IPPB3/423-584/10-4/MC - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu spółdzielni mieszkaniowej z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-584/10-4/MC Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu spółdzielni mieszkaniowej z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 października 2010 r. nr IPPB3/423-584/10-2/MC, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w dniu 10 lipca 2009 r. zawarła ugodę z małżeństwem - osobami fizycznymi, w której zobowiązała się do przeniesienia na ich rzecz własność pracowni plastycznej położonej na strychu budynku będącego własnością spółdzielni oraz przyległej do tej pracowni części tego strychu, za wpłatą uzgodnionej kwoty. Następnie w dniu 25 sierpnia 2009 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zawarła z ww. osobami umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności za wynagrodzeniem na rzecz tych osób. Przedmiotem umowy był lokal niemieszkalny wraz z pomieszczeniem przynależnym - komórką strychową mieszczące się w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym przy ul. G w W. Strony ustaliły w niej kwotowo wartość rynkową lokalu. Umowa została zawarta w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Jakie są konsekwencje w podatku dochodowym od osób prawnych wynikające z uzyskania przez spółdzielnię dochodu z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienia jego własności... w lokalu była prowadzona działalność artystyczna, tzn. lokal był przeznaczony na pracownię artysty-plastyka.

Zdaniem Wnioskodawcy wyodrębnionego lokalu niemieszkalnego wraz z pomieszczeniem przynależnym nie można zaliczyć do zasobów mieszkaniowych spółdzielni a w konsekwencji przeniesienie za wynagrodzeniem własności tego lokalu nie można zaliczyć do gzm spółdzielni. Uzyskany przez spółdzielnię z tytułu odpłatnego przeniesienia własności wyodrębnionego lokalu wraz z pomieszczeniem przynależnym dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dochód ten należy zakwalifikować jako dochód uzyskany z innej działalności niż gzm, a zatem nie podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o cit.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl