IPPB3/423-456/12-2/KK - CIT w zakresie ujęcia kosztu nabycia budynku mieszkalnego przeznaczonego do rozbiórki w wartości początkowej nowo wybudowanych oraz ulepszonych w procesie inwestycji środków trwałych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-456/12-2/KK CIT w zakresie ujęcia kosztu nabycia budynku mieszkalnego przeznaczonego do rozbiórki w wartości początkowej nowo wybudowanych oraz ulepszonych w procesie inwestycji środków trwałych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia kosztu nabycia budynku mieszkalnego przeznaczonego do rozbiórki w wartości początkowej nowo wybudowanych oraz ulepszonych w procesie inwestycji środków trwałych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia kosztu nabycia budynku mieszkalnego przeznaczonego do rozbiórki w wartości początkowej nowo wybudowanych oraz ulepszonych w procesie inwestycji środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

(P) Sp. z o.o. systematycznie podnosi jakość świadczonych usług oraz dba o warunki pracy zatrudnionych osób. W związku z tym podjęto inwestycję rozbudowy centrum logistycznego, w wyniku której powstaną nowe środki trwałe jak również zostaną ulepszone już istniejące. W też tym celu dnia 18 listopada 2011 r. zgodnie z Aktem Notarialnym Spółka P. nabyła od PC Spółka z o.o. z siedzibą w G zabudowaną nieruchomość położoną w P, oznaczoną, jako działka nr 219/1 o obszarze 1,35 ha wraz z budynkiem mieszkalnym, murowanym o powierzchni 52 m2 (pięćdziesiąt dwa metry kwadratowe), za cenę netto 2.400.000 zł (dwa miliony czterysta tysięcy złotych) powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT) według stawki 23%, tj. cenę brutto 2.952.000 zł (dwa miliony dziewięćset pięćdziesiąt dwa tysiące złotych).

Dnia 18 listopada 2011 r. powyższa transakcja została udokumentowana fakturą VAT na kwotę netto 2.400.000,00 zł. kwotę podatku VAT 552.000,00 zł. kwotę brutto 2.952.000,00 zł wystawioną przez PC. Sp. z o.o. na rzecz P. Sp. z o.o.

W akcie notarialnym zapisano, między innymi że:

* sprzedający PC Sp. z o.o. okazał wypis z aktu notarialnego, dokumentującego umowę przeniesienie własności na jego rzecz powyższej zabudowanej nieruchomości, sporządzonego przez notariusza w dniu 22 sierpnia 2007 r.

* z wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy O dla obszaru P - P, zatwierdzonego Uchwałą P Rady Miejskiej P z dnia 4 listopada 2008 r., wydanym przez Urząd Miasta i Gminy Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zagospodarowania Przestrzennego P z dnia 27 października 2011 r., wynika, że działka nr 219/1 położona w P, w gminie P, znajduje się na terenie oznaczonym i określonym w powyższym planie w następujący sposób:

a)

symbolami planistycznymi: 3MN/U, 3U/P, 4KDD i KDPG,

b)

przeznaczenie terenu:

* teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej (MN/U),

* teren zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (U/P),

* tereny komunikacji (KD): 4KDD - ulica P, droga gminna nr 0119026 dojazdowa oraz KDGP - istniejąca droga główna ruchu przyśpieszonego, krajowa nr.., ulica P.

Ponadto w akcie notarialnym

* sprzedający Pan działający w imieniu i na rzecz Spółki pod firmą PC Spółka z o.o. wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, jako Prezes Zarządu oświadczył, że zbycie Nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 112 ustawy - Ordynacja Podatkowa oraz, że w zakresie czynności dokonywanej niniejszym aktem jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i Usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a przedstawiciel kupującego Pan działający w imieniu i na rzecz Spółki pod firmą P Spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w P, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, jako Prezes Zarządu oświadczył, że jako kupującemu jest znane usytuowanie i granice Nieruchomości oraz stan fizyczny budynku, który wymaga przeprowadzenia kapitalnego remontu i który kupujący zamierza przeznaczyć do rozbiórki.

Z uwagi na fakt, że jedynym celem nabycia powyższej nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem mieszkalnym o powierzchni 52 m2 (pięćdziesiąt dwa metry kwadratowe), jest realizacja procesu inwestycji rozbudowy centrum logistycznego w P, budynek wymagał będzie przeprowadzenia rozbiórki. W związku z tym wydatek związany z nabyciem budynku mieszkalnego powinien zostać klasyfikowany jako nakład inwestycyjny zwiększający wartość początkową budowanych nowych środków trwałych oraz poniesiony w celu ulepszania istniejących środków trwałych w tym budynku biurowego.

Przedmiotowy budynek mieszkalny o powierzchni 52 m2 (pięćdziesiąt dwa metry kwadratowe) uległ rozbiórce w maju 2012 r., a jego wartość została zaksięgowana w koszty wytworzenia inwestycji na koncie środki trwałe w budowie.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka zadała następujące pytania:

1.

Czy koszty nabycia budynku mieszkalnego przeznaczonego do rozbiórki, poniesione w celu realizacji inwestycji rozbudowy centrum logistycznego w P Spółka powinna kapitalizować w wartości początkowej nowo wybudowanych środków trwałych jako koszty wytworzenia.

2.

Czy koszty nabycia budynku mieszkalnego przeznaczonego do rozbiórki, poniesione w celu realizacji inwestycji rozbudowy centrum logistycznego w P po jej zakończeniu powinny zwiększyć wartość początkową modernizowanych istniejących środków trwałych jako ulepszenie, jeżeli ich wartość przekroczy w danym roku podatkowym 3.500 zł i wydatki te spowodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z Interpretacją z dnia 5.10.2010, sygnatura ITPB3/423-338/10/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje wprost, co należy rozumieć przez pojęcie "inwestycji". Zgodnie z art. 4a pkt 1 tej ustawy, inwestycje to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 2 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278), zwanej dalej "ustawą o rachunkowości";

Z kolei, środki trwale w budowie to - w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Ustawa o rachunkowości definiuje natomiast środki trwale jako rzeczowe aktywa trwale i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

* nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

* maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,

* ulepszenia wobcych środkach trwałych,

* inwentarz żywy.

Z definicji środka trwałego zawartej w art. 16a ust. 1 ustawy podatkowej płynie zaś wniosek, że aby dany przedmiot był uznany za środek trwały musi spełniać następujące warunki:

1.

stanowić własność lub współwłasność podatnika,

2.

być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania, tzn. środek powinien być wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne umożliwiające jego funkcjonowanie, zgodnie z przeznaczeniem,

3.

przewidywany okres jego używania musi być dłuższy niż rok,

4.

musi być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą".

W rezultacie należy wskazać, że przedmiotowy koszt nabycia budynku mieszkalnego o powierzchni 52 m2 (pięćdziesiąt dwa metry kwadratowe) wykazuje nierozerwalny związek zrealizowaną przez Spółkę inwestycją rozbudowy nowego centrum logistycznego w P. i stanowi koszt wytworzenia, za który uważa się zgodnie z art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się natomiast: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Natomiast zgodnie z art. 16g ust. 13 jeżeli środki trwale uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3,500 zł Środki trwale uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ponadto stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie w Interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w Interpretacji z dnia 22.08.2011, sygn. IBPBI/1/415-746/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż zważywszy zatem, iż jak wynika z wniosku ww. budynek został nabyty z zamiarem jego rozbiórki i celem realizacji nowej inwestycji, wydatki poniesione na zakup przedmiotowego budynku mieszkalnego, jak również koszty jego rozbiórki, stanowić będą element planowanej inwestycji, a więc element kosztu wytworzenia nowego środka trwałego, zgodnie z cyt. Powyżej art. 22g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując, wydatki poniesione na zakup i rozbiórkę przedmiotowego budynku, nie mogą zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz na podstawie art. 22g ust. 4 ww. ustawy, powiększą wartość początkową nowego środka trwałego i będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nowego wytworzonego środka trwałego."

Reasumując, zdaniem Spółki koszty związane z nabyciem budynku mieszkalnego powinny zwiększyć wartość początkową nowo powstałych oraz ulepszonych w procesie ww. inwestycji środków trwałych. Poniesione wydatki na zakup przedmiotowego budynku, nie mogą zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, lecz powiększą wartość początkową nowych środków trwałych i będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nowo wytworzonych środków trwałych jak również ulepszonych już istniejących poprzez zwiększenie ich wartości początkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl