IPPB3/423-525/10-2/MS - Skutki podatkowe wniesienia przez spółkę z o.o. aportu do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-525/10-2/MS Skutki podatkowe wniesienia przez spółkę z o.o. aportu do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu wniesienia aportu do spółki komandytowej (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu wniesienia aportu do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka") jest właścicielem kilku nieruchomości, stanowiących środki trwałe Spółki. Obecnie Spółka planuje założyć z inną spółką, będącą, osobą prawną spółkę komandytową (dalej: "Spółka Komandytowa"). Spółka planuje wnieść do zakładanej Spółki Komandytowej należące do Spółki nieruchomości tytułem wkładu. Nieruchomości te obejmują nieruchomości gruntowe wraz z posadowionym na nich budynkami, będące własnością Spółki. Nieruchomości wnoszone przez Spółkę do spółki komandytowej tytułem wkładu nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Spółka Komandytowa może w przyszłości sprzedać nieruchomości wniesione do niej aportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w wyniku wniesienia nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej po stronie Spółki powstanie przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "podatku CIT").

2.

Czy za wartość początkową środków trwałych (nieruchomości) wniesionych do Spółki Komandytowej przez jej wspólnika należy przyjąć ujawnioną w akcie notarialnym wartość nieruchomości w kwocie netto, nie wyższą od ich wartości rynkowej.

3.

Czy w przypadku sprzedaży przez Spółkę Komandytową nieruchomości wniesionych do niej w formie wkładu niepieniężnego dochodem Spółka, jako wspólnika Spółki komandytowej, podlegającym opodatkowaniu podatkiem CIT, będzie różnica pomiędzy przypadającą na Spółkę częścią przychodu ze sprzedaży a odpowiednią częścią kosztów uzyskania przychodów, tj. wartości początkowej nieruchomości przyjętej w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Spółkę Komandytową pomniejszonej o dokonane odpisy amortyzacyjne.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. W przedmiocie pytań nr 2 i 3 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że wniesienie nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki przychodu dla celów podatku CIT.

Ustawa o CIT odnosi się do kwestii opodatkowania wkładów niepieniężnych po stronie podmiotu wnoszącego tego rodzaju wkład w art. 12 ust. 1 pkt 7. Zgodnie z tym przepisem, za przychody uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej jako: "k.s.h."), spółkami kapitałowymi są spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne. Na podstawie art. 4 § 1 pkt 1 k.s.h., Spółka komandytowa zalicza się do spółek osobowych, które zgodnie z dalszymi regulacjami k.s.h. nie posiadają osobowości prawnej.

Powołany przepis ustawy o CIT w jednoznaczny sposób odnosi się do przychodów powstających na skutek wkładów wnoszonych do spółek kapitałowych (oraz spółdzielni). W związku z tym, ponieważ Spółka Komandytowa nie jest spółką kapitałową (ani też spółdzielnią), w analizowanym przypadku przepis ten nie znajdzie zastosowania. W ocenie Spółki, rozszerzająca interpretacja art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, na podstawie której przepis ten miałby obejmować swoją dyspozycją także wkłady wnoszone do spółek osobowych (które nie zostały wymienione w przepisie) byłaby niedopuszczalna na gruncie obowiązujących przepisów prawa. Niezależnie od powyższego, Spółka zaznacza, że na podstawie art. 12 ust. 1b ustawy o CIT, będącego przepisem szczegółowym odnoszącym się do analizowanego przepisu, przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT powstaje w dniu:

* zarejestrowania spółki kapitałowej albo

* wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo

* wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Spółka podkreśla, że na gruncie k.s.h. pojęcie kapitału, do którego odwołuje się powyższy przepis występuje wyłącznie w spółkach kapitałowych, tj. w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w spółce akcyjnej (a także, w drodze regulacji szczególnej, w spółce komandytowo-akcyjnej). Pojęcie to nie występuje natomiast w odniesieniu do spółek osobowych, w tym do spółki komandytowej. W konsekwencji, przepis art. 12 ust. 1b ustawy o CIT dodatkowo wyklucza możliwość rozpoznania przychodu na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Ponieważ moment rozpoznania tego przychodu wyznaczony jest przez odniesienie do momentu rejestracji spółki kapitałowej lub podwyższenia kapitału zakładowego, w przypadku spółki komandytowej moment ten nigdy nie nastąpi (a zatem, przychód nigdy nie powstanie). Z uwagi na fakt, iż ustawa o CIT nie zawiera innych uregulowań, które przewidywałyby powstanie przychodu z tytułu udziału w spółce osobowej, wartość udziałów w Spółce Komandytowej uzyskanych przez Spółkana skutek wniesienia wkładu niepieniężnego nie będzie, w ocenie Spółki, stanowiła przychodu Spółkajako wspólnika wnoszącego aport.

Podsumowując, w ocenie Spółki, na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o CIT, wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem przychodu po stronie Spółki.

Jednocześnie organ zauważa, że w tożsamej sprawie Spółki (o tożsamości rozpatrywanej sprawy przesądza tożsamość składających się na nią czterech następujących elementów: podmiotu, przedmiotu, stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego), została wydana interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2010 r. nr IPPB3/423-888/09-2/k.k. (data odbioru - 1 lutego 2010 r.) - Organ w ww. interpretacji uznał stanowisko Spółki przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Rozpatrując ponowny wniosek w tożsamej sprawie, w tym samym stanie prawnym, organ podatkowy, aby prawidłowo wykonać obowiązek nałożony na niego w art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej w zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy, może odnosząc się tylko raz do takiego stanowiska, podtrzymać stanowisko zawarte w wydanej już interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl