IPPB3/423-493/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-493/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymanej dotacji rozwojowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymanej dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. - dalej K - został utworzony w 2005 r. przez Bank w wykonaniu dyspozycji wynikających z ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491), (dalej uK).

Wyłącznym przedmiotem działalności K jest udzielanie wsparcia finansowego funduszom kapitałowym (dalej fundusze VC) inwestującym w przedsiębiorców mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności przedsiębiorców innowacyjnych lub prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Celem powołania K było stworzenie wyspecjalizowanej instytucji działającej na rynku kapitałowym, świadczącej wsparcie finansowe funduszom VC, które spełniają ustawowo określone kryteria (m.in. inwestują tylko w tzw. luce kapitałowej, tj. w sektorze MŚP znajdujących się na wczesnych etapach rozwoju).

Przychodami K, oprócz przychodów z działalności kapitałowej (tj. wymienionej w art. 5 uK), są: 1) dotacje celowe z budżetu państwa określone w ustawie budżetowej; 2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi 3) inne przychody.

Środki otrzymane przez K, o których mowa w pkt 1) i 2) objęte są zwolnieniem przedmiotowym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 11, K udziela wsparcia finansowego funduszom VC w formie obejmowania lub nabywania ich instrumentów kapitałowych (np. akcji, udziałów, certyfikatów inwestycyjnych), quasi-kapitałowych (np. obligacji zamiennych na akcje) lub dłużnych (obligacji) oraz udzielania im bezzwrotnych świadczeń (dotacji) na sfinansowanie części kosztów przygotowania i monitorowania inwestycji portfelowych. Udzielone przez K wsparcie (stanowiące do 50% kapitalizacji funduszu VC - pozostałą część wnoszą inwestorzy prywatni), za wyjątkiem bezzwrotnych świadczeń, podlega w okresie 10-12 lat rozliczeniu zgodnie zasadami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie wsparcia finansowego udzielanego przez Krajowy Fundusz Kapitałowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 115, poz. 796) - tj. zwrotowi (wraz z ewentualnymi zyskami) do K, w wysokości zależnej od wyników osiągniętych przez fundusz VC.

Obecnie K jest beneficjentem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 i w ramach działania 3.2 "Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka" otrzyma do dyspozycji kwotę 646.830.000,00 zł w postaci dotacji rozwojowej (Umowa o dofinansowanie z dnia 26 marca 2009 pomiędzy Ministrem Gospodarki a K - dalej Umowa). Na kwotę tę składają się środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 153 mln euro oraz środki budżetu państwa w kwocie 27 mln euro. Ww. dotacja przeznaczona jest na: 1) wsparcie udzielane przez K funduszom VC; 2) koszty ponoszone przez K w związku z tą działalnością (m.in. koszty osobowe, koszty doradztwa prawnego i inne koszty ogólnego zarządu).

Dofinansowanie będzie przekazywane przez Ministerstwo Gospodarki - jako Instytucję Pośredniczącą (dalej MG) w transzach na bankowy rachunek powierniczy K, uruchomiony wyłącznie do obsługi ww. Projektu - okres zasilania kończy się 31 grudnia 2015 r.

Pierwsza transza dotacji wpłynęła do K w czerwcu br.

Środki przechowywane na rachunku powierniczym są oprocentowane - odsetki będą kapitalizowane okresowo również na tym rachunku.

Pierwsza kapitalizacja - na dzień 30 czerwca 2009 r. - została uwzględniona w bieżącym rozliczeniu podatkowym.

Zgodnie z § 4 ust. 12 Umowy odsetki od środków przechowywanych na rachunku powierniczym, za zgodą MG mogą być wykorzystane przez K na wsparcie instrumentów inżynierii finansowej dla małych i średnich przedsiębiorstw, w tym kosztów zarządzania K (tj. na działalność statutową K). Przychody z ww. odsetek nie będą pomniejszały przyznanej dotacji rozwojowej, jednakże MG może w każdej chwili zażądać ich częściowego lub całościowego zwrotu na wskazany przez siebie rachunek bankowy.

W związku z powyższym, wnioskodawca wniósł o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1.

Czy odsetki od środków dotacji rozwojowej przechowywanych na rachunku powierniczym podlegają opodatkowaniu w momencie ich kapitalizacji na tym rachunku.

2.

Czy wydatki ponoszone przez K w związku z udzielaniem wsparcia funduszom kapitałowym w ramach działania 3.2, które zostaną sfinansowane ze środków dotacji będą stanowiły, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodu.

Stanowisko wnioskodawcy.

Ad. 1

Zdaniem K, przychody z tytułu odsetek gromadzonych na rachunku powierniczym, nie powinny podlegać opodatkowaniu w momencie ich naliczenia. Pomimo, iż kwoty tych odsetek nie będą pomniejszały kolejnych transz dotacji, to poprzez ich przeznaczenie, wynikające z Umowy, nabierają charakteru dotacji i powinny być uznane za wolne od podatku dochodowego, podobnie jak przychody z dotacji (art. 17 ust. 1 pkt 41 ww. ustawy).

Ponadto Ministerstwo Gospodarki może w każdym momencie zażądać zwrotu naliczonych odsetek, w takim przypadku K będzie tylko pośrednikiem między bankiem i Ministerstwem Gospodarki i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu ww. odsetek.

Ad.2

K uważa, iż wydatki i koszty, jakie ponosi i będzie ponosić w ramach realizacji ww. Projektu, i które, po uznaniu ich kwalifikowalności, zostaną sfinansowane przyznaną dotacją stanowią koszty uzyskania przychodu. Środki finansowe, które K otrzyma w ramach Projektu należy zakwalifikować jako wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 41 ww. ustawy, a zatem wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane tymi środkami będą stanowiły koszt podatkowy, bowiem nie zostały wymienione przez ustawodawcę w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu - art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Ad. 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawa przewiduje jednak w art. 17 ust. 1 pkt 41 zwolnienie z podatku dotacji celowych z budżetu państwa, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, otrzymanych przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.

K jest beneficjentem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 i w ramach działania 3.2 "Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka" i otrzyma do dyspozycji kwotę 646 830 000 zł w postaci dotacji rozwojowej.

Zwolnienie od podatku dotacji celowych z budżetu państwa, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie obejmuje dotacji rozwojowych w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych.

W stanie prawnym obowiązującym w 2009 r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy na podstawie Umowy o dofinansowanie, o której mowa we wniosku K z dnia 29 lipca 2009 r. odsetki od dotacji rozwojowych ulokowanych na rachunku powierniczym nie będą pomniejszały przyznanej kwoty dotacji rozwojowych to w K powstanie przychód podatkowy w dacie kapitalizacji odsetek od środków tej dotacji zdeponowanych na rachunku powierniczym (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Powyższy wniosek potwierdza również wykładnia systemowa, ponieważ w art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, zostało zawarte zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych jedynie odsetek od dochodów lub środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Nie odnosi się on zaś do dotacji lub środków o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż Ministerstwo Gospodarki może w każdym momencie zażądać zwrotu naliczonych (skapitalizowanych) odsetek.

Ad. 2

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Skoro przychody pochodzące z dotacji rozwojowej otrzymanej przez K są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z tym wydatki ponoszone przez K na udzielenie wsparcia funduszom kapitałowym w ramach działania 3.2 sfinansowane ze środków tej dotacji rozwojowej nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl