynku. Przychód z reklamy na budynku Wspólnoty wynosi 15 zł/1mc. Środki zasilają fundusz remontowy Wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

1.

Czy przychód w postaci rekompensaty za "uciążliwość" wnoszony miesięcznie na rzecz wspólnoty mieszkaniowej przez Gminę jako właściciela lokali użytkowych powinien podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy przychód uzyskany z tytułu odsetek od środków czasowo wolnych na rachunku lokat terminowych podlega na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

Czy przychód uzyskiwany z reklamy apteki, która znajduje się w budynku wspólnoty podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy dochody uzyskane z tytułu uciążliwości podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Jest to forma rekompensaty jako dodatkowe środki na utrzymanie w najlepszym porządku budynku w obrębie lokali użytkowych oraz na pokrycie kosztów Zarządu wspólnoty. Dochody te stanowią dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż w całości przeznaczone są na bieżące funkcjonowanie Wspólnoty tj. na eksploatację i konserwacje bieżącą i fundusz remontowy.

Z kolei dochody uzyskane z tytułu odsetek bankowych od wolnych środków tj. lokat bankowych podlegają także zwolnieniu. Na lokatach bankowych Wspólnoty oszczędzano przez szereg lat i stanowią one zabezpieczenie na bardzo drogie remonty. Odsetki od lokat wspomagają fundusze Wspólnoty i przeznaczone są na pilne potrzeby związane z gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Wspólnoty są to dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi gdyż przeznaczone są na bieżące remonty (fundusz remontowy Wspólnoty).

Także pożytki uzyskane z tytułu reklamy apteki stanowią dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż przeznaczone są na fundusz remontowy Wspólnoty i tym samym bieżące remonty. W związku z powyższym, zdaniem Zarządu Wspólnoty wpływy z reklamy apteki powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej: p.d.o.p.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody wspólnoty mieszkaniowej otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa Czwartek 17 uzyskuje dochody: z rekompensaty za uciążliwości wypłacanej przez Gminę, z tytułu odsetek od lokat terminowych, na których lokowane są wolne środki oraz z tytułu reklamy apteki.

Dochody z rekompensaty za "uciążliwości" wypłacane przez gminę nie korzystają ze zwolnienia bowiem związane są z lokalami użytkowymi, których właścicielem jest gmina a które znajdują się w budynku Wspólnoty i są to dodatkowe środki na utrzymanie w najlepszym porządku budynku w obrębie lokali użytkowych i mają na celu pokrycie kosztów zarządu Wspólnoty. Zatem nie pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Dochody uzyskane z lokaty terminowej nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy, bowiem nie można uznać, iż osiągnięte zostały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychody te nie mogą być uznane za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bo ich źródłem nie są zasoby mieszkaniowe ale kapitał zdeponowany na terminowych lokatach bankowych.

Dochody uzyskane przez Wspólnotę z reklamy apteki nie są dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ponieważ nie jest to dochód z podstawowej działalności Wspólnoty.

Podsumowując wszystkie wymienione we wniosku dochody nie korzystają ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. i stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 p.d.o.p. z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bez względu na to, że sa przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl