IPPB3/423-572/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-572/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów" uzupełnionym w dniu 2 listopada 2009 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki przez pana Pawła B oraz pana Bogusza K na wezwanie z dnia 21 października 2009 r. Nr IPPB3/423-572/09-2/MS (data doręczenia 26 października 2009 r.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej."Spółka") jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym szeregu gruntów, w tym działek zabudowanych (dalej "Nieruchomości"). Obecnie Spółka zamierza przystąpić do spółki osobowej prawa handlowego (spółki komandytowej) wnosząc jednocześnie wkład pieniężny w postaci wspomnianych Nieruchomości.

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wartość aportu zostanie określona w uchwale o podwyższeniu wkładu i będzie równa wartości rynkowej przedmiotu aportu na dzień jego wniesienia.

Zasadniczo przedmiotowe Nieruchomości będą stanowić dla spółki osobowej środki trwałe, w związku z czym zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych spółki osobowej. Niemniej jednak może wystąpić również sytuacja, w której niektóre nieruchomości zostaną przez spółkę osobową przeznaczone do sprzedaży. Konsekwentnie, takie nieruchomości zostaną zakwalifikowane przez spółkę osobową jako zapasy towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci przedmiotowych Nieruchomości do osobowej spółki prawa handlowego (spółki komandytowej) będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego dla któregokolwiek ze wspólników spółki komandytowej, w tym dla Spółki, będących wyłącznie osobami prawnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Spółki, przystąpienie do spółki komandytowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci nieruchomości nie będzie skutkowało powstaniem przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób pranych z punktu widzenia wspólników, w tym Spółki, będących wyłącznie osobami prawnymi.

Z zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 106 z 1993 r., poz. 482 z późn. zm.; dalej: ustawa o p.d.o.p.),przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowane część.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - w przypadku objęcia udziałów (akcji) w zamian ze wkład niepieniężny - podlega wyłącznie objęcie udziałów (akcji) w spółkach kapitałowych albo wkładów w spółdzielni i to pod warunkiem, że przedmiotem wkładu nie jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W ocenie Spółki, wniesienie przez nią aportu do spółki komandytowej nie spowoduje również uzyskania przychodu z tzw. odpłatnego zbycia, określonego w art. 14 ustawy o p.d.o.p. Istnieje bowiem szereg argumentów, które wykluczają zastosowanie przywołanego przepisu do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek osobowych. Przede wszystkim, mimo że na gruncie prawa cywilnego w stosunku do aportów wnoszonych do spółek osobowych można potencjalnie mówić o zbyciu przedmiotu wkładu niepieniężnego, to jednak na gruncie prawa podatkowego czynność ta pozostaje neutralna. Należy bowiem podkreślić, że prawo podatkowe nie uznaje spółek osobowych za odrębnych podatników podatku dochodowego, natomiast podatek od dochodów spółki osobowej opłacany jest przez ich wspólników (stosownie do ich udziału w dochodzie danej spółki). W rezultacie, w przypadku wniesienia aportu do spółki osobowej nie dochodzi do wywołującego skutki podatkowe zbycia składników majątku stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego. Wprost przeciwnie, trzeba zauważyć, że podatnik, który wniósł tego rodzaju aport, będzie w dalszym ciągu bezpośrednio opłacał podatek dochodowy należny od zysków wypracowanych z działalności prowadzonej przy wykorzystaniu przedmiotu aportu przez spółkę osobową. W konsekwencji, należy uznać, że na gruncie prawa podatkowego wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie może zostać uznane za zbycie przedmiotu takiego wkładu. Po stronie wnoszącego aport nie powstaje zatem przychód podatkowym rozumieniu art. 14 ustawy o p.d.o.p.

W rezultacie należy uznać że objęcie udziałów w osobowych spółkach prawa handlowego pozostaje neutralne na gruncie ustawy o p.d.o.p. z punktu widzenia wspólników, w tym Spółki, będących wyłącznie osobami prawnymi, jak i samej spółki osobowej, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W rezultacie planowanej transakcji ani Spółka, ani inni wspólnicy będących osobami prawnymi, nie osiągną zatem przychodu w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w szczególności przychodu przewidzianego w art. 12 ust. 1 pkt 7 lub art. 14 tejże ustawy.

Zdaniem Spółki, stanowisko przedstawione przez Spółkę w niniejszej sprawie jest analogiczne do stanowiska zajętego przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych wydanych w imieniu Ministra Finansów w podobnych stanach faktycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl