IPPB3/423-50/14-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-50/14-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przejęcia spółki komandytowo-akcyjnej niebędącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przejęcia spółki komandytowo-akcyjnej niebędącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzeni przyszłe.

W dniu 7 października 2013 r. Spółka nabyła całość akcji w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: "SKA"). W przyszłości nie jest wykluczone, iż nastąpi połączenie Spółki oraz SKA poprzez przejęcie całego majątku SKA przez Spółkę w zamian za niewielką ilość udziałów własnych Spółki wydanych na rzecz komplementariusza SKA (dalej: "K.").

W wyniku przejęcia SKA, w której Spółka będzie jedynym akcjonariuszem, kapitał zakładowy Spółki podwyższony zostanie jedynie o minimalną kwotę, w zakresie, w jakim będzie to niezbędne do wydania nowych udziałów Spółki na rzecz K. (wartość nowych udziałów Spółki wydanych na rzecz K. będzie odpowiadała wartości praw i obowiązków K. w SKA). Pozostała część przejętego majątku SKA zostanie docelowo alokowana na kapitał zapasowy Spółki.

Aktualny rok obrotowy SKA jest tzw. "pierwszym rokiem obrotowym po zmianie" w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) - rozpoczął się w dniu 2013 r. i zakończy się z dniem... 2015 r. Spółka zakłada, iż planowane połączenie Spółki oraz SKA nastąpi w trakcie trwania ww. roku obrotowego SKA (aczkolwiek dokładna data połączenia nie jest jeszcze znana). Powyższe oznacza, iż w momencie połączenia SKA będzie wciąż spółką transparentną na gruncie CIT (nie będzie podatnikiem CIT), a skutki połączenia Spółki oraz SKA powinny być oceniane według przepisów ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe stwierdzenie jest elementem przedstawionego stanu faktycznego i Spółka nie oczekuje analizy przedmiotowej kwestii przez organ podatkowy w trakcie rozpatrywania niniejszego wniosku.

Spółka przewiduje, iż na moment połączenia Spółki oraz SKA, w SKA może występować zysk osiągnięty w trakcie trwania aktualnego roku obrotowego SKA. Jednocześnie w SKA nie będą występowały kapitały utworzone z zysku wypracowanego w poprzednich latach obrotowych SKA.

Do planowanego dnia połączenia Spółka nie otrzyma od SKA dywidendy ani też innych wypłat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z połączeniem Spółki oraz SKA realizowanym poprzez przejęcie całego majątku SKA przez Spółkę, Spółka zobowiązana będzie do rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie przepisów ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z połączeniem Spółki oraz SKA realizowanym poprzez przejęcie całego majątku SKA przez Spółkę, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie przepisów ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

Na wstępie należy zauważyć, iż w prawie podatkowym obowiązuje ogólna zasada interpretacji ścisłej wszystkich przepisów prawnych, a w szczególności zakaz stosowania wykładni rozszerzającej na niekorzyść podatnika (zakaz wykładni in dubio pro fisco). Nie jest w szczególności dopuszczalne rozszerzanie w drodze stosowania wykładni czy analogii przedmiotu i zakresu opodatkowania. Powyższa dyrektywa interpretacyjna znajduje wsparcie w zasadzie konstytucyjnej wyrażonej w art. 217 Konstytucji RP, w myśl której obowiązek o charakterze podatkowym może zostać nałożony wyłącznie w drodze ustawy.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż żaden z przepisów ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. nie regulował konsekwencji podatkowych połączenia spółki kapitałowej ze spółką osobową. Co za tym idzie, w świetle zaprezentowanych zasady wykładni przepisów podatkowych, uznać należy, iż w przepisach ustawy o CIT obowiązujących do dnia 31 grudnia 2013 r. brak jest normy prawnej nakazującej Spółce rozpoznanie przychodu podatkowego w sytuacji połączenia z SKA, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania przedmiotowego przychodu w związku z planowaną operacją gospodarczą.

Niezależnie od powyższego, neutralność podatkową planowanej operacji wywieść można również z wykładni przepisów art. 10 ust. 2 oraz art. 12 ust. 4 pkt 4 i 7 ustawy o CIT.

Zgodnie z norma prawną wyrażoną w art. 10 ust. 2 ustawy o C1T, w przypadku połączenia spółek kapitałowych, nadwyżka wartości majątku otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad nominalną wartość udziałów przyznanych udziałowcom spółki przejmowanej nie stanowi dochodu podatkowego dla spółki przejmującej (art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT). Połączenie spółek kapitałowych wiązać może się z powstaniem dochodu podatkowego po stronie spółki przejmującej wyłącznie w sytuacji, w której spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej udział w wysokości mniejszej niż 10% (art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT).

Mając powyższe na uwadze, w przypadku zastosowania ww. przepisów (zrekonstruowanej w oparciu o ich brzmienie normy prawnej) do stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku, uznać należałoby, iż przejęcie SKA przez Spółkę nie powinno prowadzić do powstania po stronie Spółki Przychodu (dochodu) do opodatkowania CIT z uwagi na fakt, iż na dzień połączenia Spółka posiadać będzie 100% akcji SKA

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, do przychodów podatkowych nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Analogiczną regulację w zakresie wyłączenia z katalogu przychodów podatkowych wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną wydawanych udziałów (akcji), przekazanych na kapitał zapasowy, zawiera art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT.

Jak już zostało podkreślone, w związku z przejęciem majątku SKA przez Spółkę na skutek połączenia, podwyższony zostanie kapitał zakładowy oraz kapitał zapasowy Spółki (otrzymany w wyniku połączenia majątek znajdzie odzwierciedlenie pod pozycją kapitału zakładowego oraz kapitału zapasowego w bilansie Spółki). W związku z powyższym, również w przypadku zastosowania w przedstawionym stanic faktycznym przepisów art. 12 ust. 4 pkt 4 1 11 ustawy o CJT nie powinno ulegać wątpliwości, iż otrzymanie przez Spółkę majątku SKA na skutek połączenia nie powinno prowadzić do powstania po stronie Spółki przychodu opodatkowanego CIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. Tytułem przykładu wymienić można:

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 listopada 2012 r. (IPPB3/423- 573/12-4/AG), w której czytamy: "(...) w przypadku otrzymania przez spółkę przejmującą (Wnioskodawcę), majątku spółki przejmowanej (spółki komandytowo-akcyjnej), w zamian za który wspólnikom spółki przejmowanej wydane zostaną akcje w podwyższanym kapitale zakładowym spółki przejmującej (Wnioskodawcy) zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 tej ustawy, w przypadku objęcia akcji przez wspólników spółki przejmowanej (spółki komandytowo-akcyjnej) w podwyższonym kapitale spółki przejmującej (Wnioskodawcy) ewentualna nadwyżka wartości majątku spółki przejmowanej ponad wartość nominalną akcji przyznanych wspólnikom tej spółki przejmowanej, odniesiona na kapitał zapasowy spółki przejmującej (Wnioskodawcy) tzw. agio, nie stanowi przychodu dla spółki przejmującej (Wnioskodawcy). W konsekwencji w związku z art. 12 ust. 4 pkt 4 i pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu przejęcia przez niego spółki komandytowo-akcyjnej (SKA)",

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2013 r. (IPPB3/423. 303/13-2/DP), w której czytamy: "Odnosząc powyższe uregulowania do sytuacji, której zaistnienie w przyszłości przewiduje Wnioskodawca, wyjaśnić należy, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym połączenie polegające na jednoczesnym przejęciu spółki komandytowo-akcyjnej (SKA) oraz innej spółki kapitałowej (Drugi Wspólnik), będzie dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo",

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 września 2013 r. (IPTPB3/423- 197/13-4/GG), w której czytamy: "Odnosząc powyższe uregulowania do sytuacji, której zaistnienie w przyszłości przewiduje Wnioskodawca, wyjaśnić należy, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym połączenie polegające na jednoczesnym przejęciu spółki komandytowo-akcyjnej (SKA) będzie dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo (...) Zgodzić się więc należy z wyjaśnieniem Spółki, zgodnie z którym opisywany proces połączenia nie wywoła konieczności rozpoznania przychodu podatkowego ze względu na skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Posiadany udział w spółce przejmowanej zagwarantuje Wnioskodawcy brak obowiązku opodatkowania tego rodzaju transakcji".

Analogiczny pogląd zaprezentowany został również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 czerwca 2013 r. (IPPB3/423-232/13-2/DP) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 sierpnia 2013 r. (IPPB3/423-308/13-2/DP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl