IPPB3/423-503/11-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-503/11-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych połączenia spółek dla wspólnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych połączenia spółek dla wspólnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

M. B.V. jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością działająca pod prawem holenderskim (dalej "Wnioskodawca" lub "Spółka Holdingowa") i rezydentem podatkowym w Królestwie Niderlandów. Wnioskodawca posiada 100% udziałów w P. Sp. z o.o. (dalej Spółka Serwisowa). Wnioskodawca posiada również szereg spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce, które prowadzą działalność operacyjną (dalej "Spółki Operacyjne"). Spółka Serwisowa jest podmiotem o charakterze serwisowym, który zajmuje się obsługą Spółek Operacyjnych. W związku z planowaną konsolidacją działalności grupy w Polsce, wszystkie lub wybrane Spółki Operacyjne zamierzają jednocześnie połączyć się ze Spółką Serwisową ("Połączenie Jednoczesne"). Celem połączenia będzie uzyskanie ekonomicznego efektu synergii tj. uproszczenia struktury organizacyjnej i obniżenia kosztów ogólnych/kosztów administracyjnych działalności oraz zwiększenia potencjału połączonych spółek. W związku z tym, w przekonaniu Wnioskodawcy, planowane Połączenie Jednoczesne zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Połączenie ma nastąpić w trybie przejęcia zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., tj. przeniesienia całości majątku przejmowanych Spółek Operacyjnych na przejmującą Spółkę Serwisową, za udziały, które przejmująca Spółka Serwisowa wyda jedynemu wspólnikowi przejmowanych Spółek Operacyjnych, tj. Wnioskodawcy. Połączenie Jednoczesne nastąpi z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby przejmującej Spółki Serwisowej. Wpis ten wywoła skutek wykreślenia przejmowanych Spółek Operacyjnych z rejestru. W dniu wykreślenia przejmowanych Spółek Operacyjnych z rejestru przejmująca Spółka Serwisowa nie będzie posiadać żadnych udziałów w kapitale zakładowym przejmowanych Spółek Operacyjnych. Spółka Serwisowa oraz Spółki Operacyjne są rezydentami podatkowymi w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku Połączenia Jednoczesnego, w ramach którego Spółka Serwisowa przejmie majątek wszystkich lub wybranych Spółek Operacyjnych, Wnioskodawca osiągnie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki.

W przypadku Połączenia Jednoczesnego, w ramach którego Spółka Serwisowa przejmie majątek wszystkich lub wybranych Spółek Operacyjnych, Wnioskodawca nie osiągnie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile planowane połączenie będzie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h.") Spółki kapitałowe mogą łączyć się między sobą oraz ze spółkami osobowymi. Natomiast w myśl art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Konsekwencją takiego połączenia jest tzw. sukcesja generalna określona w przepisie art. 494 § 1 k.s.h., zgodnie z którym spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

Na gruncie prawa podatkowego zasada sukcesji generalnej została określona w art. 93 § 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), zgodnie z którym osoba prawna (zawiązana) powstała w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Zasadę tą stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innych osób prawnych.

Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski siedziby, ani zarządu, tak więc będzie podlegać ewentualnemu obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiągniętych ze źródeł na terytorium Polski zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej "PDOPU"), przy uwzględnieniu regulacji odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Królestwem Niderlandów.

Skutki podatkowe połączeń spółek z punktu widzenia wspólników spółki przejmowanej reguluje przepis art. 12 ust. 4 pkt 12 PDOPU, z którego wynika, że do przychodów nie zalicza się w przypadku połączenia spółek kapitałowych przychodu udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej stanowiącego wartość nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą. Dopiero w momencie zbycia tych udziałów przez wspólnika (wspólników) ustala się dochód z odpłatnego zbycia udziałów spółki przejmującej stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością udziałów przydzielonych przez spółkę przejmującą, a wydatkami na objęcie udziałów (akcji) w spółce przejmowanej. Udziałowiec w momencie zbycia tych udziałów ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1k PDOPU albo art. 16 ust. 1 pkt 8 PDOPU w odniesieniu do nabycia (objęcia) akcji w spółce przejętej. W świetle powyższej regulacji Wnioskodawca nie osiągnie dochodu w Polsce w związku z planowanym Połączeniem Jednoczesnym.

W opinii Wnioskodawcy przedmiotowa regulacja obejmuje każde połączenie realizowane zgodnie z przepisami k.s.h., również połączenie w ramach którego Spółka Serwisowa przejmuje jednocześnie majątek wszystkich lub wybranych Spółek Operacyjnych.

Zasada neutralności opodatkowania w momencie połączenia nie ma zastosowania, gdy połączenie spółek nie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Wnioskodawca jednakże wskazał w opisie planowanego zdarzenia, że Połączenie Jednoczesne ma uzasadnione ważkie przyczyny ekonomiczne. W związku z tym, nie będzie podstaw do zastosowania wobec Wnioskodawcy art. 10 ust. 4 PDOPU.

Jedynie w przypadku, gdy przy Połączeniu Jednoczesnym przejmująca Spółka Serwisowa wniosłaby dopłaty w gotówce na rzecz Wnioskodawcy zgodnie z art. 492 § 2 k.s.h., Wnioskodawca osiągnąłby dochód zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 PDOPU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić przy tym, że przepis art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przepisów art. 12 ust. 4 pkt 12 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania - nie był przedmiotem niniejszej interpretacji.

Z przepisu tego wynika, że przepisy art. 12 ust. 4 pkt 12 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak wiec gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 12 ust. 4 pkt 12 nie ma zastosowania.

Stwierdzenie, iż przedstawione w zdarzeniu przyszłym połączenie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, stanowiące element zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę nie może podlegać ocenie, bowiem zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Należy zatem wskazać, iż podatnik stosując przepis art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Nie można zatem wykluczyć, w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl