IPPB3/423-550/12-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-550/12-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 1 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną - polskim rezydentem podatkowym (dalej również "Spółka"). Wnioskodawca rozważa utworzenie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: "SKA"), w której stanie się akcjonariuszem. Komplementariuszem SKA będzie inna spółka kapitałowa.

Wnioskodawca planuje wniesienie do SKA wkładu pieniężnego w postaci praw do znaków towarowych w zamian za Akcje (dalej: "Akcje"), przy czym wartość wkładu niepieniężnego może być wyższa od wartości nominalnej Akcji wydanych w zamian za wkład niepieniężny Wkład Wnioskodawcy odpowiadający wartości nominalnej Akcji zostanie w takim przypadku przekazany na kapitał zakładowy natomiast nadwyżka ceny emisyjnej Akcji ponad ich wartość nominalną zostanie przekazana na kapitał zapasowy SKA (tzw. agio).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do SKA w postaci praw do znaków towarowych powodować będzie powstanie u Wnioskodawcy przychodu (dochodu) w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, w przypadku wniesienia przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wkładu niepieniężnego do spółki osobowej (spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy CIT, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się "przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną".

Ponadto, w takim przypadku nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT, zgodnie z którym przychód stanowi nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny. Spółka komandytowo-akcyjna nie jest bowiem spółką kapitałową.

Wnioskodawca podkreśla, że na dzień wniesienia wkładu niepieniężnego do SKA nie zostanie również u Wnioskodawcy rozpoznany koszt podatkowy. Wynika to z faktu, że aport do SKA dla celów podatkowych nie jest uznawany za odpłatne zbycie, ponieważ brak jest elementu odpłatności - w szczególności odpłatności nie stanowić będą wydane Wnioskodawcy w zamian za aport akcje SKA.

Powyższe wnioski zgodne są ze stanowiskiem Ministra Finansów, wyrażonego między innymi w interpretacji indywidualnej z 29 marca 2012 r., sygn. IPPB3/423-7/I2-2/DP, oraz interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2012 r., sygn. IPPB3/423-900/11-2/DP.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego do SKA w zamian za obejmowane w tej spółce akcje, nie będzie, na moment wniesienia, rodziło po stronie Wnioskodawcy jakichkolwiek konsekwencji podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności na moment wniesienia wkładu niepieniężnego nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl