IPPB3/423-544/08-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-544/08-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 3 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z usługą, której wykonanie Spółka przejęła w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z usługą, której wykonanie Spółka przejęła w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest domem mediowym, którego podstawowa działalność polega na nabywaniu w imieniu własnym ale na rzecz klientów czasu i miejsca reklamowego w środkach masowego przekazu. Z ekonomicznego punktu widzenia Wnioskodawca jest pośrednikiem, który za odpowiednim wynagrodzeniem planuje kampanie reklamowe dla swoich klientów, zakupuje czas i miejsca reklamowe u dostawców tego rodzaju usług (telewizja, radio, prasa, portale internetowe, itp.). Z punktu widzenia prawnego działa jednak w imieniu własnym, a zatem nabywa określone usługi na "zlecenie" swoich klientów i na ich rachunek, które następnie im "odsprzedaje". W 2007 r. Wnioskodawca nabył (poprzez wniesienie jako aport) zorganizowaną część przedsiębiorstwa od Spółki X. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodziły wydzielone organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie dwa odziały Spółki X, na bazie których Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie swojej dotychczasowej działalności operacyjnej. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa weszły również m.in. prawa i obowiązki wynikające z umów, w tym z umów o świadczenie usług. Niektóre usługi w chwili przejęcia praw i obowiązków były w trakcie realizacji. Oznacza to, że Spółka X otrzymała zaliczkę na poczet usług, które miała wykonać w przyszłości oraz w związku z tym faktem wystawiła zaliczkową fakturę VAT, a także poniosła pewne koszty związane z wykonaniem przedmiotowej usługi, np. zakupiła usługi obce niezbędne do prawidłowego wykonania usługi własnej (prawa i obowiązki wynikające z takich umów, o ile do dnia wniesienia aportu nie zostały one wykonane, również zostały przeniesione na Wnioskodawcę). W niektórych przypadkach otrzymane przez Spółkę X zaliczki nie pokrywały 100% wartości usługi. Wówczas pozostałą do zapłaty część ceny klient zobowiązany był wpłacić bezpośrednio Wnioskodawcy (nabywcy aportu). W związku z przejęciem praw i obowiązków wynikających z przedmiotowych umów wchodzących w skład aportu Wnioskodawca wykonał przedmiotową usługę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy jeżeli po nabyciu aportu Wnioskodawca poniesie koszty na wykonanie zobowiązania polegającego na wykonaniu usługi na rzecz klienta, ewentualnie dokona innych świadczeń (np. pieniężnych) w celu zwolnienia się ze zobowiązania, które zaciągnęła nabywając w ten sposób zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to koszty te będą stanowiły koszty uzyskania przychodu Wnioskodawcy... (Pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli po otrzymaniu aportu poniósł określone wydatki związane z nabyciem usług potrzebnych do wykonania usług na rzecz klientów, to stanowią one koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z normą przepisu art. 15 ust. 1 ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wykładnia językowa normy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy CIT wskazuje, iż kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Koszt ten u Wnioskodawcy niewątpliwie został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu (jeżeli otrzymana zaliczka przez Spółkę X nie pokrywała 100% wartości usługi i Wnioskodawca wystawi fakturę na różnice) lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu (jeżeli zaliczka otrzymana przez Spółkę X pokrywała 100% wartości usługi i Wnioskodawca nie wystawi faktury). W takim bowiem przypadku można podnieść tezę, iż nie poniesienie tych wydatków mogło narazić podatnika na straty związane z brakiem możliwości wykonania zobowiązania umownego. W takiej sytuacji, w ocenie podatnika mimo, że nie osiągnął przychodu z tytułu wykonanej usługi, to poniesione przez niego koszty należy kwalifikować jako koszty uzyskania przychodu. Ponadto, w ocenie podatnika, w świetle normy przepisu art. 15 ust. 4 ustawy CIT wydatki te należy zakwalifikować jako koszty pośrednie. Co więcej przejęcie określonych zobowiązań przez Wnioskodawcę nastąpiło w związku z nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na bazie której obecnie prowadzi ona swoją podstawową działalność operacyjną. Przejęcie zobowiązań było również warunkiem koniecznym dla możliwości dokonania takiej operacji gospodarczej, a więc także ich spełnienie stanowiło warunek konieczny do osiągnięcia przychodów przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09 - 402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl