IPPB3/423-568/11-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-568/11-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W najbliższym okresie czasu Wnioskodawca tj. spółka P. Spółka Akcyjna zamierza przeprowadzić operację polegającą na wniesieniu do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci niezabudowanej nieruchomości stanowiącej przedmiot wieczystego użytkowania gruntów (określanej dalej jako "Nieruchomość"). Za dokonany do ww. spółki komandytowo-akcyjnej aport Wnioskodawca uzyska akcje w podwyższonym kapitale zakładowym tego podmiotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę opisanej Nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowo-akcyjnej na pokrycie nowych akcji w podwyższonym kapitale zakładowym tego podmiotu będzie się wiązało z powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie przez Wnioskodawcę jako osobę prawną Nieruchomości jako wkładu niepieniężnego na podwyższenie kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej Nieruchomości pozostawać będzie neutralne z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych i co za tym nie będzie powodowało powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

1.

Zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych spółka komandytowo-akcyjna tj. spółka, do której Wnioskodawca planuje wnieść aport w postaci Nieruchomości jako spółka osobowa nie jest samodzielnym podatnikiem podatku dochodowego. Opodatkowaniu podlegają w tym stanie rzeczy poszczególni wspólnicy takiego podmiotu przy zastosowaniu zapisów tej ustawy o podatku dochodowym, która ich dotyczy. W analizowanym stanie faktycznym podmiotem wnoszącym wkład niepieniężny do spółki komandytowo-akcyjnej pozostawać będzie Wnioskodawca - P. S.A. będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji skutki podatkowe planowanej operacji winny być oceniane poprzez pryzmat zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

W tym względzie wskazać należy, ze zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 12 ust. 4 pkt 3c u.p.d.p. "do przychodów nie zalicza się; (...) 3c) przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osoba prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia takiej spółki". Przepis wskazany powyżej stanowi zatem, że przeniesienie przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wkładu niepieniężnego do spółki nie będącej osobą prawną nie stanowi dla owego podatnika - osoby prawnej - przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z punktu widzenia brzmienia ww. przepisu nie ma przy tym znaczeniach co stanowi przedmiot aportu a zatem czy są to akcje, udziały, nieruchomość, przedsiębiorstwo czy zorganizowana część przedsiębiorstwa.

3.

Jak natomiast wynika z opisanego powyżej faktycznego Wnioskodawca pozostający podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zamierza wnieść wkład niepieniężny do spółki komandytowo-akcyjnej a zatem spółki nie mającej osobowości prawnej. Plany Wnioskodawcy odpowiadają zatem w całości dyspozycji zacytowanej powyżej normy art. 12 ust. 4 pkt 3c u.p.d.p. W związku z tym uznać należy, że planowana czynność wniesienia wkładu niepieniężnego na podwyższenie kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej pozostawać będzie dla Wnioskodawcy całkowicie neutralna podatkowo. Potwierdzenie neutralności podatkowej wyżej opisane aportu stanowią także interpretacje organów podatkowych w szczególności interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 9 maja 2011 r. lPP3/423-102/11-2/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl