IPPB3/423-493/13-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-493/13-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ustalenia konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe,

* obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu objęcia udziałów (akcji) spółki kapitałowej otrzymanych w wyniku wniesienia do tej spółki aportem akcji spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych objęcia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej i wniesienia tych akcji aportem do innej spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank (dalej: "Bank") jest bankiem z siedzibą w Polsce, prowadzącym działalność bankową na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe. W ramach prowadzonej działalności, Bank m.in. udziela kredytów oraz pożyczek (klientom indywidualnym i instytucjonalnym), jak również zawiera transakcje opcyjne oraz świadczy usługi gwarancji i faktoringu (klientom instytucjonalnym).

W toku działalności operacyjnej Banku, naturalnym jest, że część kredytów, pożyczek oraz innych wierzytelności (np. z opcji lub faktoringu) nie jest spłacana przez dłużników z rozmaitych przyczyn. Bank podejmuje w związku z tym szereg długotrwałych działań mających na celu windykację należności. Zdarza się, że podejmowane przez Bank czynności nie przynoszą pożądanych skutków w postaci spłaty wierzytelności.

Bank planuje dokonać restrukturyzacji aktualnego portfela wierzytelności tak, aby stopniowo wyeliminować z niego te wierzytelności, których termin płatności juz minął, a których ściągnięcie jest wysoce nieprawdopodobne (dalej jako: "Wierzytelności Nieściągalne"). W tej kategorii Bank ujmuje w szczególności wierzytelności z powyżej wskazanych tytułów:

* które przysługują od dłużników nieposiadających żadnego majątku,

* których windykacja wiąże się z bardzo istotnymi kosztami,

* wobec których dłużnicy potencjalnie mogą się uchylić od zaspokojenia roszczeń Banku powołując się na zarzut przedawnienia roszczeń o zwrot wierzytelności.

W skład Wierzytelności Nieściągalnych wchodzą zarówno wierzytelności z tytułu udzielonych przez Bank kredytów i pożyczek, jak również wierzytelności z tytułu faktoringu oraz wierzytelności z tytułu rozliczenia opcji.

W praktyce, rozwiązaniem, które pozwala na realizację powyższych celów (tekst jedn.: eliminację Wierzytelności Nieściągalnych z portfela Banku) jest bezpośrednie lub pośrednie przeniesienie Wierzytelności Nieściągalnych na podmiot specjalizujący się w windykacji. Przedmiotem niniejszego wniosku jest transakcja kilkuetapowego przeniesienia portfela Wierzytelności Nieściągalnych na taki wyspecjalizowany podmiot.

Aby tego dokonać, Bank planuje wniesienie aportem Wierzytelności Nieściągalnych do specjalnie utworzonej (lub nabytej) przez Bank spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: "Spółka Celowa"), w której Bank będzie akcjonariuszem.

Następnie, Bank dokona odpłatnego zbycia posiadanych akcji Spółki Celowej na rzecz nabywcy zainteresowanego przejęciem całego portfela Wierzytelności Nieściągalnych, będącego spółką kapitałową (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółką akcyjną). Bank dokona zbycia akcji Spółki Celowej poprzez wniesienie aportem akcji Spółki Celowej do tej spółki kapitałowej, obejmując w zamian jej udziały lub akcje.

Obecnie, Bank zastanawia się nad konsekwencjami, jakie wystąpią w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z realizacją planowanej restrukturyzacji. Dlatego też zwraca się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z niniejszym wnioskiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z planowanym wniesieniem aportem Wierzytelności Nieściągalnych do Spółki Celowej po stronie Banku nie powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego oraz nie powstanie prawo do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w związku z wydaniem Wierzytelności Nieściągalnych i objęciem akcji Spółki Celowej.

2. Czy w związku z rozważanym wniesieniem aportem akcji Spółki Celowej do spółki kapitałowej po stronie Banku powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości udziałów (lub akcji) objętych w spółce kapitałowej.

3. Czy na moment powstania przychodu podatkowego, o którym mowa w pytaniu oznaczonym jako drugie, Bank będzie uprawniony do rozpoznania kosztów podatkowych związanych z tym przychodem w wysokości faktycznie poniesionych. niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, wydatków na nabycie składników majątku Banku, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (tekst jedn.: akcji Spółki Celowej), który to wydatek będzie odpowiadał wartości nominalnej Wierzytelności Nieściągalnych wniesionych aportem do Spółki Celowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1 oraz pytanie nr 2 wniosku. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 3 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Banku:

1.

w związku z planowanym wniesieniem aportem Wierzytelności Nieściągalnych do Spółki Celowej po stronie Banku nie powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego oraz w konsekwencji nie powstanie prawo do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w związku z wydaniem Wierzytelności Nieściągalnych i objęciem akcji Spółki Celowej;

2.

w związku z rozważanym wniesieniem aportem akcji Spółki Celowej do spółki kapitałowej po stronie Banku powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości udziałów (lub akcji) objętych w spółce kapitałowej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c u.p.d.o.p. do przychodów podatkowych nie zalicza się "przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki".

Spółka Celowa będzie miała formę spółki komandytowo-akcyjnej, a więc spółki osobowej w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Tym samym, zgodnie z przytoczonym wyżej przepisem aport Wierzytelności Nieściągalnych do Spółki Celowej nie będzie powodował powstania po stronie Banku przychodu podatkowego.

W związku z powyższym, zdaniem Banku, na moment wniesienia wkładu niepieniężnego, Bank nie będzie miał prawa do rozpoznania kosztu podatkowego. W sytuacji, gdy brak jest przychodu podatkowego nie powinno dojść do rozpoznania kosztu podatkowego związanego z rozważanym aportem.

Reasumując powyższe, zdaniem Banku, wniesienie aportem Wierzytelności Nieściągalnych do Spółki Celowej powinno zostać uznane za czynność neutralną podatkowo z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych. Nie powstanie bowiem, w analizowanej sytuacji, ani obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego, ani też prawo do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu z tytułu objęcia akcji Spółki Celowej.

Ad. 2.

Zdaniem Banku, w przypadku gdyby doszedł do skutku rozważany wariant, w którym Bank wniósłby aportem akcje Spółki Celowej (będącej spółką komandytowo-akcyjną) do spółki kapitałowej po stronie Banku powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości udziałów (lub akcji) objętych w spółce kapitałowej. Wskazuje na to art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p., zgodnie z którym przychodem podatnika jest w szczególności "nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część".

Mając na uwadze, że posiadane przez Bank akcje w Spółce Celowej, które są przedmiotem omawianego aportu do spółki kapitałowej, nie stanowią przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 u.p.d.o.p., zgodnie z przytoczonym przepisem, w przypadku aportu akcji Spółki Celowej do spółki kapitałowej Bank będzie obowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów (lub akcji). Moment rozpoznania tego przychodu określony zostanie zgodnie z art. 12 ust. 1b u.p.d.o.p., tj. w dniu zarejestrowania spółki kapitałowej, wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej albo wydania dokumentów akcji - jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

W związku z powyższym, Bank wnosi o potwierdzenie przez organ jej stanowiska, iż:

1.

w związku z planowanym wniesieniem aportem Wierzytelności Nieściągalnych do Spółki Celowej po stronie Banku nie powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego oraz nie powstanie prawo do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w związku z wydaniem Wierzytelności Nieściągalnych i objęciem akcji Spółki Celowej;

2.

w związku z rozważanym wniesieniem aportem akcji Spółki Celowej do spółki kapitałowej po stronie Banku powstanie obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości udziałów (lub akcji)objętych w spółce kapitałowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl