IPPB3/423-501/11-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-501/11-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, Sp. z o.o. (dalej "Wnioskodawca" lub "Spółka Serwisowa") jest podmiotem zależnym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działającej pod prawem holenderskim (dalej "Spółka Holdingowa"). Spółka Holdingowa posiada 100% udziałów we Wnioskodawcy oraz w szeregu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce, które prowadzą działalność operacyjną (dalej "Spółki Operacyjne"). Wnioskodawca jest podmiotem o charakterze serwisowym, który zajmuje się obsługą Spółek Operacyjnych. W związku z planowaną konsolidacją działalności grupy w Polsce, wszystkie lub wybrane Spółki Operacyjne zamierzają jednocześnie połączyć się ze Spółką Serwisową ("Połączenie Jednoczesne"). Celem połączenia będzie uzyskanie ekonomicznego efektu synergii tj. uproszczenia struktury organizacyjnej i obniżenia kosztów ogólnych/kosztów administracyjnych działalności oraz zwiększenia potencjału połączonych spółek. W związku z tym, w przekonaniu Wnioskodawcy, planowane Połączenie Jednoczesne zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Połączenie ma nastąpić w trybie przejęcia zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., tj. przeniesienia całości majątku przejmowanych Spółek Operacyjnych na przejmującą Spółkę Serwisową, za udziały, które przejmująca Spółka Serwisowa wyda jedynemu wspólnikowi przejmowanych Spółek Operacyjnych, tj. Spółce Holdingowej. Połączenie Jednoczesne nastąpi z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby przejmującej Spółki Serwisowej. Wpis ten wywoła skutek wykreślenia przejmowanych Spółek Operacyjnych z rejestru. W dniu wykreślenia przejmowanych Spółek Operacyjnych z rejestru przejmująca Spółka Serwisowa nie będzie posiadać żadnych udziałów w kapitale zakładowym przejmowanych Spółek Operacyjnych. Wnioskodawca oraz Spółki Operacyjne są rezydentami podatkowymi w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku Połączenia Jednoczesnego, w ramach którego Wnioskodawca przejmie majątek wszystkich lub wybranych Spółek Operacyjnych, Wnioskodawca osiągnie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Połączenia Jednoczesnego, w ramach którego Wnioskodawca przejmie majątek wszystkich lub wybranych Spółek Operacyjnych, Wnioskodawca nie uzyska dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile planowane połączenie będzie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h.") spółki kapitałowe mogą łączyć się między sobą oraz ze spółkami osobowymi. Natomiast w myśl art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Konsekwencją takiego połączenia jest tzw. sukcesja generalna określona w przepisie art. 494 § 1 k.s.h., zgodnie z którym spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

Na gruncie prawa podatkowego zasada sukcesji generalnej została określona w art. 93 § 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), zgodnie z którym osoba prawna (zawiązana) powstała w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Zasadę tą stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innych osób prawnych.

Skutki w podatku dochodowym połączeń spółek z punktu widzenia spółki przejmującej reguluje art. 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; dalej "PDOPU"). Zasada ogólna przepisu art. 10 ust. 1 PDOPU określa, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji). Wyjątek od ogólnej zasady określania dochodu do opodatkowania na podstawie faktycznie uzyskanego dochodu z udziałów przewiduje przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 PDOPU, który, zdaniem Wnioskodawcy, znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Przepis ten wskazuje, że dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod opodatkowania jako dochodu z udziału w zyskach osób prawnych całości wartości majątku, która przekracza wartość nominalną udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom. W opinii Wnioskodawcy przedmiotowa regulacja obejmuje każde połączenie realizowane zgodnie z przepisami k.s.h również połączenie w ramach którego Wnioskodawca przejmuje jednocześnie majątek wszystkich lub wybranych Spółek Operacyjnych. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że z konstrukcji art. 10 ust. 1 i art. 10 ust. 2 PDOPU wynika, że w przepisie art. 10 ust. 2 pkt 1 PDOPU ustanowiona została reguła specjalna (lex specialis) w stosunku do zasady generalnej, określonej w przepisie art. 10 ust. 1 PDOPU. W związku z tym w przypadku spółki przejmującej, ewentualnym przychodem podlegającym opodatkowaniu mogłaby być nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej przy czym opodatkowanie takie wystąpiłoby w przypadku o którym mowa w art. 10 ust. 4 PDOPU tj. wówczas, gdy połączenie nie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Przy założeniu ze transakcja jest przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych połączenie nie podlega opodatkowaniu w spółce przejmującej.

Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, że w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania do przejmującej Spółki Serwisowej art. 10 ust. 2 pkt 2 PDOPU, który wyłącza neutralność podatkową połączenia spółek kapitałowych w przypadku istnienia powiązań kapitałowych pomiędzy łączącymi się spółkami. Wyłączenie zwolnienia z opodatkowania dotyczy jedynie sytuacji w której spółka przejmująca posiada w kapitale spółki przejmowanej udziały/akcje, choć w wysokości mniejszej niż 10%. Jeżeli zatem spółka przejmująca posiada pakiet powyżej 10% udziałów/akcji spółki (spółek) przejmowanej bądź tez nie posiada żadnych udziałów/akcji przejmowanej spółki (spółek) tak jak będzie to mięć miejsce w planowanym połączeniu wyjątek ten nie ma zastosowania i aktualna pozostaje reguła specjalna wskazująca na brak opodatkowania.

Ponadto Wnioskodawca podnosi ze zarówno on jaki przejmowane Spółki Operacyjne są w chwili obecnej i będą w momencie połączenia spółkami mającymi siedzibę na terytorium Polski, a więc nie znajdzie zastosowania w planowanym połączeniu przepis art. 10 ust. 5 pkt 1 PDOPU wyłączający neutralność podatkową połączenia spółek kapitałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić przy tym, że przepis art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przepisów art. 10 ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania - nie był przedmiotem niniejszej interpretacji.

Z przepisu tego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak wiec gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania.

Stwierdzenie, iż przedstawione w zdarzeniu przyszłym połączenie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, stanowiące element zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę nie może podlegać ocenie, bowiem zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Należy zatem wskazać, iż podatnik stosując przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Nie można zatem wykluczyć, w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl